• MimmiMama

    vi skrev kavaj på inbjudan

    kan mannen ha frockcoat då?

  • Svar på tråden vi skrev kavaj på inbjudan
  • Snäckan08

    Brudparet kan vara mer uppklätt än resten av gästerna.

    Dock är ju Kavaj ganska casual (kavaj och beige byxa). Hade vi haft det skulle min m2b nog bara haft kostym

  • Ninnispinnis

    Vi skrev kavaj på inbjudan, och min man + bestman hade frackcoat (tror det är samma som frockcoat)

    De flesta manliga gästerna hade kostym eller kavaj och finbyxor.

  • anja1661

    vi har skrivit kavaj. min m2b ska ha kostym...något mer passar inte honom.

    vi tror de flesta gästerna kommer ha kostym eller nån enstaka kanske kommer ha kavaj med finbyxa till...

  • didis

    Jag tycker det funkar trots allt. Enligt etiketten skall inte brudgummen vara mer uppklädd än gästerna men idag är det nog ingen som bryr sig om det.

    Kavaj tycker jag är en bra klädkod, i våra släkter anges alltid "kavaj" och alla vet vad det innebär.

    När maken fyllde 40 kom min biologiska pappa dock i jeans och döskallet-shirt. Han blev inte utslängd för det Klädkoden är ju till för att gästerna skall känna sig bekväma och det är det viktiga för mig, att alla trivs menar jag. Pappa klär nog upp sig lite mer nu till bröllopet (men man vet aldrig!) men någon kostym äger han inte.

  • Snuttis2

    min blivande man kommer att ha smoking på sig vilket han älskar men vi har skrivit kavaj på inbjudan..kan ju inte kräva att alla köper/hyr en smoking till festen bara för att etiketten säger det...

  • Vid havet

    Vi kommer att ha ett väldigt casual bröllop i övrigt (gästerna får gärna komma klädda ljust och somrigt, kavaj är inget tvång), men min sambo vill vara annorlunda än gästerna och kommer att ha frockcoat. Inte alls ettiketsmässigt men det struntar vi i.

  • Ore
    Snäckan08 skrev 2009-02-26 16:30:05 följande:
    Brudparet kan vara mer uppklätt än resten av gästerna.Dock är ju Kavaj ganska casual (kavaj och beige byxa). Hade vi haft det skulle min m2b nog bara haft kostym
    Kavaj = kod för kostym. Alltså inte udda byxor.
  • Ore

    Mitt svar till TS föll bort. Frockcoat är ju en typ av långkavaj, så ska brudgummen ha något annat än kostym så tycker jag att frockcoat passar utmärkt.

  • MimmiMama

    Vid havet: skönt att fler inte är etikettsbundna!
    Vi tänkte nog lite fel när vi skrev så på inbjudan.
    Vi ville inte att våra bekanta skulle behöva köpa sig en massa finkläder som de inte har användning för annars.
    Men för den sakens skull vill ju min blivande man vara extra fin. Han gifter sig ju!

  • Vid havet

    Precis! Det blir ju trist om bruden har en superfin klänning och därmed (antagligen) skiljer sig rätt rejält från de kvinnliga gästerna men att brudgummen måste se ut som en av gästerna.
    Lite så tycker jag förresten det blir om man har frackbröllop och alla killar kommer i frack.


    MimmiMama skrev 2009-02-26 16:48:28 följande:
    Men för den sakens skull vill ju min blivande man vara extra fin. Han gifter sig ju!
  • Luvmybejjbi

    Att komma med en frackcoat till någon annans bröllop är som att en kvinnlig gäst skulle komma med brudklänning på sig.

Svar på tråden vi skrev kavaj på inbjudan