Värdpar?
Behöver lite hjälp angående detta! Vilka är det som blir värdpar? De som betalar? De som bjuder in? Vad är värdparets uppgift?
Behöver lite hjälp angående detta! Vilka är det som blir värdpar? De som betalar? De som bjuder in? Vad är värdparets uppgift?
Om man tänker på den egentliga betydelsen av värdpar så är de de som bjuder in till och bjuder på festen (tidigare alltså brudens föräldrar, nu oftast brudparet). Men det man oftast menar idag är ett par man tillfrågat om att agera som värdpar (något slags "vicevärdar") som ser till att festen flyter smidigt och så inte brudparet själva ska behöva hålla den kollen på sin dag.
Och uppgifter, ja det är att hälsa alla välkomna, svara på eventuella frågor, sköta kontakten med kök och serveringspersonal o s v.
Vi har bett mannen i vårt värdpar att också vara toastmaster men det är egentligen skilda roller.
Gå in och kolla på Bröllopsplanering> Planering> Värdar
Sedan kan man nog alltid lägga till och dra ifrån uppgifter till detta.
Ooops, bidde litte fel där.
Bröllopsplanering> Traditioner> Bröllopsroller> Värdar
Vi bjuder in och betalar och är därmed värdpar.
Toastmastern drar lite ordningsregler vid minglet och hälsar alla välkomna och sedan håller både jag och maken både välkomsttal och tacktal till/efter maten.
Vi komemr att ha mina föräldrar och min sambos föräldrar och det är mest för att slippa ytterligare en sak.
Vi står för det mesta på vårt bröllop, lite bidrag kommer vi få men det är inte det som gör att de är värdpar utan som sagt att slippa ytterligare en sak!
Men vad är det man slipper? Hålla tacktal?
Jag vet inte vad ett värdpar skulle tillföra middagen, har aldrig varit på en middag där det varit ett uttalat värdpar förutom de som firas.
Ja men som sagt, det man slipper är att "hålla i trådarna" själv. Om det t ex skulle uppstå en massa frågetecken i köket så slipper man vara den som går ifrån middagsbordet och tar itu med det, "vicevärden" gör det åt en. Värdparet är inte så mycket i centrum utan hjälper mer till med att styra upp "bakom kulisserna" när det behövs.
Ok, det gör vår toastmaster vid behov. Eller våra respektive föräldrar om så skulle behövas.
Ja, så är det Corona! Det är vår tanke!