• Sååå lurade

Vem skriver ut tabletter för att skjuta upp mensen?

Japp nu har man exakt en månad kvar till bröllopaet idag och jag har jordens mens, och jag har RIKLIG blödning och måste skjuta på den. Men vart vänder man sig. Är det barnmorskan eller är det vårdcentralen som skriver ut tabletterna? Och vad får man för tabletter och vad är de vanliga biverkningarna.

• Svar på tråden Vem skriver ut tabletter för att skjuta upp mensen?
  • Miss Biii

ring barnmorskan så hjälper hon dig!!!

• valkyriana

Ring bara en barnmorska på din vårdcentral så kan de faxa/maila in receptet till apoteket.
    Kommer inte i jåg vad tabletterna heter, men jag fick i alla fall inga direkta biverkningar, och jag är känslig för hormoner.

• Dinnajad

Jag åt såna inför en resa för nåt år sedan.
    Jag ringde vårdcentralen och fick prata med en barnmorska. Jag hade inga större biverkningar trots att de innehåller laktos som jag inte tål. Men enligt hon jag pratade med fanns det bara en sort, tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter.

• 1augusti2009

Hej, jag ska börja äta ppiller igen, och då fortsätter man ju bara att äta när man vill skjuta på den, för jag vill inte heller ha ngn under den stora dagen. Tänk en stor mensballong mage som värker.

Jag får ju mina av gyn, men hör av dig till gyn, barnmorska, vc så hjälper de dig

LYCKA TILL! med en rödfridag!

• MissieA

Jag ringde till vårdcentralen och då ringde en läkare upp och ville bara berätta lite om biverkningar osv. sedan kunde jag hämta ut tabletterna på apoteket efter nån dag.

Så mitt tips är att du ringer till vårdcentralen, enkelt och bra.

• MulleNuh

Jag har märkt att jag kommer ha ägglossning under dagen D.. Och jag blir nästan värre då än vid mens! Ser höggravid ut!

• Sååå lurade

samma här, sväller upp båda tillfällena, men mens är värst för mig, tok blödningar och en jäkla massa finnar. Och jag slipper gärna båda på min bröllopsdag. Ska ringa min BM i morgon... Tack för hjälpen tjejer!

MulleNuh skrev 2009-03-18 15:05:42 följande:
    Jag har märkt att jag kommer ha ägglossning under dagen D.. Och jag blir nästan värre då än vid mens! Ser höggravid ut!
  • Valkyria84

Hej!
    Finns det alltså andra tabletter än p-piller som man tar tillfälligt för att skjuta upp mensen? Har tidigare ätit p-piller men slutade för några månader sen och nu har precis räknat ut att jag kommer att mens på vår bröllopsdag. Blir jätte glad om jag slipper ha mens då, hur fungerar de?
    Tar man en tablett och så fungerar de eller måste man ta flera, pris?

• MulleNuh

har du spiral? Jag fick dessa problem när jag satte in en kopparspiral efter en abort i höstas..
    Sååå lurade skrev 2009-03-18 19:44:28 följande:

samma här, sväller upp båda tillfällena, men mens är värst för mig, tok blödningar och en jäkla massa finnar. Och jag slipper gärna båda på min bröllopsdag. Ska ringa min BM i morgon... Tack för hjälpen tjejer!
  • Sååå lurade

Japp, har spiral. För att göra en lång historia kort så är hormoner i längden inget alternativ för mig längre. Så jag står ut med dessa vanliga biverkningar eftersom hormonpreparaten i längden gör större skada... jag har vestibulit... Men på min bröllopsdag är ju läget lite annorlunda. Bryr mig inte lika mycket om bröllopsnatten som att behöva kladda med mensskydd och kritvit klänning

MulleNuh skrev 2009-03-18 19:49:08 följande:
    har du spiral? Jag fick dessa problem när jag satte in en kopparspiral efter en abort i höstas.. Sååå lurade skrev 2009-03-18 19:44:28 följande:
  • Wiimii

Jag fick svaret av min BM att en läkare måste skriva ut så det enklaste för mig var vårdcentralen. Hoppas bara de funkar tillsammans med hormonspiral, det var tydligen lite osäkert.

• MulleNuh

ohh va jobbigt!
    Men vestibulit. Är det när man är TORR och får ont?

Sååå lurade skrev 2009-03-18 20:02:50 följande:

Japp, har spiral. För att göra en lång historia kort så är hormoner i längden inget alternativ för mig längre. Så jag står ut med dessa vanliga biverkningar eftersom hormonpreparaten i längden gör större skada... jag har vestibulit... Men på min bröllopsdag är ju läget lite annorlunda. Bryr mig inte lika mycket om bröllopsnatten som att behöva kladda med mensskydd och kritvit klänning
  • Sååå lurade

Aha, det ska jag ha i åtanke, tack!

Wiimii skrev 2009-03-18 20:03:36 följande:
    Jag fick svaret av min BM att en läkare måste skriva ut så det enklaste för mig var vårdcentralen. Hoppas bara de funkar tillsammans med hormonspiral, det var tydligen lite osäkert.
  • MissieA
    Wiimii skrev 2009-03-18 20:03:36 följande:
    Precis, då är det enklare att ringa direkt till vårdcentralen för då kan man även ställa frågor till läkaren som skriver ut receptet eller sjuksköterskan ni får prata med.
  • Sååå lurade

Ja, det är väl en stor del i det hela, och hormonpreparat tror man gör slemhinnorna ännu torrare/tunnare... Detta leder till klåda eller även tunna sprickor som svider/ kliar/smärtar oerhört mellan varven. Och man får oerhört svårt att slappna av... Nu mår jag mycket bättre efter min förlossning för två år sen. Men man tror mycket av smärtan sitter i smärtminnet och när man genomgår en förlossning så får hjärnan sig en tankeställare att mycket värre smärta än så här bli det inte och den "taggar ner" lite på det andra området.

MulleNuh skrev 2009-03-18 20:03:56 följande:
    ohh va jobbigt! Men vestibulit. Är det när man är TORR och får ont?Sååå lurade skrev 2009-03-18 20:02:50 följande:
  • MulleNuh

fy fan..

Sååå lurade skrev 2009-03-18 20:12:35 följande:

Ja, det är väl en stor del i det hela, och hormonpreparat tror man gör slemhinnorna ännu torrare/tunnare... Detta leder till klåda eller även tunna sprickor som svider/ kliar/smärtar oerhört mellan varven. Och man får oerhört svårt att slappna av... Nu mår jag mycket bättre efter min förlossning för två år sen. Men man tror mycket av smärtan sitter i smärtminnet och när man genomgår en förlossning så får hjärnan sig en tankeställare att mycket värre smärta än så här bli det inte och den "taggar ner" lite på det andra området.
  • Myran82

Jag har fått ett recept från min gynekolog
    tabletterna heter Primolut-Nor och ska tas två dagar innan förväntad mens och sen i tio dagar.

Tror att man måste ha en läkare som skriver ut sånt men är inte säker.

lycka till!

• anja1661

*lägger till i favoriter*

jag tror att jag klarar mig utan om min mens behagar att vara regelbunden nu...men om inte så e jag tacksam över att veta att detta e ett alternativ!!

• Troll1

Primolut Nor hette de jag fick utskrivna.

Svar på tråden Vem skriver ut tabletter för att skjuta upp mensen?