• DCL

Till alla frisörer, grått hår hjälp och tips!

Hej!

Är inte ens 30 år fyllda och börjar få mängder med gråa hår. Om jag rycker bort ett hårstrå, är det som växer upp grått. Ska jag tona håret eller färga? Har färgat och tonat håret en del i mina dar, men vill inte färga för ofta för det gör väl bara håret mer slitet? Tycker mitt hår känns lite trött, slitet och tråkigt nu, finns det några bra produkter som kan ge håret en boost?

• Svar på tråden Till alla frisörer, grått hår hjälp och tips!
  • Rockstar

Du skulle ju kunna tona i en färg som ligger nära din egen färg och sen kanske lägga några slingor i? Jag känner en som gjorde det. Hon har mörkbrunt med massa gråa strån. Så vi tonade i hennes egen färg och sen gjorde vi lite guldbruna slingor. Tunna så det inte såg randigt ut. Blev kalasfint. Vad har du för egen färg?
    köp en bra inpackning och sätt i håret. Jag brukar i bland tvätta håret som vanligt och handdukstorka. Sen lägger jag i en inpackning för skadat, eller torrt hår (beror på vad man behöver) o sen får den sitta i ett par timmar. Klipp upp en fryspåse o sätt om som en hätta. (om du har tid ) Eller..sov med inpackningen. Lägg en handduk om så du inte försöt örngottet.
    Brukar göra under för torrt tråkigt hår!

• DCL

Jag har också mörkbrunt hår. Aha, kan man ha inpackningen i så länge? Det brukar ju alltid står att man ska ha den i typ 1-2 min bara. Men det ska jag testa! Tack!

• Vill nu

Om du vill tona eller färga är väldigt beroende på vad du vill uppnå för resultat! En intensivtoning brukar ha en täckförmåga på ca 50-75% beroende på märke. Har man inte jättemånga grå strån, tycker jag att det räcker alldeles utmärkt. Toningar har ju den effekten att håret käns både mjukare, frächare och glansigare. Så känns det ok med lite skiftning på de grå stråna, så rekommenderar jag toning. (OBS, så länge du inte har stora grå partier). Toningen tvättas ju ur succesivt också, vilket ger en mjukare utväxt.
    Färg täcker 100%, men kan ge ett lite "konstgjort" resultat om man inte hittar en jättebra färg, och utväxten blir också skarpare, då den inte mattas av succesivt på samma sätt som en toning. Men som sagt, förg ärdet enda som täcker 100%.

Oavsett om du använder färg eller toning ska man alltid ha ett schampo och balsam anpassat för färgat hår, samt göra inpackning ca 1 gång/vecka, för att behålla lyster och kvalitet. Och till sist... Köp BRA produkter, hos frisör! Jag lovar, det blir inte dyrare i slutändan om man inet överdoserar!!!

Lycka till!

• Kärleksmumsen

Jag fick mitt första vita hårstrå när jag var 21.
    Det enda som verkligen täcker är som sagt färg. Tonar du över det så täcker det vita hårstrån i 2 veckor. Blir ju dyrare i längden.

Men om du färgar håret till samma färgnivå som du redan har så sliter du ju inte lika mycket.

• DCL

Är det ngn som vet varför man får gråa hår, vad beror det på att man kan få det så tidigt? Jag är den första i min släkt i flera led tillbaka som fått det så tidigt (fick mina första när jag var 22, är nu 27) ingen annan har fått det före 40 iaf. Intressant att veta

• Rockstar
    DCL skrev 2009-02-26 07:52:54 följande:
    [citat]
    Är det ngn som vet varför man får gråa hår, vad beror det på att man kan få det så tidigt? Jag är den första i min släkt i flera led tillbaka som fått det så tidigt (fick mina första när jag var 22, är nu 27) ingen annan har fått det före 40 iaf. Intressant att veta
    [/citat

Pigmentcellerna slutar tillverka melanin. Och när håret inte längre får melanin så blir håret vitt. Tyvärr..
Svar på tråden Till alla frisörer, grått hår hjälp och tips!