• Laura Lee

    fasta

    Hej

    jag har funderat pa att ta nagra faste daga/fastekur vad ar det jag skall tanka pa? var ar det jag bor dricka for att anda fa i mig det jag behover? nan som har en bra kur att rekomendera? alla tips, forslag och ideer ar valkomna.

  • Svar på tråden fasta
  • Tooticki

    När jag fastar så trappar jag ner på mat under några dagar, sen dricker jag bara under fastan, vatten, the, kaffe, juice, nyponsoppa, blåbärssoppa etc. Tänk på att dricka MYCKET, annars kommer du uppleva dig trött och energifattig. Efter 3-4 dagar får man oftast en fantastisk energikick vilket är en trevlig upplevelse. När du börjar äta igen ska du tänka på att inte äta tung mat (fett, mörkt kött etc) och lite i taget.

    Det underlättar också om du har ett syfte med fastan, då är det lättare att behålla fokus.

  • Laura Lee

    Hammerman : jag vill rensa kroppen darfor vill jag fasta, har problem med magen och horde att fasta skulle underlatta en del.

    Tooticki: tack sa mycket skall borja nasta vecka. maste inhandla lite svensk dryck :) finns inte sa mycket av nyponsoppa och blabarssoppa etc har, elelr ja det finns sakert bara jag som inte hittat :)sa sa fort jag hittat lite soppor skall jag borja.

    Ar gronsaksbuljong bra att dricka? eller ar det for salt?

  • JustMeAndMyLove

    Jag själv är väldigt nyfiken på nått bra detox program man skulle kunna köra. Också problem med magen - misstänkt IBS men det är svårt att ställa diagnos säger de.

    Någon som kan tippa om en "Detox-schema" man kan hitta på nätet eller liknande?

    Förlåt till ts om du tycker jag kapar din tråd :)

  • JustMeAndMyLove

    Apropå buljong, det är mycket fett och E-ämnen i färdigbuljong, bästa är att göra egen. :)

  • Laura Lee

    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-02 13:01:08 följande:


    Jag själv är väldigt nyfiken på nått bra detox program man skulle kunna köra. Också problem med magen - misstänkt IBS men det är svårt att ställa diagnos säger de.Någon som kan tippa om en "Detox-schema" man kan hitta på nätet eller liknande?Förlåt till ts om du tycker jag kapar din tråd :)
    ingen fara kapa pa du:) detox kan jag assa anvanda mig av :)
    ja IBS ar svardiagnosticerat vissa dagar ar battre andra ar inge bra alls....

    da blir det till att koka gronsaker da och dricka avkoket:)
  • JustMeAndMyLove

    Jo och diagnosen hjälper än inte heller egentligen, annat än att man får ett namn på det man lider av :/ Finns ju ingen bot eller liknande...

    Har läst att om man ska dricka avkok eller vatten överhuvudtaget ska det koka minst 5 minuter (?) Tror hon i du är vad du äter skrivit det, tar henne med en nypa salt även om jag tycker hon verkar ha bra koll!

    Kankse värt att investera i en jousepress? Är ju grymt gott med hempressad jouse på morgonen!

    Laura Lee skrev 2009-03-02 13:15:53 följande:


    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-02 13:01:08 följande:
    ingen fara kapa pa du:) detox kan jag assa anvanda mig av :)ja IBS ar svardiagnosticerat vissa dagar ar battre andra ar inge bra alls....da blir det till att koka gronsaker da och dricka avkoket:)
  • Laura Lee

    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-02 13:43:55 följande:


    Har läst att om man ska dricka avkok eller vatten överhuvudtaget ska det koka minst 5 minuter (?) Tror hon i du är vad du äter skrivit det, tar henne med en nypa salt även om jag tycker hon verkar ha bra koll!Kankse värt att investera i en jousepress? Är ju grymt gott med hempressad jouse på morgonen!Laura Lee skrev 2009-03-02 13:15:53 följande:
    ja avkoket skall koka en stund for att bli "fullandat" men jag vet inte. skall till och koka morotter och broccoli och palsternacka vad mer kan man koka?

    ja anna skipper e bra men som du sa tar henne med en nypa salt alla dessa dietister och kostvetare sager ju att deras metod ar den basta och det ar den man skall folja dar med basta. sa en nypa salt ar nog bra i det lagat, haller jag med om.

    en press later som en bra ide:) skall kolla upp vad en san kan kosta har:) gott gott :)
  • nni

    Finns annars utrensningskur för att få ut gammal vätska och slaggprodukter som alternativ?
    Jag går själv på diet för att komma i balans.

  • JustMeAndMyLove

    Utrensningskur som i en färdig podukt eller nått man blandar ihop själv?


    nni skrev 2009-03-02 14:20:06 följande:
    Finns annars utrensningskur för att få ut gammal vätska och slaggprodukter som alternativ?Jag går själv på diet för att komma i balans.
  • nni
    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-02 17:19:15 följande:
    Utrensningskur som i en färdig podukt eller nått man blandar ihop själv?
    Finns ju olika. Tänkte inget särskilt. Men finns som vätska och tabletter vet jag.
  • lingon82

    En vän till mig rekommenderar något som kallas för "Kuren". FInns att köpa i hälsokostaffär. Den rensar kroppen och funkar bäst just under fasta (soppor och te). Kanske något att komplettera med och verkligen börja om på ny kula?

  • elsi

    Laura Lee skrev 2009-02-28 21:18:17 följande:


    Hejjag har funderat pa att ta nagra faste daga/fastekur vad ar det jag skall tanka pa? var ar det jag bor dricka for att anda fa i mig det jag behover? nan som har en bra kur att rekomendera? alla tips, forslag och ideer ar valkomna.
    Det bero på vad du menar med fasta.. oftas betyder det bara vätska , inte ens soppa.

    Om du inte ha gjort det förut och ville göra en med bara vätska, jus och buljong och vatten skulle jag rekommendera de paket som går att köpa på hälsåkost butiker.

    Jag själv ha gjort en från en hälsobok för länge sen som inkluderade, färsk buljong av typ rödbetor och blek selleri mm.
    grönsaks och frukt jus som jag pressade själv. Lavenamang (!) och "epson salts" (kommer inte ihåg vad de heter på Svenska) som man blandade med vatten och drack .. yeck!! för att få fart på magen.

    Nej du rådgöra med någon som kan. och man ska egentligen fasta minst 5, MAX 10 dagar.

    lycka till
Svar på tråden fasta