• johanna anders

Min mormor har bjudit folk vi ej vill ha med på bröllopet!

Suck! Vad gör man. Min mormor har gått och spridit ut vårt bröllopsdatum och åååh hennes nya mans barn + deras barn längtar såå till vårt bröllop. Sa lite fint till henne att de bara är på reservlistan (ville inte ta konflikten just då att säga att de inte ens är påtänkta...)
    Men då kommer det bli bråk i släkten om de inte får komma för de anser sig vara nära släkt säger hon.. Morr!!

Till saken hör att vi pga lokalen strikt har 80 personer som max antal gäster. Och vi har redan skurit ned av vänner. Dessa släktingar träffar vi endast 1 gång per år på släktträff.

Vad skulle ni ha gjort. Mormors man har i för sig varit som en morfar till mig men hans barn och deras familjer har jag ingen egen kontakt med...
    Vi ska skicka inbjudningskorten om en vecka!

• Svar på tråden Min mormor har bjudit folk vi ej vill ha med på bröllopet!
  • didis

Fundera på hur stor konflikt ni är beredda att ta.

Mormors man är självklar gäst om han har varit som en morfar för dig men han är väl också bjuden?

Säg som det är, att ni har prioriterat hårt och att lokalen inte rymmer fler. Kanske är det som din mormor säger att det kommer bli konflikt och det är det bara du själv som kan avgöra om det är värt konflikten.

I vilket fall - lycka till!

• DrömmenSomBlevSann

Gästerna man har på SITT bröllop ska ju vara de som man själv vill ha där.. jätteviktigt!
    Försök förklara för henne på ett snyggt sätt att ni redan fått skurit ner i gästlistan för att få antalet personer rätt - o att de hon bjudit tyvärr inte får plats.

Vi bjöd bara de vi absolut ville ha med, trots vissa i släktens åsikter.

Lycka till

• workoutgirl

Klart att ni ska bjuda de ni hade tänkt från början! Det är ju riktigt oförskämt att bjuda in folk till någon annans bröllop!

• novia72

Prata med din "morfar"! ;) Berätta om situationen- var ärlig- och säg just som du skrev att ni har bara 80 platser och att ni har fått bortse från era vänner!

• TinkerBelle

Förstår varför du tvekar då min blivande svärmor försökt samma sak ? nämligen bjuda in sina bröder och fruar. Jag blev jättearg! Vi har bestämt att vi ska ha ett väldigt litet bröllop med bara de närmaste dvs. föräldrar, syskon med respektive och syskonbarn. Det är vårt bröllop och framför allt våra pengar.

Om din lycka betyder något så kommer hon att förstå att ni inte kan bjuda alla. Om hon respekterar dig kommer hon inte att tjata mer. Om hon ställer till med bråk så vet du att du har gjort rätt för då är det inte din stora dag som är viktigast för henne utan något annat. Förhoppningsvis så inser din mormors nya mans barn att det är inbjudan som gäller.
    Utan inbjudan inget bröllop?.

Jag tror att det är bättre att du är rak och ärlig nu istället för att försöka skjuta på det, men vad som är rätt för dig måste du känna själv.
    Lycka till!!!

• kärleken förde oss samman

Er dag - Era gäster!!!
    Stå på er

• Humlan66

JA ABSOLUT.. som den förra sa.. STÅ PÅ er, det är eran dag och INNAN annan har rätt att på eget bevåg bjuda in folk till erat bröllop. men prata med din morfar tycker jag

Lycka till

• Duchess

Betalar din mormor och hennes man något för ert bröllop? Om de ger er någon form av ekonomiskt stöd så kan jag tycka att det är rimligt att de får tycka till om gästlistan. Annars är det ju helt galet.

• marriage09

Det är för det första helt oacceptabelt att bjuda in folk till någon annans bröllop så är det någon som startar en ev konflikt så är det din mormor!

Vi har också haft samma dilemma med en strikt gräns och det slutatade med att vi inte bjöd med min kusins respektive (de har varit tillsammans ett antal år men är fortfararande ganska unga och vi har träffat henne en eller två gånger) samt ett antal av våra vänners respektive (de vi inte träffat helt enkelt), för annars hade vi fått ta bort våra egna vänner eller släkt och det ville vi inte. Vi pratade med våra vänner/min kusin och förklarade läget och det var ingen som tog illa upp utan de förstod.

Stå på dig, det är din mormor som gör fel, inte du!!

• johanna anders

Tack för blixtsnabba svar! =)

Många kloka ord! Ja självklart är "morfar" bjuden. Är arg på mig själv för att jag var vek och lät mormor bjuda dem på båda våra barns dop utan att jag hade bjudit dem och då tog den ena familjen med sig sina 4 barn! Så nu tycker hon absolut att de är självskrivna och ser dem som en moster och morbror + respektive. Suck, är så konflikträdd och känner bara för att åka iväg och gifta oss i hemlighet istället =)

Har även några andra bekanta till mina föräldrar som vi känner att vi måste bjuda så det här är inte längre vårat bröllop... *Ledsen*

Tinkerbell : Lycka till med din svärmor, jag har två stycken svärmödrar att placera ut =)

• johanna anders

Marriage09 : jag önskar jag var lika tuff som dig! Kram

• Taha

Säg bara att ni tyvärr inte får plats för fler än 80 och att de andra gästerna redan bjudits muntligen och att ni därför inte kan stryka dem. Det går tyvärr inte att göra något åt.
    Då har du ju alltså även svarat rätt när du satt mormors gäster på reservlistan. Dessutom kanske ni även har andra på reservlistan.

Jag lider med dig. Har liknande problem men kan inte dra den ursäkten.

• marriage09

DET ÄR ERT BRÖLLOP!!! Det borde inte bli någon konflikt över det om du säger det du precis skrev... Din mormor och dina föräldrar måste väl förstå att ni skall bestämma vem som skall komma! Prata med dem lugnt och sansat och förklara hur du känner!

• lecaroline

De som får inbjudningskort är ju de som är bjudna.. Jag hade aldrig gått om jag inte fått en skriven inbjudan. Sedan kan man ju ha öppen kyrka och där kan de ju vara med och fira er!!

Lycka till!!

• Corona

Eftersom det är mormors mans barn det gäller antar jag att de är vuxna, ev med egna familjer. Ser ingen anledning till varför ni ska behöva bjuda dem, det är mormor som gjort fel som fått dem att tro det.

Det blir ofta knepigt med nya familjebildningar! Min mammas mans barn (också vuxna) tycker enligt ryktet att det är konstigt att vi inte uppvaktar deras barn på födelsedagar m.m., nu är vi ju släkt. Jag vet knappt vad deras barn heter! Än mindre umgås vi.

Man får nog lära sig acceptera att bara för att man själv gifter in sig i en ny familj blir den familjen inte automatiskt min familjs familj... öh, det blev ju lätt snårigt, men ni fattar

Svar på tråden Min mormor har bjudit folk vi ej vill ha med på bröllopet!