• Brudlisa

Amazing grace på svenska

Hej,

Har någon den svenska texten till Amazing Grace? Vore snällt om du ville lägga in den och kanske föreslå någon annan fin psalm till själva vigeslakten, själv känner jag mig mycket rådvill och har svårt att bestämma mig. Vi gifter oss den 6:e september och därför passar sommarpsalmerna inte så bra, trots att det är dem vi egentligen trycker bäst om. Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Amazing grace på svenska
  • PetA

Och så funkade inte Telia, någon som är förvånad?! Det funkar om du skriver in hela sidadressen istället. Sorry!

• marian

Tänk bara på att Amazing Grace /Oändlig nåd är en vanlig begravningspsalm...

• Magica

Det finns även en annan svensk text på Amazing grace, den börjar "En ton från himlen..." Men som sagt, det är en vanlig begravningspsalm. Själv sjöng jag En ton från himlen på min morbrors begravning.

• Jennifer E

Nu kommer jag självklart inte på vad den heter eller vilket nr den har men det finns en psalm som är jättefin, aningens somrig utan att vara en sommarpsalm. Den börjar; "Guds kärlek är som stranden och som gräset, som vind och vidd och ett oändligt hem..." Den är dessutom ganska kort. Gifter jag mig en dag så ska jag ha med den.

Min personliga åsikt är att "Amazing grace" inte passar sådär toppenbra på bröllop, men det är ni som ska vara nöjda!

Lycka till med psalmvalet!

• Lina 14/2 -04

Ähh vaddå begravningspsalm! Det är en vacker melodi punkt slut. Om ni läser texten så handlar den om att leva i tro inte om att dö! Det finns fler psalmer som används både vid begravning, vigsel, dop mm tex Härlig är jorden.
    Tycker du att den är vacker Brudlisa så ta den, det ska vi! ( Mycket p g a att det var min morfars sista önskan av mig att jag skulle spela den på trumpet för honom innan han dog, o jag vill minnas min morfar på min bröllopsdag)

• Anonym

"Guds kärlek är.." är psalm 289. Tycker dock att lite av texten inte passar speciellt bra vid en vigsel, speciellt vers 3. Man kan kanske hoppa över den. Här är texten:

1. Guds kärlek är som stranden och som gräset,
    är vind och vidd och ett oändligt hem.
    Vi frihet fick att bo där, gå och komma,
    att säga ja till Gud och säga nej.
    Guds kärlek är ...

2. Vi vill den frihet där vi är oss själva,
    den frihet vi kan göra något av,
    som ej är tomhet, men en rymd för drömmar,
    en jord där träd och blommor kan slå rot.
    Guds kärlek är...

3. Och ändå är det murar oss emellan,
    och genom gallren ser vi på varann.
    Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar.
    Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag.
    Guds kärlek är ...

4. O döm oss, Herre, frisäg oss i domen.
    I din förlåtelse vår frihet är.
    Den sträcker sig så långt din kärlek vandrar
    bland alla mänskor, folk och raser här.
    Guds kärlek är ...

• Kalas

Klart att ni ska ha 231 om ni tycker om den! Vi kommer att ha den på vårt bröllop eftersom den betyder mycket för oss.

• brunetten

Vi kommer att ha amazing grace spelad på säckpipa som ingångsmusik och härlig är jorden som psalm. Båda sångerna sjöngs ofta när jag gick i kyrkan som barn så jag förknippar inte alls dem med begravningar. Vår präst älskade amazing grace på engelska och den sjöngs ofta som allsångsväxelvisa på högmässorna.

Svar på tråden Amazing grace på svenska