• isop

    Panik! Kläder till lång och smal brudgum

    Vi har letat ett tag efter något som min blivande skulle bli tjusig i, vi är ute efter en kostym, men jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så svårt!

    I smala modeller behöver han stl 148, och det låter på försäljarna som om det knappt finns, i varje fall inte av just de kostymer som de har som vi kan titta på.

    I vanlig modell behöver han 146, vilket verkar lika omöjligt.

    Vi vet att cavaliere har på lager i dessa storlekar, men vi kan inte veta hur kostymen sitter innan den blivit provad, dvs beställd, och butiken vill inte beställa om vi inte vet att vi vill köpa.

    Vi hade bestämt oss för en modell och butiken ringde just och meddelade att storleken inte finns på lager, utan kommer in först i höst.

    Hur kan det vara så svårt??

    Vi har funderat på att låta sy upp, men samma där - hur kan vi veta att det sitter snyggt?

    Är det någon som känner till en butik i Skåne med gott om storlekar?

  • Svar på tråden Panik! Kläder till lång och smal brudgum
  • Igia

    Kan tyvärr inte hjälpa dig ang butik i skåne. Vi kommer att sy upp hos Suitopia.se och jag har bara hört bra om de. Där blir det ju måttbeställt och då är det ju nästan svårt att inte få det att se bra ut. Alla som köpt där verkar vara nöjda och kostymerna sitter som en smäck.

    Annars här i Uppsala iaf så har Brothers mkt stlk att välja mellan och även många i 100- serien. Har ni kollat med de så ni iaf kan prova fram en modell?

  • MarianneL

    Ja min m2b är också lång o smal, men vi ska hyra frack o sätta en säkerhetsnål i bakdelen av västen hehe.

    Jag skulle tro att skräddarsytt blir bäst

    Det finns många nätbutiker som skräddarsyr kostymer efter egna mått. Om du googlar så hittar du nog en del, en av dem är: www.anysuit.se

    Beställ i god tid o gå till en skräddare om det ska rätas till lite.

  • allehanda

    Eckerlunds i Tomelilla!!Jag vet att det hörs udda att en liten håla som Tomelilla skulle kunna ha ett stort sortiment men ring dit och fråga de har mer kläder än vad många Malmö butiker kan ställa upp med + att de är mycket tillmötesgående och de har sömmerskor som ändrar allt som inte är till belåtenhet.
    0417-10321

  • Piiinglan

    Jag tipsar om Filippa K´s kostymer, riktigt bra passform för långa, smala och stiliga herrar :)

  • isop
    allehanda skrev 2009-03-16 19:07:30 följande:
    Eckerlunds i Tomelilla!!Jag vet att det hörs udda att en liten håla som Tomelilla skulle kunna ha ett stort sortiment men ring dit och fråga de har mer kläder än vad många Malmö butiker kan ställa upp med + att de är mycket tillmötesgående och de har sömmerskor som ändrar allt som inte är till belåtenhet.0417-10321
    Vi har redan uttömt alla deras resurser ;)
  • Sååå lurade

    vi har köpt från www.suitopia.com och vi är jättenöjd vi har motsatt problem, ganska kort och grov över axlarna men slank midja, inte heller en normalkropp...

  • isop

    Sååå lurade skrev 2009-03-16 19:29:44 följande:


    vi har köpt från www.suitopia.com och vi är jättenöjd vi har motsatt problem, ganska kort och grov över axlarna men slank midja, inte heller en normalkropp...
    Ja, trots hans motvilja mot att chansa när det gäller så mycket pengar har vi nu beställt tygprover. Vi hoppas att vi blir lika nöjda som alla andra.
  • elsi

    Finns ett dansk märke som ät ganske ny i sverige David heter det. min m2b är lång och smal, den passade honom i deras längre storleker.

  • Dittvackrajag

    Som sömmerska rek. jag starkt att sy upp efter din m2b's kroppsmått!
    Det kan helt enkelt inte sitta fel då, eftersom man då görmönstert till kostymen efter hans unika kropp.

    Själv så har jag en 192cm lång m2b som väger 70kg, ni kan ju förstå att det inte är lätta att få till det.
    Men, jag har sytt en hel del till honom och utgått ifrån hans mått och då blir det bra, och han känner sig extra snygg då det är bara han i världen som har just det jag sytt.

    www.anysuit.se/sv/ eller suitopia.se/main.aspx är något jag kan rek. om du/ni inte har tillgång till en "riktig" sömmerska/skräddare i er närhet.

