• Nalle Puh 40
    Äldre 10 Mar 09:38
    6818 visningar
    6 svar
    6
    6818

    Träning med gummiband???

    Någon som vet någon bra sida med övningar som man kan träna med gummiband hemma?

  • Svar på tråden Träning med gummiband???
  • Igia
    Äldre 10 Mar 11:30
    #1

    www3.idrottonline.se/templates/Gallery.aspx&epslanguage=sv

    Kanske kan vara nåt. Rätt mkt övningar iaf som ser ut att vara nåt att ha.

  • Västku­stbo
    Äldre 12 Mar 12:44
    #2

    Gummiband är jättebra. Jag gillar framför allt den där man sträcker armarna rakt upp och har bandet i axelbredd (ge och ta lite beroende på bandet) och sen drar ner bandet bakom nacken, stannar under skulderbladen och går upp igen. Det tar precis den punkt mellan skulderbladen som jag aldrig kommer åt annars. Funkar bra att göra knäböj samtidigt också så får du en mer komplett träning.

    Rodd är kul också. Bara att sitta på golvet eller en låg pall, sträck ut benen, ha dem lätt vinklade och sätt bandet under fötterna, korsa över skenbenen och börja ro. Tänk på att följa hela rörelsen, som om du ror, luta dig bak och gå med fram etc.

    Finns hur många övningar som helst. Jättemånga går att göra med bara en själv och bandet. Hur smidigt som helst, så jag burkar ta med ett när jag reser. Tar ingen plats men ger bra träning.

  • Nalle Puh 40
    Äldre 12 Mar 12:53
    #3
    Västkustbo skrev 2009-03-12 12:44:00 följande:
    Gummiband är jättebra. Jag gillar framför allt den där man sträcker armarna rakt upp och har bandet i axelbredd (ge och ta lite beroende på bandet) och sen drar ner bandet bakom nacken, stannar under skulderbladen och går upp igen. Det tar precis den punkt mellan skulderbladen som jag aldrig kommer åt annars. Funkar bra att göra knäböj samtidigt också så får du en mer komplett träning.Rodd är kul också. Bara att sitta på golvet eller en låg pall, sträck ut benen, ha dem lätt vinklade och sätt bandet under fötterna, korsa över skenbenen och börja ro. Tänk på att följa hela rörelsen, som om du ror, luta dig bak och gå med fram etc.Finns hur många övningar som helst. Jättemånga går att göra med bara en själv och bandet. Hur smidigt som helst, så jag burkar ta med ett när jag reser. Tar ingen plats men ger bra träning.
    Tack, du har ingen sida med övningarna. Är lättare när man "ser" dem...
  • Västku­stbo
    Äldre 12 Mar 13:14
    #4

    Har lärt mig massa övningar av ett träningspass jag gått på. Skall googla lite och se om jag kan hitta dem nånstans.

  • Västku­stbo
    Äldre 12 Mar 13:24
    #5

    www.iform.se/polopoly.jsp&a=10300 här finns videoklipp med olika övningar (har inte kollat på dem).

    www.sturebadet.se/sturebadet/traning/traningsovningar-/1063808-traning-med-gummiband-mars-2007 Här finns bilder på rodd.

    www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article4174233.ab här kommer fler.

    Utbudet var inte så stort som jag trodde. Förhoppningsvis kan filmerna vara till hjälp.

  • Nalle Puh 40
    Äldre 12 Mar 15:45
    #6

    Trodde oxå det skulle finnas större utbud när jag sökte men tack för hjälpen alla

Svar på tråden Träning med gummiband???