• StraxDax

Varning! Kläm inga finnar i ansiktet!

I helgen klämde jag en finne på kinden. Och jag har haft mega-otur. Det blev ett sår som blev inflammerat och fick staffilikoko bakterier. Pyttesmå blåsor först som blev många och gula. De första kom i söndags kväll. Jag har haft munherpes för ca 1 år sedan och fick då salvan Vectavir (finns receptfritt) som hjälper superbra, de här blåsorna ser ung lika ut så jag tog salvan på, men hjälpte inte.
    Gör svinont, och ser jätteäckligt ut stor som en enkrona på kinden. Har aldrig haft detta förut. Kände mig jätteorolig idag så jag bokade tid hos läkaren som konstaterade att det var de här bakterierna, har fått antibiotika som jag skall äta 1 tabl 2 ggr/dag i 10 dagar. Förhoppningsvis är det helt borta om ca en vecka.
    TUR ) att jag inte skall gifta mig förrän i början av augusti, hade inte varit en chans att sminka över detta...
    Så rådet från läkaren var att man inte skall klämma finnar i närheten av näsan i ansiktet.
    Hoppas ingen av er andra råkar ut för detta jobbiga.
    Kram

• Svar på tråden Varning! Kläm inga finnar i ansiktet!
  • Hestia

En annan ännu hemskare sak om man klämmer finnar nära näsan är att man kan råka skada nerven som går där, och då kan man bli blind... :(

• StraxDax

Det visste jag inte. Kommer ALDRIG klämma en finne i ansiktet igen. Har verkligen lärt mig något av det här.

• pigge

Måste vara EXTREEEM otur, för så många finnar som jag har klämt i mina dar....finns inte på hela jorden, jag lovar! Och bara en enda gång har en blivit inflammerad...men jag lovar att bli lite försiktigare nu!

• kallskänka

Hej!!
    Jag brukar klämma presis innan jag lägger mig och sedan ta på tandkräm. Det gör att det torkar ut och sedan repareras det över natten.

• petrusjka

Å StraxDax, jag gjorde precis som du, jag såg ut som fasen ett bra tag, som tur är blev ärret väldigt "grunt" och nu efter ca 2 år syns bara en skugga, om man VET vad som funnits där en gång. Min satt på "mjukdelen" långt ner på kinden.

Tyvärr gick jag inte till doktorn, med lite antibiotika kommer ditt gå över fortare. TIPS: RÖR inte såret sedan.

Det kommer att vara borta till augusti!

• Smilet

Hjälp...
    jag som alltid klämmer finnar...

• Lilla Ida

Ojoj... inga fler "kvällsklämningar" innan läggdags nu, får boka tid på hudvårdssalong istället!

Hoppas du blir "hel" tills det är dags!

• emy

Stafylokocker smittas man med, så antingen hade du oturen att bli smittad med staffar när du hade ett öppet sår pga finnen, eller så har du staffar latent i kroppen som blommar upp ibland när du får sår (iallafall så blir det så framöver nu). Så för dig är det viktigt att tex torka ut finnarna med alsollösning istf att klämma.

Men för oss andra är det rätt ofarligt. Tänk på hygienen bara. Kläm med rena fingrar alt. rena bomullstussar. Rengör med tvål och vatten, ansiktsvatten eller spritlösning efteråt.

Svar på tråden Varning! Kläm inga finnar i ansiktet!