Om du vill tona eller färga är väldigt beroende på vad du vill uppnå för resultat! En intensivtoning brukar ha en täckförmåga på ca 50-75% beroende på märke. Har man inte jättemånga grå strån, tycker jag att det räcker alldeles utmärkt. Toningar har ju den effekten att håret käns både mjukare, frächare och glansigare. Så känns det ok med lite skiftning på de grå stråna, så rekommenderar jag toning. (OBS, så länge du inte har stora grå partier). Toningen tvättas ju ur succesivt också, vilket ger en mjukare utväxt.
Färg täcker 100%, men kan ge ett lite "konstgjort" resultat om man inte hittar en jättebra färg, och utväxten blir också skarpare, då den inte mattas av succesivt på samma sätt som en toning. Men som sagt, förg ärdet enda som täcker 100%.
Oavsett om du använder färg eller toning ska man alltid ha ett schampo och balsam anpassat för färgat hår, samt göra inpackning ca 1 gång/vecka, för att behålla lyster och kvalitet. Och till sist... Köp BRA produkter, hos frisör! Jag lovar, det blir inte dyrare i slutändan om man inet överdoserar!!!
Lycka till!