Ringarna i kyrkan
Hur gör man med ringarna i kyrkan? Vem har hand om dem? Har man dem i en ask? Har bruden på sig sin förlovningsring?
Hur gör man med ringarna i kyrkan? Vem har hand om dem? Har man dem i en ask? Har bruden på sig sin förlovningsring?
Vi kommer låta marsalken/bestman ha hand om ringarna tills dess det är dags att trä dem på fingrarna. Ska de ligga i ask måste det vara en som är så liten så att den inte syns i fickan. Men de borde nog kunna ligga löst också, bara han har reda på dem =). Förlovningsringarna ska sitta på och kan med fördel vara upputsade så att skillnaden inte blir för stor när den nya ringen hamnar bredvid.
Vi kommer låta marsalken/bestman ha hand om ringarna tills dess det är dags att trä dem på fingrarna. Ska de ligga i ask måste det vara en som är så liten så att den inte syns i fickan. Men de borde nog kunna ligga löst också, bara han har reda på dem =). Förlovningsringarna ska sitta på och kan med fördel vara upputsade så att skillnaden inte blir för stor när den nya ringen hamnar bredvid.
Om man har en marskalk eller tärna har h*n ofta ringarna.
Om inte har brudgummen ofta fickor på sina byxor och kan ha dem där. Asken är mest i vägen, så det kan vara bra att skippa den (om man inte har hål i fickan som en ring kan slinka ut genom, förstås)
Bruden har vanligen sin förlovningsring på sig, eftersom hon nu får en ny ring.
Hur man gör med brudgummens ring varierar. Alla brudgumar vill ju inte ha en ny vigselring utan "uppgraderar" förlovningsringen med vigseldatum.
Jag brukar be över den också, eftersom den i o med vigseln blir vigselring. Men där gör präster lite olika. Kolla med "er" präst.
Min man hade ringarna, utan ask, i innerfickan på sin nehrurock. Det gick bra!
Jag brukar rekommendera mina brudpar att bestmannen (hu vilken dålig svenska!) om sådan finns har ringarna lösa i fickan. Allt för att det skall gå smidigt vid överlämnandet när det är dags att be över ringarna. Har hört en historia om en sköldpadda som var ringbärare och där ringarna på något vis var fastsydda på någon kudde på sköldpaddans rygg...hm, kan ha tagit lite tid att få av dem...