• Mörk Ängel
    Äldre 2 Mar 10:57
    2143 visningar
    10 svar
    10
    2143

    Paris

    Jag funderar på att beställa en resa till Paris i födelsedagspresent till min sambo. Så jag kommer be honom ta ledigt två dagar och han får inte veta var vi ska.
    Nu tittar jag på hotell och vi lägger hellre pengar på annat än det så hur långt bort från stan kan man bo utan att det bli jobbigt? Hur är kollektivtrafiken där? Har hittat ett hotell som ligger 1 km från Montmartre och Sacre Coeur. Kan det vara något? Det ska vara 2,8 km till själva centrum då.. rimligen borde det ta 30 min att gå så det bästa vore om det fanns möjlighet till kollektivt åkande. Hur är i så fall priserna när man åker kollektivt - billigt/dyrt?

    Har ni några tips på billiga hotell?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 11:02
    Har även hittat såna som ligger drygt 7 km från centrum. Går det?

  • Svar på tråden Paris
  • Ab fab
    Äldre 2 Mar 11:03
    #1

    Min erfarenhet är att kollektivtrafiken fungerar fantastiskt bra i Paris. Metron finns ju alltid men själv gillar jag att åka buss. Man köper förköpshäfte- 10 resor. De säljs i automater eller i tabac. Det finns också travelpass som inte kostar mycket. Kolla hemsidan för mer info:
    www.ratp.info/informer/anglais/paris_visite.php

  • Mörk Ängel
    Äldre 2 Mar 11:23
    #2

    Det där ska jag kolla! Det låter ju bra, då kanske inte 7 km är så mkt?

  • KaaM
    Äldre 2 Mar 11:28
    #3

    Vi var i Paris i somras, bodde en bit utanför stan, men kollektivtrafiken är grym så det tog kanske 5 min in till stan.
    Tunnelbanetågen går med bara några minuters mellanrum så man behöver aldrig vänta länge heller. Tycker det funkade kanon!

  • KaaM
    Äldre 2 Mar 11:28
    #4

    Just det, vi köpte kort som gällde i två dagar med, kostade 140kr har jag för mig.

  • Mörk Ängel
    Äldre 2 Mar 11:30
    #5

    Var bodde ni när ni var där?
    Det verkar som att jag ska satsa på lite större avstånd från centrum då om det är så bra med kollektivtrafiken!

  • KaaM
    Äldre 2 Mar 12:09
    #6

    Vi bodde i Gare de l'est. Hotellet kostade ca 1500 kr för två personer, två nätter. Helt ok!

  • lecaro­line
    Äldre 2 Mar 13:46
    #7

    hotelluxia.com/ Ligger vid foten av sacre couer.

    har bott där flera ggr gillar personalen ligger super bra till. Bra shopping.

    Sedan bodde vi på ett Hotel etap som var jätte bra. Måste åter komma med vilket..

  • lecaro­line
    Äldre 2 Mar 13:54
    #8

    www.etaphotel.com/gb/hotel-5037-etap-hotel-paris-porte-de-montreuil/index.shtml

    Den här var det och den ligger jätte nära metron.

    Det gör de båda 2. Etapen ligger granne med en jätte stor marknad som man kunde hitta allt på. : )
    I samma byggnad ligger Ibis och ett varuhus med mataffär..

    Ååå nu längtar jag ner själv..

  • ekerum­09
    Äldre 2 Mar 22:25
    #9

    Hej,

    Är en sann PAris vän - har bott där längre tid och varit där mycket. Jag rekommenderar att bo i 7:e arr (området) dvs. Sydöst om City. Det är bra kommunikation och Mycket trevlig kvarter. Vi bodde på ett BestWestern - Men jag skulle nog tagit ett med fler stjärnor för bröllopsresa. Rekommenderar att bo i 6:e eller 7:e.
    Ha så himla mysigt i denna underbara stad!!!

  • lecaro­line
    Äldre 3 Mar 09:31
    #10

    Man kan gå från sacre coeur till Les Halles,Champs elysées.. Inga problem.. Tänk bara på att man går resten av dagarna så man blir VÄLDIGT trött i fötterna!
    De där turistbussarna är kanon bra har använt oss av dem 2 ggr. Tipps är att om det inte är himla varmt att ha på sig rätt så mycket kläder för det blir kallt. Att sitta där nere är ingen hitt om man vill se stan.

Svar på tråden Paris