• AJG

    Ung ickesambo tråd från 08, nu som gift!

    Hej! Vi hade en tråd våren 08 om att vara ung, ickesambo och på väg att gifta sig. Mycke diskussion om religion och för och nackdelar. Väldigt kul var det! Många var skeptiska och trodde inte att man knappt ens kunde gifta sig utan att ha bott ihop först, trots att människor har levt så i alla tider fram tills för ett par decennier sedan. Och det var där lite diskussionen låg. Är människor generellt mer lyckligt gifta idag när de har "testat" att bo ihop innan? Eller visar statistiken på annat?

    Välkommen att disskuter!

  • Svar på tråden Ung ickesambo tråd från 08, nu som gift!
  • DanKat

    Jag har hört att det statistiskt sett är större sannolikhet att äktenskapet håller för dom som INTE bor ihop innan. Har tyvärr ingen länk eller så, det var en bekant som berättade det.

  • Mariya
    DanKat skrev 2009-03-09 13:34:56 följande:
    Jag har hört att det statistiskt sett är större sannolikhet att äktenskapet håller för dom som INTE bor ihop innan. Har tyvärr ingen länk eller så, det var en bekant som berättade det.
    Det har jag också hört. Vi gifter oss i augusti, efter 3 års föhållande (2 år distans)... Och har inte bott sambo. Det känns helt rätt och har varit enda alternativet för oss.

    Så nu väntar vi inte bara på bröllopsfesten och att få säga att man är gift, utan framför allt att börja vårt gemensamma liv tillsammans! Visst känns det spännande, men ändå säkert. Vi har ju bestämt oss! (det bör man väl kunna göra innan man har testat?)
  • AJG

    "...det bör man väl kunna göra innan man har testat?"

    Ja absolut! Jag och min man hade inte bott ihop innan vi gifte oss i Juli 08 och det har gått huuur bra som helst!!! Och jag är sååå glad att vi gjorde som vi gjorde! Det är så mysigt att nu bo ihop som äkta makar och för oss har det faktiskt inte varit några problem. Men det kanske finns någon med annorlunda erfarenheter?

    Vi har det i alla fall så bra, och är glada att vi väntade med att flytta ihop tills efter giftemålet. För mig skulle det kännas som ett stort och riskabelt steg att flytta ihop med någon utan att ha lovat varandra så mycket som att ens försöka klara av svårigheter tillsammans. Då kan den ena ju bara dra om det blir jobbigt. Klart en kan dra om man är gifta med, men tar man vad man gett sig in i på allvar så har man ju lovat att vara trogen, stå vid sidan av och möta gott och ont med sin partner. Och så tror jag att det bör va.

Svar på tråden Ung ickesambo tråd från 08, nu som gift!