kyrkligt:
Det jag undrar.
Om man vill gifta sig i en kyrka.
måste båda vara döpt?
lr räcker det inte med att bara en är döpt och konfirmerad?
det har jag klurat på ett tag,
men ha för mig att båda måste vara döpt o en konfirmerad lr?
Det jag undrar.
Om man vill gifta sig i en kyrka.
måste båda vara döpt?
lr räcker det inte med att bara en är döpt och konfirmerad?
det har jag klurat på ett tag,
men ha för mig att båda måste vara döpt o en konfirmerad lr?
Det räcker med att en av er är medlem i Svenska kyrkan.
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html
I den här tråden får du svar på allt möjligt vad gäller det kyrkliga...
men , nej, ni behöver inte båda vara medlemmar för att få vigas i kyrkan. det räcker att en av er är det.
...fast personligen har jag svårt att förstå den som vill gifta sig i kyrkan "inför Gud" och allt det där om den inte är troende.
Men det är ju upp till var och en.
jasså så de är så det är.
Gud så bra. ha alltid velat gifta mig i en kyrka. :)
en kompis skulle döpa sitt barn
och barnets pappa fick inte hålla i bebisen
för att han inte var döpt?
jenny32,jag har mycket svårt att tro att en pappa har nekats hålla sitt barn vid dopet -av prästen eller kyrkan. Vi döper inte barn "på sina föräldrars tro", dvs det räcker att föräldrar uttrycker att de vill låta döpa sitt barn så gör man det. Sedan har man självklart ett samtal om dopets innebörd som ju också är medlemsgrundande i organisationen Svenska kyrkan och kanske också får frågan om varför man vill ge barnet något som man själv inte har (jag har själv döpt föräldrar just av denna anledning, ofta vill de men har liksom inte kommit till skott själva eller tänker att det egentligen är något annat än det är!)
Däremot kan man inte bli dopfadder (kallas också gudmor/ gudfar i folkmun) utan att själv vara döpt. Och det är väl inte så konstigt?
Sedan ska vi komma ihåg att denna typ av regler också kan skilja sig i olika, annars närstående, kyrkor (tex finska kyrkan och svenska kyrkan som annars är systerkyrkor).
Ja jag tyckte det var jätte konstigt.
vi ska döpa våran dotter i maj. och min sambo är inte döpt lr något. så tyckte det va jätte konstig varför inte han skulle kunna få hålla henne.
tack iallafall.
men är de så att bara en måste vara medlem i kyrkan ör attt kunna gita sig i kyrkan?
jag är konfirmerad. men min sambo är inte döpt.
För att ha rätt till vigsel i Svenska kyrkan så ska en vara medlem. Det kan man vara utan att vara vare sig döpt eller konfirmerad (som regel är man iaf döpt). Alltså är det fritt fram för er att gifta er i kyrkan!
Tack tack så mkt. för svaret :)
Nu ska jag o min sambo prata om hur vi vill ha det :)