• skona mig

Förlovning? Hur börjar jag..

Hej!

Har tänkt igenom det här länge och nu kommit fram till att jag vill förlova mig med min snart blivande sambo.
    Men hur skall man gå till väga?

Vet inte riktigt om man skall köpa en ring och ge henne den precis när man sitter på knä och frågar? osäker på hennes ring mått. någon som har något bra tips att ta reda på hennes ring storlek isåfall?

Eller brukar man köpa ringen efter man har fått svaret JA tillsammans?

Hjälp mig någon, har varit ihop i 6år om 3 veckor tänkte fria då!

• Svar på tråden Förlovning? Hur börjar jag..
  • Svanboet

Jag kan berätta hur det gick till när vi förlovade oss...

Jag hade ingen aning så det var en överraskning. M2b hade varit och beställt ringarna och då använt en av mina ringar som ligger i mitt smyckeskrin som "måttis" - tyvärr valde han en av fel storlek. Sen friade han med ringar och allt! Han räknade stenhårt med att inte få nej och han fick ett jublande ja.

Hur andra gör är varierande och det verkar vara ganska vanligt att man tittar på ringar tillsammans. Meningen är ju att båda ska gilla ringarna och tycka att de är fina så man inte "byter bort" dem sen, fast det går ju också. Vill du ändå ha en ring kan du skaffa en liten billig i plast eller något annat mtrl så har ni iaf en ring att använda när du står där på knä.

• Daa

Vi förlovade oss utan ringar först. Min älskling friade och jag svarade ja. Så fort det blev vardag gick vi tillsammans och beställde de (för oss) perfekta ringarna. När ringarna sedan kommit gjorde vi en liten romantisk grej av ringväxlingen också.
    Det finns inte en chans i världen att han hade kunnat få tag i rätt storlek om inte jag varit med

Men idén med en liten plastring är ganska trevlig om du vill ha nåt att ge i samband med frieriet.

Lycka till.

• Stella2009

Min sambo friade också utan ringar när vi var på semester. När vi kom hem så gick vi ut tillsammans och tittade och provade ringar! Lite mysigt..!
    Han har berättat efteråt att det var tur att han inte hade köpt någon ring för han hade INTE köpt vad jag valde...

Lycka till!

• Princess4aDay

Min fästman friade till mig också utan ring, han kom in med frukost på sängen. De va på en söndag och på måndag gick vi och tittade på ringar tillsammans. Däremot så berättade vi inte för någon förrän vi fått ringarna.

Han valde att inte köpa ring till frieriet för han inte visste storlek och inte var 100 på vilken han skulle köpa. Tyckte att de va bättre om vi tittade tillsammans.
    Senare kom han faktiskt på en liten kul idé, att köpa en bröllopstidning ge på ett fint sätt! Men då hade han ju redan friat så..:)

Lycka till!!

• Fru Indosaurie

min sambo friade med en symbolisk ring, jättefint
    1 månad senare har jag ännu inte bestämt vilka ringar jag vill ha..

• Hannaz

Man kan ju köpa nåt annat smycke som förlovningspresent. Det hade jag tyckt var en fin gest.

Ett exempel är ett berlock-armband. Tomas Sabos är väl mest känt. Så kan du ge henne en berlock på varje förlovningsdag

www.thomassabo.com/en/start.html

• feministbrud

Jag kan bara säga hur det är för mig. Jag tycker att man friar först när man är säker på ett ja, dvs man har pratat om det innan. Sedan skulle jag bli irriterad om jag inte fick välja ring. Vi hade pratat om förlovning lite och sagt att vi förlovar oss efter ett frieri och vem som friar är helt öppet. Det blev jag.

Du bör nog ta reda på hur din flickvän vill ha det!

• skona mig

Hej, tack för alla tips :)

Jo vi har pratat lite om det och jag märker direkt att hon blir glad när jag pratar om sånt, ringar, giftemål,mm har aldrig märkt att hon skulle tycka att det skulle vara jobbigt.

Så jag kör på det! Friar först och hoppas på ett JA och sen får vi köpa ringarna tillsammans. Nu måste man ju bara komma på ett bra sätt att fria på :)

Om ni har några tips, dela gärna med er :)

• Vid havet

Jag friade till min sambo och hade då köpt provisoriska ringar i silver - mest för att ha något. Hans ring var alldeles för stor men det spelade liksom ingen roll, jag ville mest ha en ring i handen när jag friade. Sen gick vi ut tillsmmans och valde våra riktiga förlovningsringar.

• feministbrud

Laga god middag hemma och sedan kan ni gå ut och ta en drink någonstans efteråt. Så gjorde vi! Men jag hade egentligen förberett picknick. Regn förstörde det så jag fick fria till ljudet av fotbolls-VM istället

skona mig skrev 2009-03-21 11:53:58 följande:

Hej, tack för alla tips :)Jo vi har pratat lite om det och jag märker direkt att hon blir glad när jag pratar om sånt, ringar, giftemål,mm har aldrig märkt att hon skulle tycka att det skulle vara jobbigt.Så jag kör på det! Friar först och hoppas på ett JA och sen får vi köpa ringarna tillsammans. Nu måste man ju bara komma på ett bra sätt att fria på :)Om ni har några tips, dela gärna med er :)
  • Hannaz

Jag friade till min sambo utan att vi pratat om giftemål. Hade varit tillsammans i 3 år och vi planerade vår framtid, just giftemål hade vi dock inte tagit upp. Anledningen till det var nog att jag helst ville att HAN skulle fria på eget initiativ.
    Kom dock fram till att det antagligen inte skulle hända nåt om jag inte tog tag i det så då gjorde jag det och han blev jätteglad.

Förstår inte varför man ska bhöva diskutera saken innan, man känner väl om det är en gemensam framtid båda vill ha? Frågare man och e andre säger nej så beror det ju på anledningen vad det betyder, är ¨äktenskap big no no för vederbörande eller är denne inte säker på relationen? Lika bra att veta det så man inte slösar fler år av sitt liv på ett dödsdömt förhållande i så fall.

Svar på tråden Förlovning? Hur börjar jag..