• SaxKakan

"Sommarbukett" i oktober?

Jag ska gifta mig i oktober (hurra!)! Om jag hade gift mig i juni hade jag valt blåklint och prästkragar i min brudbukett. Någon som har tips på liknande blommor man kan använda sig av i oktober?

Passionsblomman, om du ser detta - snälla, hjälp! ;)

• Svar på tråden "Sommarbukett" i oktober?
  • passionsblomman

Jag tror faktiskt att möjligheten finns att kunna specialbeställa både Margeriter och Klint ända in i Oktober. Frågan är bara vad de då kostar...det vaet jag inte.

Men det går bra att göra buketter med sommarkänsla även i oktober, det finns en massa olika man kan jobba med som ger den där somriga känslan. Veronica, Scabiosa och Brodea tillexempel, för att bara nämna några.

• SaxKakan

Åh, tack så mycket! Kan man gå till en blomsterhandel och få tag på dem, eller måste man försöka "odla fram" dem själv på något vis?

• passionsblomman

nej nej ! Du ska gå till en florist och säga att du vill ha en somrig bukett och så ber du dem kolla upp drömmen ocm blåklint och prästkragar ordentligt, och kan de inte få fram det så får de lämna ett annat förslag med samma känsla av sommar.

SaxKakan skrev 2009-03-11 19:12:12 följande:
    Åh, tack så mycket! Kan man gå till en blomsterhandel och få tag på dem, eller måste man försöka "odla fram" dem själv på något vis?
  • SaxKakan

Med florist, menar du blomsterhandel då typ Interflora, eller vart går man? Kan ingenting om sånt här...

• passionsblomman

Ja, till en blomsteraffär! Välj en där de är trevliga och där du känner dig bekväm OCH där de verkar veta vad de håller på med! Kommunikationen er emellan är viktig och att de kan sitt jobb.

Var bor du någonstans?

SaxKakan skrev 2009-03-11 20:28:52 följande:
    Med florist, menar du blomsterhandel då typ Interflora, eller vart går man? Kan ingenting om sånt här...
  • SaxKakan

Jag bor i Aspudden, Hägersten... Någon här rekommenderade blomsteraffären Tellus vid Svandammsparken, om du känner till den?

• passionsblomman

Jag vet vem hon är som har den men inte alls något hur hon jobbar eller så att jag kan uttala mig. Det är också rätt personligt, hur man känner för olika människor, så kolla in butiken du, du behöver ju inte känna att du måste lägga en beställning bara för det.
    Förresten såg jag Margeriteer i partihallen i morse, då tänkte jag på dig!

SaxKakan skrev 2009-03-12 09:46:28 följande:
    Jag bor i Aspudden, Hägersten... Någon här rekommenderade blomsteraffären Tellus vid Svandammsparken, om du känner till den?
  • SaxKakan

Hm, nu när jag kollat runt lite blev jag plötsligt sugen på en helt annan typ av bukett; med enbart ranunkler i olika röda o gula nyanser... :) Skulle kanske se bättre ut när det är höst också. Kanske blir konstigt med "sommarblommor" trots allt...

• passionsblomman

Du lär hinna ändra dig fler än en gång...hihi Ranunkler GÅR att beställa i oktober, men är inte i säsong då, Den är som allra finast NU faktiskt.
    Jag skulle rekommendera dig Dahlior, ev blandat med nejlikor eller med Freesia den årstiden. Jättefint med de färgerna.

SaxKakan skrev 2009-03-12 09:53:17 följande:
    Hm, nu när jag kollat runt lite blev jag plötsligt sugen på en helt annan typ av bukett; med enbart ranunkler i olika röda o gula nyanser... :) Skulle kanske se bättre ut när det är höst också. Kanske blir konstigt med "sommarblommor" trots allt...
  • SaxKakan

Nä, är det sant? Vilken otur man har... Skulle gärna ha en rund liten bollbukett med enbart en typ av blomma i - kanske dahlior då istället? Typiskt det där med ranunklerna, de är så runda och fina men samtidigt enkla och inte så "puttinuttiga" om du förstår vad jag menar? Jag gillar starka färger och enkla drag. Det var därför jag gillade blåklint och prästkragar - enkelt och stilrent och - även om det är ganska så gulligt (vilket i mina ögon kan vara en viss nackdel) - väldigt naturligt liksom. Såg en bukett med enbart röda och gula rosor i också, den var också fin om än något mer "gullig" än ranunklerna.

passionsblomman skrev 2009-03-12 10:02:46 följande:
    Du lär hinna ändra dig fler än en gång...hihi Ranunkler GÅR att beställa i oktober, men är inte i säsong då, Den är som allra finast NU faktiskt. Jag skulle rekommendera dig Dahlior, ev blandat med nejlikor eller med Freesia den årstiden. Jättefint med de färgerna.
  • passionsblomman

Ta och googla Dahlior ska du se! Jag tror de skulle passa dig utmärkt! De finns i mängder av färger och former och är verkligen fina! Mycket effektfulla tätt tillsammans i blandade färger! Kolla får du se!

Om du går in på min sida, har jag ett par länkar i min presentation till några sidor där man kan se lite olika blomsorter.

SaxKakan skrev 2009-03-12 10:12:31 följande:
    Nä, är det sant? Vilken otur man har... Skulle gärna ha en rund liten bollbukett med enbart en typ av blomma i - kanske dahlior då istället? Typiskt det där med ranunklerna, de är så runda och fina men samtidigt enkla och inte så "puttinuttiga" om du förstår vad jag menar? Jag gillar starka färger och enkla drag. Det var därför jag gillade blåklint och prästkragar - enkelt och stilrent och - även om det är ganska så gulligt (vilket i mina ögon kan vara en viss nackdel) - väldigt naturligt liksom. Såg en bukett med enbart röda och gula rosor i också, den var också fin om än något mer "gullig" än ranunklerna.
Svar på tråden "Sommarbukett" i oktober?