• Tindragull

    Hinner jag få till pass innan resan...?

    Vi gifter oss 9:e maj och vid vigseln kommer jag ta m2b:s efternamn.
    Den 30 maj ska vi resa på bröllopsresa till Grekland.
    Hinner jag med att få mitt nya efternamn registrerat och fixa pass på den tiden tro?
    Hur snabbt ändrar de mitt namn på skatteverket? (om vi nu säger att prällen postar pappret redan på måndagen den 11:e) Kan man skynda på dem?
    Att få sitt nya pass tar 5 arbetsdagar har jag läst mig till.

    Hade det inte varit för att mitt nuvarande pass precis gått ut (typiskt) så hade jag ju kunnat resa på mitt gamla namn och mitt gamla pass, men det känns surt att behöva skaffa ett nytt pass med mitt nuvarande efternamn och sedan ändå behöva skaffa ett nytt igen när jag bytt efternamn...

    Och om man nu inte hinner och måste få ut ett provisoriskt pass...kan jag få ut ett på mitt gamla namn? Man måste ju ha giltig ID för att få ut ett och de enda ID jag har är ju med mitt gamla namn.

  • Svar på tråden Hinner jag få till pass innan resan...?
  • Susanna och Fredrik

    Skulle inte chansa på att ditt nya namn hinner gå igenom och du hinner fixa nytt pass.

  • 27juni2009

    ´Jag hade ringt sakkteverket o polisen o kolalt hur lång tid de säger o frågat om det går att lösa smidigt på något vis, var lite fjäskig så går de säkert att ordna det är ju från 11 till 24 skatteverket har på sig, borde de ju hinna kan man tycka o sen får du hasta i väg o göra passet ring o "påminn" dem redan den 12:e om att det är jätte viktigt, er honeymoon osv

  • Tindragull

    Kanske så man får göra... Fjäska lite för skatteverket menar jag...

  • MulleNuh

    Jag tror du hinner.. Säg till prästen att vara SNABB med att skicka in papprena...

  • nennesjuttioåtta

    Men tänk på att du måste ha samma namn på biljetterna som i passet för att få åka. Jag skulle aldrig ha chansat och vad gör det vad du heter när ni åker iväg. Huvudsaken är ju att NI vet att ni egentligen heter likadant.

  • Tindragull

    Då håller vi tummarna att jag hinner! Prästen kommer jag vara på att han MÅSTE skicka in papprena direkt på måndagen!

  • Tindragull

    Grejjen är att jag tycker det känns surt att göra ett nytt pass i mitt gamla namn för 400:- och sen ändå få göra ett nytt igen sen... :)
    Namnet på biljetten kan jag väl ändra i förväg?


    nennesjuttioåtta skrev 2009-03-20 11:00:26 följande:
    Men tänk på att du måste ha samma namn på biljetterna som i passet för att få åka. Jag skulle aldrig ha chansat och vad gör det vad du heter när ni åker iväg. Huvudsaken är ju att NI vet att ni egentligen heter likadant.
  • MulleNuh

    Så måste jag göra! Eller jag HADE kunnat ha mitt nuvarande pass men det går ut 1 månad efter vi kommit hem från vår trip. Och det måste vara giltigt i 6 månader efter hemkomst.
    Så jag får nu göra ett med mitt nuvarande namn. Surt.


    Tindragull skrev 2009-03-20 11:02:29 följande:
    Grejjen är att jag tycker det känns surt att göra ett nytt pass i mitt gamla namn för 400:- och sen ändå få göra ett nytt igen sen... :)Namnet på biljetten kan jag väl ändra i förväg?
  • Susanna och Fredrik
    MulleNuh skrev 2009-03-20 11:07:03 följande:
    Så måste jag göra! Eller jag HADE kunnat ha mitt nuvarande pass men det går ut 1 månad efter vi kommit hem från vår trip. Och det måste vara giltigt i 6 månader efter hemkomst.Så jag får nu göra ett med mitt nuvarande namn. Surt.
    Irriterande, men å andra sidan är det ju ingen brådska att sedan ordna ett nytt pass igen....
  • Jönsina

    boka resan i ditt gamla namn och res på gamla passet! Förresten kan du resa på Id kort till grekland också.

  • Tindragull

    Det gamla passet har ju gått ut. Därav mitt dilemma. Känns onödigt att slänga 400 spänn på ett pass i mitt nuvarande namn...
    Kan man resa på ID-kort??? Gäller körkort med?


    Jönsina skrev 2009-03-20 22:22:58 följande:
    boka resan i ditt gamla namn och res på gamla passet! Förresten kan du resa på Id kort till grekland också.
  • Hubba

    Tips från incheckningspersonal på flygplats: Om du väljer att åka på ditt ID till Grekland (alltså det vanliga svenska körkortet) så åker du på egen risk. Har du det internationella ID-kortet så går det bra. Hotellet kan kräva pass.
    Satsa hellre på att göra ett nytt pass i ditt gamla namn... om du inte hinner få det nya namnet registrerat så behöver du göra ett tillfälligt pass i ditt gamla namn som kostar 900:- och en namnändring (om du har bokat i ditt nya namn) och det kan kosta ca 200:-

  • Hubba

    Skulle det hända något om man är ute och reser på ett svenkt körkort så finns det inget som styrker din nationalitet... körkortet visar bara att det är ett svenskt körkort inte att du är svensk...

  • Tindragull

    Om man nu skulle resa med ett pass med sitt gamla namn och något händer när man är utomlands. (typ att hela familjen dör i en olycka eller nåt)
    Vad händer då? Det finns ju ingen registrerad i Sverige med mitt gamla namn...

  • Hubba

    vi har samma problem egentligen... med att vi måste göra nya pass... min sambo byter efternamn innan vi gifter oss och jag tar sedan hans namn efter vigseln.... så då behöver han ett nytt pass i sitt nya efternamn... och jag behöver ett nytt för mitt gamla har gått ut... och sedan göra ett nytt pass med det nya namnet... PUH!

  • Tindragull

    Blir kanske att man får göra så ändå då...
    Såna där tillfälliga pass behöver man ju ha giltig legitimation till och det har man ju inte heller i nya namnet...
    Får väl göra ett pass i det namn jag har nu... *suckar*
    Men jag ska ringa skatteverket på måndag och höra vad de säger först...


    Hubba skrev 2009-03-20 22:57:46 följande:
    vi har samma problem egentligen... med att vi måste göra nya pass... min sambo byter efternamn innan vi gifter oss och jag tar sedan hans namn efter vigseln.... så då behöver han ett nytt pass i sitt nya efternamn... och jag behöver ett nytt för mitt gamla har gått ut... och sedan göra ett nytt pass med det nya namnet... PUH!
Svar på tråden Hinner jag få till pass innan resan...?