• Rosknoppen

Bjuda eller inte??

Detta kanske låter hemskt och dåligt, men det är ju vår dag?

Min M2b har en bror som har en sambo som inte gjort annat än betett sig illa mot oss. Hon har även betett sig illa mot min m2b familj och sin sambo och hennes barn som farit illa. Efter att hon i sista svängen försökte ta sitt liv, med barn hemma och han kastade ut henne och ville inte se henne så har han tagit tillbaka och de har skaffat ett barn till. Och helt plötsligt är hon jättebra, för ett de innan inte tyckte om hon (m2b föräldrar och övriga syskon). Hon är till råga på allt deprimerad igen. Detta kanske inte låter som hela världen. MEN detta har iaf resulterat i att familjen är lite splittrad. Syskon pratar inte med varandra, föräldrarna tar vissa barns parti utan att lyssnat på de andra och alla tar hennes parti, av någon outgrundlig anledning. I allt detta har min m2b blivit anklagad av sin bror och syster att det är hans fel att hon försökte ta ihjäl sig, även fast det inte är det, hon är ju sjuk. Hon har ytterligare även betett sig illa mot ett av min m2b övriga syskons respektive, som inte vill veta av hon.

Undran är iaf, vilka ska man bjuda. Kan man skicka en inbjudan till brodern och inte hon (de bor ju ihop)? Båda vi vill inte ha hon där, bara själva åsynen gör att man blir arg, ledsen och hon drar ner stämningen.

Jag känner mig jättehemsk och mår dåligt över detta. Men hur gör man i en sådan situation. Undviker man att bjuda båda för att man ska få den dag man vill?

• Svar på tråden Bjuda eller inte??
  • Miss Biii

Detta har diskuterats häftigt här på BT och många har STARKA åsikter och menar att par, speciellt gifta ALLTID ska bjudas ihop.Tråkigt tt ni hamnat i denna situation! Jag tycker inte man behöver bjuda båda om man inte vill ha båda där. Varför ska man behöva ha nån man inte gillar närvarande på sin lyckligaste dag.

Många kommer säga emot mig men jag tycker iaf att ni ska bjuda dem ni vill ha där. Sen får de se till o hålla sams på er dag, på er fest. De ni vill bjuda ska bete sig som vuxna och se till att bidra till att er dag blir ett härligt minne.

Lycka till m allt!

• Aleta

Om ni inte vill orsaka ännu djupare sprickor i familjen så blir ni nog tvungna att bjuda henne.
    Bröllop kan vara känsliga saker för familjer.

Väljer ni att inte bjuda henne så tar ni även avstånd från din blivande mans bror i och med att ni så tydligt dissar hans val av livskamrat. Tänk efter noga innan ni bestämmer er om en enda dag utan henne är värt en kanske livslång ovänskap med din blivande svåger.

• didis

Det är bara din man som kan fatta det beslutet. Precis som Aleta skrev är det en kraftig markering från er sida och din man måste bestämma sig för om han tycker är värt att säga upp bekantskapen med delar av sin familj för att slippa svägerskan på ert bröllop.

• Rosknoppen

Den markering som ni nämner har hans bror redan gjort. Han ser vad hon gjort/gör men lever i någon typ av förnekelse då anser att det är vårat fel att hon betett sig illa mot oss (och ville inte veta av sin bror). Efter ett år eller så, så pratade de väl om de var i samma rum. Nu pratar de inte med varandra sedan länge tillbaka.

Det är verkligen svårt och jobbigt. Vi får ta en vända till och fundera. De kanske inte ens kommer?!

• TinkerBelle

Om bröderna inte pratar med varandra varför vill ni ha honom där? Vill inte dömma, är bara nyfiken.

Rosknoppen skrev 2009-03-06 12:53:26 följande:
    Den markering som ni nämner har hans bror redan gjort. Han ser vad hon gjort/gör men lever i någon typ av förnekelse då anser att det är vårat fel att hon betett sig illa mot oss (och ville inte veta av sin bror). Efter ett år eller så, så pratade de väl om de var i samma rum. Nu pratar de inte med varandra sedan länge tillbaka.Det är verkligen svårt och jobbigt. Vi får ta en vända till och fundera. De kanske inte ens kommer?!
  • Ore

Fundera över vad du tror kan hända vid de olika alternativen:

- Ni kan bjuda dem, kanske kan tas av dem och övriga familjen på ett tecken till god vilja, att man försöker lägga det gamla bakom sig och så.
    - Ni kan låta bli att bjuda dem, verkar dock finnas risk att övriga familjen kommer ha invändingar mot detta, och som övriga säger är det en ganska stark markering.

