• BeMine

    kontakta annat land för vigsel?

    Oj vad det verkar invecklat att gifta sig utomlands ;(
    Vi är sugna på att göra det när vi är i Miami / fort lauderdale i september.
    Men man ska tydligen kontakta deras "skatteverk" och det var ju verkligen inte det lättaste ;(

    någon som har gift sig utomlands?

  • Svar på tråden kontakta annat land för vigsel?
  • Näbbis

    Hej!
    Gifte mig precis i Edinburgh den 14.e feb (i hemlighet och det var som du säger inte helt lätt...men absolut värt det!

    Ska ni åka på kryssning därifrån sen? Om man vill kan man gifta sig på båten i så fall...

    Vet att man måste vara ute i god tid om man ska gifta sig i USA, vi tänkte göra det först men var för sent ute. 45 dagar innan ska det mesta var klart.

    Man måste kontakta skatteverket eller liknande i det land man ska gifta sig om man inte tänkt gifta sig inför svensk ambassad eller svenska kyrkan.

    Det man oftast behöver fixa med härifrån är personbevis på engelska, underskrivet av ämbetsman (fixar man lätt på skatteverket här), hindersprövning på engelska som heter Marriage license (också underskrivet) och också kommer från skatteverket (gäller bara i 3-4 mån efter utfärdande så man kan inte var hur tidig som helst) oftast kopia på passen samt eventuell ytterligare information. Skottland hade ett särskilt ansökningsformulär som man skulle fylla i med en massa uppgifter samt att man skulle betala en anmälningsavgift. Jag ringde till rådhuset i Edinburgh och fick jättebar hjälp där och så skickade de mig alla papper jag behövde. USA brukar ju vara hårda på regler mm så det bästa är att ta kontakt med dem. Tror jag var inne på regeringens hemisa i skottland och navigerade mig vidare därifrån.

    Om ni ska på kryssning och om ni ska åka med Royal Caribbean så har de en sk bröllopssamordnare man kan anlita.

    Lycka till!

  • BeMine

    åh tacksam för din hjälp! jag kollade upp en strand där vi ska bo i florida och det kostade MINST 15000, och det var BARA för att hyra en bit av stranden.

  • Blivande mrs walker

    Äktenskap mellan personer av samma kön verkar inte vara lagligt i Miami/Florida när jag snabbgooglar på det, så det blir kanske svårt att göra det där. Du kan kolla här en.wikipedia.org/wiki/Same-sex_marriage var det är tillåtet, och lycka till!

Svar på tråden kontakta annat land för vigsel?