• Kisseh

Permanentat hår +blekning?

Jag har funderingar på att permanenta mitt hår men jag har lite frågor kring detta.

Har aldrig gjort det förut så nu undar jag om det går bra att behandla håret efter permanentet typ med blekning eller färg. Eller förstörs resultatet då?

Sen är det väl så att ett permanent "växer ur" håret. Eller är det beroende på vilken sorts permanent man använder?

• Svar på tråden Permanentat hår +blekning?
  • 15augusti

Man färgar håret efter att man har gjort en permanent. Gör man de innan kan färgen mattas av pga permanentvätskan. Men att permanenta OCH bleka håret är som att döda gåret två gånger. De finns relativt skonsamma permanenter, beroende på vad frisören använder för märke. Men du kommer inte ifrån att de sliter på håret. De finns olika permanenter som sitter olika länge. Vissa växer ut, och andra lägger sig med tiden. Men de beror på din hårkvalite också, vad man kan välja för vätska till ditt hår.
    Jag har tjockt långt och rakt "glas" hår. Som inte gick att göra nånting med för de var så tungt och glatt. Så när jag gick i skolan(frisör) så var jag provkanin för nya produkter och rullar mm, för fungerar de på mig fungerar de på alla. Jag permanentade mig då för att helt enkelt slita lite på håret, och trots att jag hade jätte fint och glatt bra hår, så slet de. Så tänkt på de bara, ha de i bakhuvet. De sliter, och jag tror inte ens att din frisör skulle gå med på att sedan bleka de.
    Men lycka till vad du än väljer!

• Kisseh

Att det sliter får jag kanske räkna med, men min tanke är inte att bleka upp håret förrän nästa vår även om jag hade tänkt permanenta det rätt snart om jag gör det. Då kanske håret får lite tid att återhämta sig emellan tänkte jag? Men det kanske inte funkar så? Är helt okunnig när det gäller hår, så ursäkta om jag ställer lite duma frågor..
    Men det jag funderade lite på är om permanentet fortfarande sitter om ett år? Men det beror väl kanske på vilken sorts permanent jag använder?

Svar på tråden Permanentat hår +blekning?