• sarahkka76

Foton på webalbum, är det värt?

När det står att man får tex 15 bilder på webalbum, hur funkar det? Kan man kopiera dem? Eller kan man bara titta på dem? I såna fall känns det som det kvittar, man vill ha papperskopior så att man kan göra ett album.

Hur fungerar det, någon som vet?

• Svar på tråden Foton på webalbum, är det värt?
  • MorKe

Det beror på hur albumet är gjort. En del innehåller högupplösta bilder som man kan ladda ner och en del har små bilder som inte duger för utskrift.

Det som är viktigt att komma överens om är hur ni får använda fotona generellt. Fotografen äger upphovsrätten till sina bilder, dvs om ni inte avtalat om annat får ni egentligen inte göra kopior på foton. Detta måste ni prata med fotografen om och skriva in i avtalet.

• sarahkka76

det var mycket bra information du kom med för jag hade ingen aning. Tack så mycket!

• Luucie

Ursäkta men en fråga MorKe:Om jag har fattat saken rätt så har också fotografen rätt att använda bilderna som han vill om inget annat avtalats? Stämmer det?

• sarahkka76

Ja, det läste jag igår, känns inte så kul att inte ens kunna lägga ut de på nätet eller skicka till sin familj och väner eller ens trycka ut själv.

www.spegla.se/upphovsratt.pdf

• JoPe2009
    Luucie skrev 2009-03-12 21:48:12 följande:
    Ursäkta men en fråga MorKe:Om jag har fattat saken rätt så har också fotografen rätt att använda bilderna som han vill om inget annat avtalats? Stämmer det?
    Nja, så har inte jag förstått det. Även om fotografen har upphovsrätten och att man som brudpar därför inte får använda bilderna hur som helst utan avtal om det, så får inte heller fotografen göra vad som helst utan godkännande från brudparet.

Personuppgiftslagen reglerar bilder på nätet och det finns också någon lag som gör att fotografen inte utan tillstånd får använda bilder i reklam hur som helst utan ett uttryckligt okey från personerna på bilden. Så nej, inte heller fotografen får använda bilderna som han vill.
Svar på tråden Foton på webalbum, är det värt?