• Zandy84

Fungerar viktväktarna?

Jag har ett tag funderat på att gå med i viktväktarna men känner mig fortfarande osäker på om det är en metod för mig. Det känns som en metod som tar mycket tid och planering och detta oändliga points räknandet. Eller har jag fel?

Jag hade behövt gå ner/vill gå ner ca 10-15kg och hade gärna velat se så snygg ut som möjligt på mitt bröllop nu den 15/8.

- Hur pass jobbigt är det med allt pointsräknandet?
    - Kommer det fungera rent pratiskt med tanke på att jag kommer i så fall följa vv men inte min sambo vad det gäller matlagning/måltider? Vill inte ha dubbelkostnader.
    - Hur pass dyrt är det att följa och köpa ingredienser osv till vv recept?
    - Alla som gått ner, när ni har slutat med vv, har ni gått upp era kilon igen. Alltså måste man följa vv resten av livet om man vill behålla sin vikt?
    - Hur pass svårt är det att hålla sig till sina points?

Usch, det är så mycket frågor som rör sig i mitt huvud, hehe!

• Svar på tråden Fungerar viktväktarna?
  • konstigabaralillajag

Jag har kört vv många gånger men jag blir så oerhört stressad av allt räknande, vägande osv att jag blir stressad av det och stressen leder till att jag inte orkar mer och lägger av. Kämpade med vv och pulverdieter vilket ledde till jo-jobantning som i sin tur resulterade i ngr extra kilon på vågen...

Nu äter jag enligt lchf och har gått ner 27 kg. Mår prima, äter gott, räknar inget samt att blodsockret håller sig på en jämn nivå och håller mitt sockerberoende i chack... Denna kosten är som gjord för mig.

• Blina

vv funkar om man håller sig till programmet. Det är visserligen lite räkanade och mätande i början, men man lär sig snart hur mycket en skål youghurt är etc. och behöver inte mäta lika mycket. Det jag tycker är bra är att allt är tillåtet, men inte hur mycket som helst (ska äta EN semla idag )och det är helt vanlig mat man äter. Inga konstiga ingredienser, sambon kan äta stärre potioner och lite mer pasta kanske än du gör. Jag tror inte på dieter där man helt utesluter en kostgrupp. Däremot kan man ju dra mer på vitt bröd, socker och dyl. och i sället välja fullkornsprodukter med lågt GI.
    Prova vv i 4 veckor. Funkar det inte är det bara att hoppa av och testa nåt annat.

• Delsbostintan

Tycker VV är kanon! Kör det just nu. Till skillnad från alla andra tycker jag räknadet med points är kul också, hehe. Men som Blina skriver så blir det ju lättare efter ett tag eftersom man vet hur mycket points det är i mycket.

Pga VV har vi nu börjat veckohandla = våra matkostnader blir lägre. Men då äter ju hela familjen samma mat. Nackdelen med vintern är förvisso att alla grönsaker är rätt dyra. (50 spänn kilot för gurka, helt sjukt!)

Den som inte vill viktväkta kan ju ta mer mat, äta en extra smörgås osv, man behöver inte laga olika mat. VV är ju "vanlig" mat, du behöver inte välja bort nåt.

Träning = extrapoints. Det är jättebra, för idag ska jag äta en semla med gott samvete, utan fusk!

Lycka till!

• Linn74

Viktväktarna funkar! Det som är så bra är - som Delsbostintan skriver - att man äter "vanlig" mat och därför lär sig att äta rätt istället för att "förbjuda" vissa livsmedel.

Sedan är det många som tror att man efter att ha nått önskad vikt kan återgå till frosserier och gamla matvanor. Självklart går man isåfall upp igen - oavsett vilken viktminskningsmetod man valt.

Har man t.ex gått ner från 80 till 65 så måste man lära sig att anpassa matintaget för 65 kg - inte 80. Annars väger man rätt så snabbt 80 igen...

Lycka till!

• maddan86

vv är skiitbrA!! gick där 2007 innan jag blev gravid (förmodligen pga VV) = ) gick ner 9,2, på 3 månader det är jätte enkelt första veckan var ju lite knepig men är man månadsmedlem och kör via nätet fylle ri checklistor osv är det såå mkt lättare slipper räkna så mkt iom du kan söka på tec polarkaka så står det points eller om du ätit 100 gram chips så kan du fylla i den nästan alla märken finns och den räknar då ut snabbt hur mkt points det är jag var faktiskt och vägde in mig igår ska gifta mig 25 juli och har 7-8 kg kvar sen graviditeten LYCKA TILL!!!

• Vid havet

För mig (och min sambo) funkar det jättebra. Jag har gått ner 15kg på 4 månader och vi har inga som helst problem. Känner inte att vi försakar något och vi unnar oss det mesta. Skönt att inget är förbjudet, man får i stället lära sig att välja och fråga sig om det är värt att äta en pizza, choklad eller en semla. "Vill jag verkligen ha det här?"

Vi räknade points i början, nu gör vi inte det. Nu har man koll ändå och vi lagar vv-recept hemma (jättegott!!).

Jag tycker inte det är så mycket dyrare att handla vv mat. Det är ju mycket rotfrukter, tomatkross etc som inte är dyrt. Veckoplanera är bäst att göra, men det har vi gjort ändå pga av barnen.

Mina matvanor har absolut förändrats, jag orkar inte äta lika mycket igen, jag har INGET godissug och jag tror faktiskt jag lärt mig att äta vettigt även när jag slutat går ner i vikt.

3 kg kvar bara. Jag tror det blir svårt att sluta gå ner i vikt faktiskt, så lätt som det trillar av.

Svar på tråden Fungerar viktväktarna?