• Miss Moneypenny

Rätt frisyr för min ansiktsform och hårkvalitet?

Sitter och tittar lite grann på bilder på frisyrer och det finns ju så mycket snyggt.. Men är det inte väldigt viktigt vilken typ av ansikte och hår man har för att få rätt frisyr? Själv har jag ganska tunt, typiskt svenskt hår och ganska hög panna/högt hårfäste vilket gör att jag absolut inte kan ha frisyrer som drar allt hår bort från ansiktet. Vill gärna ha nån halvuppsättning med löshår och mycket lockar och gärna att det hänger fram lite vid ansiktet, dvs ingen stram knut.

Är jättetacksam för tips! Jag har bild på frisyrer jag tror skulle passa och även en bild på mig själv i galleriet (den fjärde bilden uppifrån). Vad tror ni? Jag är helt värdelös på det här med hår och frisyrer så vill gärna ha utlåtande från nån som kan :)

• Svar på tråden Rätt frisyr för min ansiktsform och hårkvalitet?
  • DCL

tror absolut du skulle kunna ha ngn av de frisyrerna du har i galleriet! Fast jag är ju ingen frisör, det är bara min åsikt. Jättefin brudklänning förresten, är det "the one"?

• Miss Moneypenny

Tack! Japp, det är det:) Fast jag har inte fått den än..

DCL skrev 2009-03-18 16:14:15 följande:
    tror absolut du skulle kunna ha ngn av de frisyrerna du har i galleriet! Fast jag är ju ingen frisör, det är bara min åsikt. Jättefin brudklänning förresten, är det "the one"?
  • Tooticki

Första frisyren (hon med svart band runt midjan) var väldigt snygg, går lätt att fixa massa volym med löshår och lockar och luggen döljer ditt höga hårfäste!

• Miss Moneypenny

Tack, bra tips! Måste jag klippa luggen då i samma veva? En lång lugg går väl inte att få sådär? Jag har inget emot att klippa mig, bara det blir bra.

Tooticki skrev 2009-03-18 16:20:02 följande:
    Första frisyren (hon med svart band runt midjan) var väldigt snygg, går lätt att fixa massa volym med löshår och lockar och luggen döljer ditt höga hårfäste!
  • Toblerone

Jag gillar alla frisyrer men speciellt den där den mörkhåriga bruden sminkar sig!

Jag tror inte att du behöver klippa luggen alls till frisyrerna! Om du inte vill det förstås!

• Toblerone

Psst, jag fick mail från Annsfbk för en liten stund sen, har du hört något?

• Miss Moneypenny

Nej, inget.. Väldigt märkligt!

Toblerone skrev 2009-03-18 16:53:20 följande:
    Psst, jag fick mail från Annsfbk för en liten stund sen, har du hört något?
    [/citat]

Ja, med rätt produkter kanske det går att få luggen så där över ansiktet.
    Toblerone skrev 2009-03-18 16:52:14 följande:
    [citat]
    Jag gillar alla frisyrer men speciellt den där den mörkhåriga bruden sminkar sig!Jag tror inte att du behöver klippa luggen alls till frisyrerna! Om du inte vill det förstås!
  • Miss Moneypenny

Ja, med rätt produkter kanske det går att få luggen så där över ansiktet. Det får nog bli nåt sånt i den stilen. Hoppas bara att det går att få till med mitt hår (och löshår)

Toblerone skrev 2009-03-18 16:52:14 följande:
    Jag gillar alla frisyrer men speciellt den där den mörkhåriga bruden sminkar sig!Jag tror inte att du behöver klippa luggen alls till frisyrerna! Om du inte vill det förstås!
  • PL080802

Jag tror du skulle passa i snelugg eller hellugg men är osäker om jag skulle rekommendera det till bröllopet. Bättre att fejka en lugg då det kan vara svårt att fästa en kort lugg. Problemet med en klippt lugg är att om man vill ha som på bilderna kan det bli ett "mellanrum" mellan lugg och övrigt hår, det tycker jag förstör helhelten lite. Kolla med frisören vad han/hon tycker, jag kan eg bara gissa. Om du vill inboxa mig din mailadress kan jag skicka ett foto på min frisyr, ser ut som att vi har rätt lika klänning och även samma färgtema :)

• Celeste97

Ett tips är att inte kolla på frisyrbilder med en annan/mörkare hårfärg än din egen, därför att det blir inte samma sak. Nästan alla svarthåriga frisyrer ser t.ex. jättebra ut eftersom smycken och blommor lyser upp mot den mörka bakgrunden och man ser heller inte ojämnheter i dessa frisyrer lika bra.

Jag skulle föreslå en halvt uppsatt frisyr för dig, med "höjd" högt bakpå huvudet och löshårslockar som faller ner därifrån. Till detta har du varsin lock vid tinningarna (framför öronen) som hänger fritt. Eventuellt snedkammat hår över pannan i en slags oklippt lugg.

• Miss Moneypenny

Tusen tack för de jättebra tipsen!

• Miss Moneypenny

Hur mycket löshår tror ni man behöver? En "tofs" eller flera? Vill att det ska vara MYCKET hår och volym á la Hollywood :)

• MulleNuh

Har du hög panna och hårfäste så kan du kanske ha en stram snelugg som är tight dragen!!

• Miss Moneypenny

Får frisören den att sitta hela dagen då? Trist om den hänger ner i ansiktet. Kilovis med spray antar jag? :)

MulleNuh skrev 2009-03-19 09:42:40 följande:
    Har du hög panna och hårfäste så kan du kanske ha en stram snelugg som är tight dragen!!
  • MulleNuh

Vad har du för längd på luggen?
    Miss Moneypenny skrev 2009-03-19 09:44:02 följande:

Får frisören den att sitta hela dagen då? Trist om den hänger ner i ansiktet. Kilovis med spray antar jag? :)
  • Miss Moneypenny

Jag har väl lite grann uppklippt "Jennifer Aniston-frisyr" nu på utväxt och den kortaste delen på luggen är väl ungefär 10-15 cm.

• MulleNuh

aha ok. Men då borde det inte vara några problem alls!

Du hade ju 2 bilder där dom har luggen på liknande vis.
    Sen hade du en med lite mer "upphöjd" snedlugg. Sån ska du INTE ha. Men nu vet jag ju inte HUR hög panna du har iofs! Man är ju ofta självkritisk..

• Miss Moneypenny

Upphöjd, vilken av bilderna är det? Jag tänker på en sån där snedlugg som man hade på 90-talet som man sprejade till tusen och som stod rakt upp som en vägg :)

• MulleNuh

haha ja men på bilden på tjejen man ser i profil. Hennes lugg ligger inte som de andra.. Och så har hon en hårslinga som ramar in ansiktet..

Miss Moneypenny skrev 2009-03-19 09:55:24 följande:

Upphöjd, vilken av bilderna är det? Jag tänker på en sån där snedlugg som man hade på 90-talet som man sprejade till tusen och som stod rakt upp som en vägg :)
Svar på tråden Rätt frisyr för min ansiktsform och hårkvalitet?