• phillippa

Måste man ha en vigsel?

Hej

Jag undrar om det är någon som vet ifall man måste ha en vigselceremoni för att ingå äktenskap. Vi skulle gärna bara skriva på papper och kanske ha en högst personlig ceremoni utan vigselförrättare. Vi vill varken gå till kyrkan eller rådhuset eller krångla till det på något annat sätt.

• Svar på tråden Måste man ha en vigsel?
  • MV85

Måste ha en vigselförrättare som skriver på pappret, och de gör de inte om ni inte genomför en cermoni med dem... Den korta tar dock bara om det är 20 sekunder eller nått sånt..
    Sen kan ni ju ha en egen cermoni bara ni två om ni vill det.

• Augusti2010

Ni måste ha den lagstadgade ceremonin, som tar typ 2 minuter i den kortaste versionen, för att bli lagligt gifta. Sen finns det inget krav på var ni vigs, men det måste ske med någon som har lagstadgad behörighet att förrätta vigslar (vf, präst, domare etc.).

• phillippa
    Vad tråkigt. Det är just ett sådant minne jag vill undvika. 20 sekunder på tråkiga rådhuset... snyft!
  • Augusti2010

20 sek kanske det är. 2 min är nog den långa varianten när jag tänker efter.

• Augusti2010

Men ni måste inte vara i rådhuset. Ta hem en vf till trädgården eller vart ni vill vara, sedan kan ni ha er egen ceremoni när de 20 sek är klara.

• MV85
    phillippa skrev 2009-03-01 17:37:18 följande:
    Vad tråkigt. Det är just ett sådant minne jag vill undvika. 20 sekunder på tråkiga rådhuset... snyft!
    Eller så har ni en cermoni med vigselförrättaren på en plats ni själva valt istället, så slipper ni ha det på rådhuset.
  • MV85

Eller så struntar ni i den lagliga delen o bara har en egen cermoni som betyder nått för er.. men då är ni inte gifta efteråt...

• Corona

Tror inte att dessa 20 sekunder på något sätt kommer att överskugga minnet av er gemensamma ceremoni efteråt

phillippa skrev 2009-03-01 17:37:18 följande:
  • tågjäntan

Det kan bli så i framtiden att man bara skriver under ett papper, beroende på vad man kommer fram till i den nya äktenskapslagstiftningen. Men om och när det blir kan nog ingen säga i dag.
    Vad är det som gör det tråkigt? Är det att vara i rådhuset? För då kan man ju som sagts här i tråden vara någon annanstans.
    Sedan behöver man ju även två vittnen förutom vigselförättaren, men det måste inte vara familj eller vänner.

• tågjäntan

I en del länder är det så att man bara skriver på ett papper. Jag vet itne om det går att åka i väg och göra så, jag menar vilka länders vigslar som är giltiga i Sverige.

• phillippa

Vi har skrivit till en vigselförrättare och frågat om han kan komma till flygplatsen innan vår avresa till Lanzarote. Det hade känts ok.

Vi hade kunnat gifta oss på Lanzarote men det kostar tyvärr 3ooo sek och det känns inte relevant.

Synd att det inte bara går att skriva på papper redan nu...

• Emmas syster

ta de fem minutrarna det tar att ta sig in och ut och vigas på rådhuset/ hos ngn annan borgerlig vigselförrättare på morgonen samma dag eller dagen innan
    så är det juridiska klart

ERT bröllop/vigseldatum är ju när NI bestämmer det

• anne på grönkulla

Som sagt ovan, för att det ska bli giltigt måste man genomgå en miniceremoni för en borgerlig förrättare. Man måste åtminstone ha tagit ut en hindersprövning och svara "ja" inför en godkänd förrättare. Sen får man sköta ceremonierna för att fira precis hur man vill.

• phillippa

Man kan gifta sig på Landvetter flygplats men det kostar 2500 kr och eftersom det inte är den ceremonin vi är så intresserade av känns det onödigt att lägga de pengarna.

• Taha

phillippa, den "lagstadgade" vigsel innebär inget känslomässig om ni inte vill det. Jag förstår dock din poäng.
    Ni kan ju välja att gå dit i vardagliga kläder och med tankesättet att vigseln endast är pappersarbete. Om inte ni lägger en vikt på vad ceremonin ska betyda så behöver den inte betyda något. Därefter gör ni som ni vill. Exempelvis ber en vän viga er på Landvetter.

En vän till mig "vigde" två andra på en ö i Thailand.
    Fantasin har inga gränser :)

Svar på tråden Måste man ha en vigsel?