• lingon82

Objudna gäster i kyrkan?

När jag läst runt här är det många som skriver i bland annat barnfritt-trådar att man inte kan exkludera någon från kyrkan och att man kan vänta sig att det dyker upp främlingar till ens vigsel.
    Har någon verkligen råkat ut för det? Inte för att det stör mig att främlingar dyker upp men för mig är det inget alternativ att gå på en vigsel där jag inte känner någon av de som gifter sig.
    Har du något att berätta om detta?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • Corona

Främlingar på bröllop har jag inte hört talas om men däremot är det väl inte så ovanligt att vänner och bekanta, som inte är med på gästlistan, ändå kommer till kyrkan för att se vigseln och gratulera.

Verkar lite skumt att gå på bröllop där man verkligen inte känner någon, som en bröllopsjunkie eller något

• Nalle Puh 40

Min bästa kompis gifte sig för sex år sedan och det var en familj på deras vigsel som de ALDRIG sett innan

• Lady o Lufsen

En vigsel är en gudstjänst som vilken som helst...det vill säga att vem som helst är välkommen.

Däremot så tror jag nog att dessa "förbipasserande" har vett att inte uppehålla plats för någon bjuden utan placerar sig diskret längst bak

• lingon82

Nalle Puh 40 skrev 2009-03-11 21:17:59 följande:

Min bästa kompis gifte sig för sex år sedan och det var en familj på deras vigsel som de ALDRIG sett innan
    En hel familj också? Som "kom nu kalle och lisa så ska vi titta på de här snälla människornas bröllop". Helknasigt... De kanske har hakat upp sig på den där filmen Weddingcrashers ; )

Att kollegor eller andra man inte har bjudit till festen kommer är bara kul tycker jag.
  • passionsblomman

Det är nog vanligare i mindre samhällen och byar, att man som förr går till kyrkan när det är vigsel och begravning. Faktiskt för att visa att man bryr sig.

• Sååå lurade

håller med, så är det där vi bor...

passionsblomman skrev 2009-03-11 21:19:57 följande:
    Det är nog vanligare i mindre samhällen och byar, att man som förr går till kyrkan när det är vigsel och begravning. Faktiskt för att visa att man bryr sig.
  • Nalle Puh 40

Vet inte om det är olika i andra länder och kulturer för de var inte svenska (inget rasistiskt menat)

• Kjell Präst

Som sagt, en vigsel är en gudstjänst och därmed öppen för allmänheten. Det går alltså inte att hålla den "privat". Men min erfarenhet är att det är ovanligt att det kommer in obekanta människor under vigseln.

• lingon82

Kjell Präst skrev 2009-03-11 21:24:24 följande:

Som sagt, en vigsel är en gudstjänst och därmed öppen för allmänheten. Det går alltså inte att hålla den "privat". Men min erfarenhet är att det är ovanligt att det kommer in obekanta människor under vigseln.
    En vän till mig gifte sig "med stängd dörr". Det innebar att alla som var i kyrkan när vigseln började, bjuden eller ej fick delta och att dörrarna öppnades när vigseln var slut. Kyrkan ligger på Skansen. Kanske beror på att där är många turister?
  • HurraViSkaGiftaOss

Vänner o bekanta som ej är bjuden är med i kyrkan om de vill.

Var oxå på ett bröllop i somras där det var ett äldre par i kyrkan som inte kände brudparet. De sa att de varit där o tittat o upptäckt att de var bröllop o stannade kvar.

Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?