• Blueberry pie

Trevligt bostadsområde i Malmö - hjälp

Har gjort ett inlägg på Familjeliv också men inte fått mycket hjälp så jag provar här också.

Jag skall om några månader flytta till Malmö då jag har fått jobb där. Har fått erbjudanden om lägenheter i följande områden:

* Ribersborg
    * Slussen
    * Davidshall
    * Området kring triangeln
    * Gamla staden
    * Rörsjöstaden
    * Möllan

Har ni några synpunkter på dessa områden? Jag ser ju själv på karta hurpass centralt de ligger men bara för att det är centralt behöver det ju inte vara trevligt. Jag har inga barn så det behöver inte vara barnvänligt och det får gärna vara en trevlig miljö med mysiga restauranger och sådär men ändå hyfsat lugnt nattetid. Det viktigaste är att man känner sig trygg i området och att det inte är en massa kriminalitet.

• Svar på tråden Trevligt bostadsområde i Malmö - hjälp
  • Alvs

Hej!

Min m2b har bott i Malmö, och han sa att Ribersborg är ganska lugnt, dock inte så mycket restauranger.

Triangeln är rätt okej.

Davidshall ligger nära polisstationen{#lang_emotions_laughing}

Lycka till!

• shakynose

Jag bor i Malmö och på vad du beskriver så tror jag att Davidshall skulle passa dig bäst!

Både Möllan och Triangeln kan vara stökiga (själv stormtrivs jag dock på Möllan ) Slussen och Rörsjöstaden är schyssta områden, men lite tråkiga i jämförelse med Davidshall och Möllan.
    Ribersborg och Gamla Staden ligger lite avsides och har väl inte så stort utbud av varken fik eller restauranger vad jag vet. På Ribersborg har du å andra sidan nära till havet.

Men jag röstar på Davidshall!

• Jojjo82

Jag slår ett slag för ett område som inte är på din lista, Slottstaden! Där bor vi och trivs hur bra som helst. Det är ett väldigt lugnt område med många mysiga lägenheter. Jag älskar Malmö

• paulaner

Hej!

Här kommer mina synpunkter. Högst objektiva förstås Men jag bor själv mitt i stan och har gjort det på några olika adresser i många år.

* Ribersborg
    - Jättebra och lugnt område! En hel del Funkis.
    * Slussen
    - Hade jag INTE valt. För tråkigt och stökigare än områdena mot väster, ex Ribersborg.
    * Davidshall
    - Absolut, toppkandidat om du vill ha nära till stan, restauranger och uteliv! Centralt, mysiga restauranger, ändå ganska lugnt (om man tål en och annan nattrumlare), jättemysiga kvarter!
    * Området kring Triangeln
    - Beror på vilka gator, det varierar nästan från kvarter till kvarter. Men vissa gator är rätt så stökiga och omysiga, särskilt mot Möllan till. Är det däremot väster om Triangeln, Rådmansvången så är det bättre. Här byggs dessutom en uppgång till Citytunneln. Stökigt just nu men kommer att bli bra knutpunkt 2010.
    * Gamla staden
    - Är ett stort område. Om det är Gamla Väster så absolut- det är verkligen jättemysiga kulturkvarter. Gamla staden kan också vara mot öster, runt Caroli. Där hade jag själv inte velat bo. Också lite stökigare.
    * Rörsjöstaden
    - Fint område (om man gillar pälsängrar hehe) med många sekelskifteshus.
    * Möllan
    - Gillas av många. Här bor mycket kulturfolk och musiker, många unga. Men det är stökigt!!!

Du får gärna skriva till min inbox. Vill inte vara med radikal i mina åsikter här... man kan bli påhoppad Men jag berättar gärna mer utförligt om du undrar!

Det beror ju lite på vilken typ av person du är kanske... Vad funderar du själv på?

Svar på tråden Trevligt bostadsområde i Malmö - hjälp