• Ninjin

    10 år ihop

    Snart har jag och min älskling varit ihop i 10 år. Vi vill fira vår kärlek på nåt sätt. Vi har inga pengar, vi kan lägga ca 500:- i var bara. Så det är viktigare att vi gör något betydelsefullt än dyrt. Vi försökte komma på nåt och hade brainstorm igår och vi kom på en del olika saker som: gå på nån fin restaurang (lite tråkigt iofs), åka ut och tälta vid en vacker sjö djup in i en skog och ha det romantiskt (låter mysigt men kanske kallt?), gifta oss (kan man ta dyra bröllopsresan två år efter? ha ha ha), bjuda hem till en fest (inte så romantiskt kanske?), ta nåt fint foto hos en fotograf... Snälla, är det nån som har bättre idéer. Vi vill att det ska vara ett firande som kan markera vår kärlek som bara blir härligare och starkar för vart år som går. Nog för att vi är fattiga, men lycka är det ingen brist på. Kanske skulle man gå och viga sig borgerligt...det kostar väl ingenting?

    Kramar till alla som hjälper mig!

  • Svar på tråden 10 år ihop
  • Kjell Präst

    Det kostar ingenting att vigas kyrkligt heller.

    Vår egen "dyra bröllopsresa" tog vi femton år efter vigseln

  • Eran

    Det är gratis att gifta sig borgerligt. Tror det är det i kyrkan oxå. Men ska inte säga säkert. Varför inte slå till på ett borgerligt bröllop, det hade jag gjort. Lycka till, hur ni än väljer att fira era 10 år.

  • sindri

    Grattis vist e de härligt vi firara vår 10 års dag nästa år och då ska vi gifta oss med. jag hade gift mig kyrkligt och sedan gått och hittat en liten fin restaurang eller ett mysigt fik och firat bara själva.

  • didis

    Eller ta in på ett lågprishotell, finns en del kedjor som är helt ok och som har kampanjer ibland.

    Absolut en bra idé att gifta sig om ni vill det! Vi slår till på vår 20-årsdag på lördag och det känns fantastiskt roligt!

    En borgerlig ceremoni kan ni utforma som ni vill, tex fråga vigselförrättaren om hon/han vill göra det vid havet eller på någon plats som är speciell för er.

  • 20080719

    Gift er borgerligt, handla mat för 1000 kr och bjud hem er familj. Det hade jag gjort

  • Vita kallor

    Vi ska gifta oss borgerligt nu i mars, vi firar 10 år tillsammans 12/3. Vi betalar bara för vittnen då vi valt att bara ha våran familj närvarande i rådhuset kommer dock ha en fest hemma hos oss efteråt då våra föräldrar och syskon med familj är bjudna. Sedan är det bara ni som avgör vad de ska kosta.

  • Ninjin

    Kostar det alltså pengar att gifta sig borgeligt? Vi vill inte gifta oss i kyrkan då vi inte är kristna, tycker det känns lite konstigt. Betalar man för vittnena? Om man vill gifta sig borgeligt vid nån plats utomhus, måste man betala då?

  • didis

    Vi betalar ingenting! Vittnen har vi med oss själva (2 av våra bröder), annars tar de någon anställd som vittne.

    Om man vill vigas någon annanstans än i rådhuset/tingsrätten så är det rimligt att man betalar reseersättning till vigselförrättaren. Vi är på rådhuset - för vigseln betalar vi portot för hindersprövningen, inget annat.

    För festen lägger vi desto mer...


    Ninjin skrev 2009-03-09 12:54:56 följande:
    Kostar det alltså pengar att gifta sig borgeligt? Vi vill inte gifta oss i kyrkan då vi inte är kristna, tycker det känns lite konstigt. Betalar man för vittnena? Om man vill gifta sig borgeligt vid nån plats utomhus, måste man betala då?
Svar på tråden 10 år ihop