• Thuja

    Finns det någon NACKDEL med att vara gift?

    alltså förutom den rent uppenbara om man gift sig med "fel" person?
    Vi pratar mycket om det här med sambo eller att vara gift och skillnader. Jag menar på att det är enklare att gifta sig och skriva äktenskapsförord (han driver ett företag ihop med sin bror som ska fortsätta vara enskild egendom..)än att vara sambo med samboavtal och testamente.

    Men finns det någon ren nackdel att vara gift mot sambo?

  • Svar på tråden Finns det någon NACKDEL med att vara gift?
  • Mrs4ever

    Inte vad jag kan se.
    Och som du skriver om man vet att det finns saker företag eller släktklenoder som man vill vara säker på ska stanna i släkten så är det ju bara att skriva.

  • didis

    Nackdel vet jag inte men det är förståss viktigt att veta vad man gör och skriva de papper som behövs.

    Speciellt om den ena driver eget företag eller man har väldigt olikartad ekonomisk situation före äktenskapet.

  • HurraViSkaGiftaOss

    Svårare att göra slut om man vill det eftersom man måste igenom pappersgrejen vid skilsmässa.
    Annars inte. Det är helt underbart att vara gift!!

  • Bettertogether

    Det slog mej direkt att det kanske är lite fel ställe att fråga efter nackdelar vid giftemål.. :) Men det är klart, papperskriget!

  • marsros

    alla nackdelar handlar ju om att det är svårare att göra slut.

  • Rosenpetunia

    Jag håller med alla ovanstående. Om man nu ska försöka vaska fram nackdelar

    Livet som gift innebär framförallt en massa bra saker, även om åren som sambos var också underbara. Att vara hustru och man, det är att ta ett viktigt steg till. Skillnaden ligger främst på ett djupare känslomässigt plan, på ett sätt som jag inte kan beskriva med ord. Det känns och märks varje dag

    Lycka till med giftermålet, allt gott önskar jag er

  • Bettertogether

    Men framför allt... Ser man någon nackdel i att gifta sig kanske man borde låta bli?

  • MrsTwingly

    en nackdel jag kom på är ju att man ärver varandras skulder. Vet dock inte om detta gäller för sambos också. Men rent juridiskt så är man typ en å samma person om man är gifta, på gott och ont(ekonomiskt då förståss:)
    Sen kan det även vara en nackdel ifall man har barn från ett annat förhållande då man gifter sig med karl nr2. Om kvinnan då ex skull dö så går halva arvsrätten (husvärde, fonder, tillgångar etc) till de barnen. detta går dock att avskriva med äktenskapsförord.

  • Thuja

    Tack för alla kloka svar!

    Better together>>
    Men är det verkligen FEL att fråga om något sådant? Det hade ju varit värre om vi själva kommit på en massa nackdelar då hade man ju kunnat undra men det var ju det som var en del av grejen- att vi inte kunde komma på någon nackdel med att vara gifta med varandra!

  • Bettertogether

    Nejdå, att fråga är det absolut inget fel på... Jag tycker bara att om man ser några nackdelar med att vara gift med personen i fråga kanske det är bättre att låta bli. :)

  • Lady o Lufsen

    Till TS
    "Ren nackdel med att vara gift mot sambo"...nej.

  • Thuja

    Better together>> Då känner jag mig ganska trygg eftersom jag själv inte kunde hitta på några nackdelar :)med att gifta mig med min sambo!
    Men ibland kan ju rent ekonomiska och juridiska saker dyka upp som man kanske inte tänker på som sambo...

  • didis

    Hade jag fortsatt ha verksamhet i mitt ab hade vi kanske skrivit äktenskapsförord men nu har det ingen betydelse.

    Vi har delat allt i 20 års tid som sambos och det blir ingen skillnad som gifta. Ända skillnaden är om någon av oss skulle dö (före barnen).

  • Lady o Lufsen

    Känner du så..?
    För mig finns det några aspekter, som exempelvis svek eller otrohet som skulle få mig att "packa och dra" fortare än kvickt...oavsett om vi var gifta eller inte.
    Skulle inte tveka för att vi var gifta...


    090208 skrev 2009-02-25 19:29:26 följande:
    Att man inte bara kan packa och dra...
Svar på tråden Finns det någon NACKDEL med att vara gift?