Om de blir bjudna så finns det ju två alternativ:
    - De väljer att inte komma. Men ingen kan ju klandra er för att ni gjort fel, ni har ju bjudit dem, de har valt att tacka nej.
    - De väljer att komma. Kanske då kan behövas någon reservplan, att någon neutral person som ni litar på kan ta tag i situationen om de börjar ställa till "bråk", och se till att de inte får möjlighet att förstöra er dag.

Det är nog mycket olösta saker som är svåra att beskriva här, så det är inte lätt att ge någon rekommendation...

• Rosknoppen

Allt är bara känsligt. Deras mamma går runt och låtsas som inget hänt. Pratar dock inte om deras familj hos oss. Hon tiger och hoppas att allt bara ska försvinna. Så någonstans så är det väl där som det gör mest ont.

Ja än hur jag vänder och vrider på det så låter det konstigt och dumt och man mår bara dåligt...

• Aleta

Jättetrist för er, jag hoppas att ni kan hitta någon lösning.

• Svanboet

Jag måste börja med att säga liksom talare nr.1 att detta är en känslig fråga här på BT. Jag tillhör skaran som tycker att par bjuds tillsammans MEN man bjuder inte folk som riskerar att förstöra dagen för brudparet. Naturligtvis är det en känsligt fråga och varje fall är unikt och det känns nästan fel att råda dig till det ena eller det andra. Jag kan däremot berätta hur jag resonerar...

Hur mycket energi är denna kvinna och din blivandes bror värd? Finns det risk att en utebliven inbjudan förvärrar saken så pass att den lilla kontakt som eventuellt finns mellan er kommer gå om intet? Om så blir fallet, hur viktig är kontakten för er?

Försök lista (i huvudet eller på papper) olika scenarion som du oroar dig för och värdera risken att de inträffar, därefter funderar du på om det är värt det... oron, tankarna, den försvunna energin och alla bekymmer som kan följa. Men kan dessvärre inte förlita sig på att folk beter sig så ibland måste man välja bort gäster som "kanske borde bjudas" för ens egen skull. Min åsikt är att blod är INTE tjockare än vatten. Visst känns det svårt att bryta med familjens medlemmar men ibland är det hälsosamt.

• Ore

Jag kan hålla med om att det ibland är hälsosamt att bryta med en familjemedlem. Men ibland innebär det att man per automatik tvingas bryta med familjemedlemmar som man inte alls vill bryta med. Det kan leda till att folk väljer sida, och det kan såra folk som man inte alls vill såra... Och det är då det kommer in att blod faktiskt är litet tjockare än vatten... Om man inte är beredd att bryta med i princip HELA sin familj, så kanske man måste lösa en situation, som man inte skulle bry sig om att lösa om det var en kompis det var frågan om.

Kan t.ex. tänka mig att Rosknoppens blivande svärmor mår väldigt dåligt över konflikten som är mellan hennes barn, utifrån inlägg 7 i denna tråden.

• Corona

Hmm... verkligen en jättesvår fråga. Jag tror som så många andra att ni måste välja hur stor konflikt det är värt att inte ha med henne/dem. Antingen bita ihop och bjuda dem tillsammans eftersom de tillhör familjen, eller så inte bjuda dem och stå för varför. Dela på dem tror jag inte är lyckat och dessutom hamnar ni ett slags "varken - eller"-läge.

Vi har en liknande situation i min familj där jag har valt bort att bjuda ett syskon med partner. Men det är inte lätt.

• Pärlan2009

Hoppas verkligen att det löser sig! Det måste vara fruktansvärt att behöva ha sådana funderingar inför bröllopet!

Kram och lycka till!

• LovesHimAndMusic

Förstår verkligen ditt dilemma!

- Jag tycker att ni ska prata ut med brodern om hur ni känner det och komma överens om hur ni ska göra. Eventuellt om ni orkar så kan ni sedan även ha ett samtal med henne för att göra det bästa ni kan från er sida. Det kan hända att detta löser en del problem också vilket är positivt för alla.

Efter det kan ni verkligen njuta av ert bröllop!

• MrsTwingly

håller med "Ore". Risken finns att låter ni bli att bjuda x så kommer kanske fler att "sympati-avstå" från att komma. Att bryta med familjemedlemmar/släkt stannar sällan vid bara de, från början, inblandade. Så detta är ngt som ni lär ha i åtanke då ni fattar ert beslut. Va heller inte naiva och tro att skitsnack inom släkten kommer att utebli. Plötsligt kanske NI är de svarta fåren som 'förstör allt'.

Jag vet, av egna erfarenheter, hur hemskt det är med släkt som inte fungerar. Men allt kommer ner till vilket pris ni är beredda att betala.

Hoppas verkligen allt löser sig för er!

Svar på tråden Bjuda eller inte??