  • isop
    Dittvackrajag skrev 2009-03-16 20:46:47 följande:
    Som sömmerska rek. jag starkt att sy upp efter din m2b's kroppsmått!Det kan helt enkelt inte sitta fel då, eftersom man då görmönstert till kostymen efter hans unika kropp.Själv så har jag en 192cm lång m2b som väger 70kg, ni kan ju förstå att det inte är lätta att få till det.Men, jag har sytt en hel del till honom och utgått ifrån hans mått och då blir det bra, och han känner sig extra snygg då det är bara han i världen som har just det jag sytt. Så www.anysuit.se/sv/ eller suitopia.se/main.aspx är något jag kan rek. om du/ni inte har tillgång till en "riktig" sömmerska/skräddare i er närhet.
    I så fall passar jag på att fråga en sak. Jag tycker att det är finast med två sprund bak, men han är övertygad om att sprunden alltid kommer att "stå ut" där bak, och därför vill han bara ha ett, eftersom det är enklare att sy ihop när det ändå inte funkar.

    Men inget ska väl stå ut om det är sytt efter hans mått? Hur ska jag få honom att fatta det?

    Eller beter sig sprunden faktiskt på olika sätt beroende på om det är ett eller två?

    En fråga till: måtten, ska man väl ta utan kläder? Eller ska han ha skjorta på sig?
  • mintursnart

    Det spelar egentligen ingen roll om man har kläder på sig eller inte, fast nog kanske enklare med kläder på. Jag tycker också att 2 sprund är snyggast och på var www.suitopia.se kostym står den absolut inte ut därbak. Såvida han inte har ankrumpa :)

    Mvh

  • Noxire

    Jag kan varmt rekomendera www.suitopia.se. Har själv bestält en kostym till min son (193cm/65kg). Var lite fundersam på hur den skulle sitta men den sitter som en smäck. Han längtar nu till det är dags att ta den på.

    Kram till alla

  • Dittvackrajag

    Jag tycker också att det är snyggast med två sprund bak. Och det bör inte "stå ut" om kostymen sitter som den ska, speciellt när det är måttanpassat. Det är lätt att det "står ut" där bak med vilket sprund som helst om man är rund om magen/rumpan däremot. haha, men det är ju inte fallet här.
    Vi tar alltid våra mått med så pass lite kläder på som möjligt.
    Så jag skulle rek. att bara ha kallingar på när man tar måtten.
    Annars går det ju bra att ha skjorta på sig också, men det kan lätt bli någon miss då.


    isop skrev 2009-03-17 09:34:39 följande:
    I så fall passar jag på att fråga en sak. Jag tycker att det är finast med två sprund bak, men han är övertygad om att sprunden alltid kommer att "stå ut" där bak, och därför vill han bara ha ett, eftersom det är enklare att sy ihop när det ändå inte funkar.Men inget ska väl stå ut om det är sytt efter hans mått? Hur ska jag få honom att fatta det?Eller beter sig sprunden faktiskt på olika sätt beroende på om det är ett eller två?En fråga till: måtten, ska man väl ta utan kläder? Eller ska han ha skjorta på sig?
  • isop
    Dittvackrajag skrev 2009-03-17 20:33:54 följande:
    Jag tycker också att det är snyggast med två sprund bak. Och det bör inte "stå ut" om kostymen sitter som den ska, speciellt när det är måttanpassat. Det är lätt att det "står ut" där bak med vilket sprund som helst om man är rund om magen/rumpan däremot. haha, men det är ju inte fallet här.Vi tar alltid våra mått med så pass lite kläder på som möjligt.Så jag skulle rek. att bara ha kallingar på när man tar måtten. Annars går det ju bra att ha skjorta på sig också, men det kan lätt bli någon miss då.
    Ja, mina egna mått tar jag alltid utan kläder, men jag blev nog förvirrad av bilderna på suitopia, där modellen hade kläder på sig. Han kanske var blyg.
  • Dittvackrajag

    Haha, precis! haha


    isop skrev 2009-03-17 21:04:54 följande:
    Ja, mina egna mått tar jag alltid utan kläder, men jag blev nog förvirrad av bilderna på suitopia, där modellen hade kläder på sig. Han kanske var blyg.
  • lolca
    Piiinglan skrev 2009-03-16 19:17:26 följande:
    Jag tipsar om Filippa K´s kostymer, riktigt bra passform för långa, smala och stiliga herrar :)
    Fillipa K gör inte kostymbyxor i 100 storlekar som min sambo behöver. De är riktigt snygga, men byxorna är för korta för min nästan 190 cm långa blivande man.
Svar på tråden Panik! Kläder till lång och smal brudgum