Dum kanske men vad är brudskål?
Helt ny på detta med bröllopsplanering så kalla mig dum eller något. Men har hört mycke om brudskål vad är de?
Helt ny på detta med bröllopsplanering så kalla mig dum eller något. Men har hört mycke om brudskål vad är de?
Egentligen heter det "Välkomstskål" men kan även kallas för "Brudskål" och det brukar vara mousserande vin eller Champagne som alla skålar i när brudparet ankommer till festplatsen.
En del väljer att skåla direkt efter vigseln.
Första skålen för brudparet, vilket vanligtvis sker när brudparet anländer till festlokalen. Ofta hålls ett litet tal då också, av brudparet, toastmastern, värdparet eller liknande.
Det har jag också frågat och det är egentligen inte mer avancerat än det man skålar i för brudparet när man anländer till festplatsen... Ex mousserande vin. Så har det varit på de bröllop jag varit på...
Brudskål är efter vigseln, oftast innan middagen. Gästerna får bubbel, ibland snittar och får mingla med varandra.
Brudparet anländer till festplatsen (eller var ni nu har brudskålen), det grattas och skålas.
Sedan intas middag.
Vår brudskål kommer att vara utanför festlokalen på gräsmattan (vid fint väder). Sedan går vi in och fortsätter festligheterna med middag!
"Till brudparets ära och lycka utbringas brudskålen."
"Den ska enligt gammal sed vara en enda skål och ordet brudskål ska inte upprepas under bröllopsmiddagen."
Detta citerat från Magdalena Ribbing som även ger förslag på vad den som utbringar skålen kan säga:
"-Svea och Sven önskas en underbar framtid och all lycka i den traditionella brudskålen. Skål!"
"Ofta förekommer det att ett fyrfaldigt, eller trefaldigt leve utbringas för brudparet i samband med den."
Den som inte frågar får aldrig veta något.
Vi finns ju här vi andra som kan svara och vi har alla lärt oss saker av varandra.
Du har ju redan fått svar, men jag tänkte tillägga att det helt enkelt är fördrinken som används till att skåla med. En del har ju bål t ex (eller på vintern glögg kanske), så man är inte tvungen att skaffa mousserande bara för att skåla för brudparet.