• Emmy1982

Bjuder man en mosters "pojkvän"...?

Jaha då ska man knåpa ihop en inbjudningslista alltså.

Vi har ett frågetecken nu. En moster (killens) som vi hörs med en eller två ggr per år, jul och födelsedag, ha träffat en ny sen nåt halvår. De bor inte ihop och ingen i släkten känner honom egentligen. Måste han med i inbjudan? Jag känner inte ens att hon är "självklar". Hon blir bjuden med sina vuxna barn som inte heller kommer med respektive då de inte har någon, jag kan tycka att det räcker. Men vad säger ni andra? Tack för svar :)

• Svar på tråden Bjuder man en mosters "pojkvän"...?
  • shakynose

Jag tycker att man ska bjuda med respektive. Även om det är ett nytt förhållande. Jag skulle ha bjudit.

• Corona

Jag tycker tvärtom, det är en trevlig gest att bjuda honom men inget måste (i o m att det är så nytt och inte "stadgat" ännu). Fast det kan förstås vara knepigare att motivera detta för henne!

• Emmy1982

Kan man inte utgå från att respektive är ett självklart val i "stadiga" relationer? Det finns ju många vänner jag får välja bort pga ekonomi och då blir jag irriterad av tanken på att tvingas bjuda honom.

• lingon82

Du måste ingenting! Är själv i samma sits. En plastfarbror har en ny tjej från ett annat land som ska flytta hit. Hon är inte bjuden och han har inte tagit illa upp. Just som du skriver kanske man måste välja bort någon annan mer nära bekantskap. Gör som ni känner för.

• lingon82

Ska tillägga att de inte ska flytta ihop. Då hade kanske läget varit annorlunda.

• Emmy1982

Vad skönt att höra "Lingon", -man måste ingenting. Ibland känner jag att alla måste tar över glädjen.. :(

• HurraViSkaGiftaOss

Ja det måste man göra.
    Hur skulle du känna det om du inte blev medbjuden på ett bröllop??
    Vad spelar en person till för roll?

• Ida Björn

Det är absolut inget måste, idag har vi från gått väldigt mycket av det som tidigare var traditioner och måsten. Bjud dem du vill ha med, du är redan tveksam över om mostern ska komma då tycker jag verkligen inte du behöver bjuda hennes nya pojkvän.
    Gör det du känner för och det som känns bäst.

HurraViSkaGiftaOss- När jag just hade träffat min m2b så var jag bjuden på bröllop. Detta var ett bröllop då det inte ens var fest utan endast en utomhus vigsel, ändå ringde jag min vän innan och frågade om jag fick bjuda med min respektive. Skulle aldrig ta förgivet att detta skulle varit ok. Och då var det som sagt utan festen. Hade de sagt nej så hade självklart min m2b fått stanna hemma. Inget mer om det.
    Jag anser att det är brudparet själva som bestämmer hur de vill ha det, det är deras dag och den skulle inte jag vilja förstöra.

• MV85

Jag anser att man bjuder respektiva oxå, även om förhållandet inte är så gammalt - särskilt om det gäller en person med vuxna barn - då är man i regel så gammal att man har koll på om förhållandet har någon framtid eller inte även längre fram efter ett halvår.
    När det kommer till kompisar som har nya pojkvänner varje halvår är det en helt annan sak...

Vem vet - om ett år eller två kanske det är mosterns bröllop ni går på... Hade det då inte känts lite dumt att inte ha bjudit honom på ert bröllop?

• Emmy1982

Nej jag känner mig faktiskt inte dum om han inte blir bjuden. Tack för svaren, jag är bara desto mer övertygad nu ;)

Svar på tråden Bjuder man en mosters "pojkvän"...?