• Kr4d10

Konvolut/vikkort/kort och kuvert i ett

Nu behöver jag hjälp!
    Jag har bestämt mig för att göra våra inbjudningar själv. De är i form av konvolut, alltså ett kort som viks ihop till ett kvadratiskt kuvert. Jag har köpt material och provat ut tillverkningen. Men, när jag klistrar ihop dem med ett klistermärke (stor rund etikett, 32 mm) så håller det inte ihop...
    Vad ska jag göra? Jag vill inte ha cellofanpåsar som många skriver om, poängen är ju att ha allt i ett för att spara pengar och arbete. Jag vill inte heller ha sigill, dels eftersom många skriver om att det lätt går sönder i posten och dels eftersom vår fest är väldigt enkel och jag vill att inbjudningarna ska spegla det.
    Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Konvolut/vikkort/kort och kuvert i ett
  • MW 090829

Du kanske kan knyta någo enkelt snöre/band runt?

• Kr4d10

Ja, det är ju en idé att testa. Men det känns spontant som att det kommer att åka av i posten.
    Fler förslag? Jag har sett att många gjort den här typen av kort.

• MDB

så hade jag oxå tänkt göra! håller det inte ihop alltså, fasen. Vad använder du för klisteretiketter då? Jag har sett några på svahnströms som jag tänkte köpa. Kan det kanske fungera med lite större etiketter, eller att ha flera stycken?

Jag har även läst om "glue-dots" som man kn nlimma ihop grejer med, finns på tex panduro) kanske om man sätter en sådan först och en klisteretikett liksom över? så blir det två klistriga saker som håller i hop?

eller, om problemet är att korten vill "flärpa upp sig" (tror jag vet vilka konvolut du menar och de är ju ganska styva i pappret), kan man inte lägga dem i press under en tung bok så de plattar till sig och inte flärpar upp sig?

• Kr4d10

Visst blir man besviken när det inte funkar som man tänkt!
    Jag har etiketter från Herma som jag köpt på en pappers/kontorshandel. De är 32 mm och större än så har jag inte sett någonstans, jag fick t.o.m. specialbeställa dem.
    Att förstärka med lim är en bra idé. Pressa ihop korten innan behövs nog också. Tack för de tipsen!
    En annan idé som jag ska testa är att klippa/stansa ut självhäftande plast som kanske har starkare lim. Hoppas...
    Fler förslag välkomnas!!

• 27juni2009

sigill kan du ju göra med limpistol o stavlim, de går inte sönder så som lack. annars e nog gluedot´s under flikarna ett alternativ, vill du att folk skall kunna öppna o återsluta finns det removabel variant (typ sånt som de sitter fast kuponger, erbjudanden o liknande med i veckotidningar.

• Piggelinlover

Jag har konvolutkuvert....
    Jag la dem i press(under fodertunnan på 15 kg) och det hjälpte inte....de viker ff upp sig...
    satte 2 klistermärken och sedan ner i cellofankuvertet, fick bli så då det inte håller ihop...

tror att det bästa är sigill...
    kolla Kristos galleri

• Kr4d10

Tack för era svar!
    Någon form av lim verkar vara det som gäller för min del då. Cellofan eller sigill vill jag inte ha.
    Om det finns fler som har tips får ni gärna skriva...

• Trudilutt

Jag har klippt ut ett hjärta i brunpapp och gjort en "dubbeltjep" på baksidan! Sitter finfint

• Kr4d10

Hur menar du då? Hur fäster du flikarna i varandra/stänger kuvertet? Är hjärtat till för det eller för dekoration? Har du en bild?

Trudilutt skrev 2009-02-27 16:54:38 följande:
    Jag har klippt ut ett hjärta i brunpapp och gjort en "dubbeltjep" på baksidan! Sitter finfint
  • Trudilutt

Vänta så ska jag ta kort

• Kr4d10

Så snällt - jag är visst lite trög idag!

Trudilutt skrev 2009-02-27 17:20:39 följande:
    Vänta så ska jag ta kort
  • Trudilutt

Nu kan du kika i mitt galleri

Du är inte trög, men jag förklarar illa

• Kr4d10

Tack för bilden, Trudilutt! Så hjärtat är ungefär som ett stort klistermärke, fast med dubbelhäftande tejp? Har du dessutom tejpat/limmat ihop flikarna eller hålls det ihop bara av hjärtat? Vad är det för tejp du har använt? Många frågor, men jag börjar bli lite stressad över det här nu. Tack för hjälpen än en gång.

• GabriellaochTomas

Man kan ju köpa typ "spindelben" (fattar ni vad det är??) i hobbyaffären och trycka igenom från framsidan och så "särar man på benen" på baksidan...
    det finns ju med alla möjliga former (blommor o likn)

så slipper du tejpa, limma, sätta sigill och tillslut lägga cellofan runt allt.

• Kirsto

Förlimma med en liten dutt lim precis i mitten. Låt torka under press om de åker upp innan limmet torkat, och sätt sedan dit din etikett.

• Kr4d10

Tack för era tips!
    Nu har jag äntligen hittat ett sätt som verkar funka. Efter en hel del googlande beställde jag oblater/klistermärken från scrappakalja.se. De är genomskinliga och 5 cm i diameter och sitter riktigt bra - åtminstone har korten inte öppnat sig på ett dygn... Så det kan ju vara ett tips till andra med liknande kort!

Svar på tråden Konvolut/vikkort/kort och kuvert i ett