• JCDS

Trycka på tunnt genomskinligt papper, hur?

Har sett en del inbjudningskort där texten är printad på jättetunnt och genomskinligt papper. Kan man göra det hemma på en vanlig bläckskrivare eller är det nåt man beställer?

Tacksam för hjälp och tips!

• Svar på tråden Trycka på tunnt genomskinligt papper, hur?
  • skuttis77

Vi köpte grönt tunnt genomskinligt papper och skrev ut på vanlig skrivare och det blev jättebra. Tänk bara på att lägga i och skriva ut ett papper åt gången. Köpte och testade lite olika papper innan vi bestämde oss, fick massa tips och råd i scrapbook affären som jag köpte pappret i.

• Luucie

Köpte på panduro för 39 kr pkt. Blev hur snyggt som helst! Skrev ut på vanlig skrivare. Sen satte vi fast det i dubbelsidiga kort med supertunn dubbelhäftande tejp. Den syntes inte alls.

• Kalin

Har inte testat att skriva ut än men har köpt pappret och i affären (som är en ren pappersaffär) sa de att det gick jättebra att skriva ut i skrivare. Ska spraylimma fast de i kortet.

• aikidoaasa
    skuttis77 skrev 2009-02-22 08:16:34 följande:
    Vi köpte grönt tunnt genomskinligt papper och skrev ut på vanlig skrivare och det blev jättebra. Tänk bara på att lägga i och skriva ut ett papper åt gången. Köpte och testade lite olika papper innan vi bestämde oss, fick massa tips och råd i scrapbook affären som jag köpte pappret i.
    Hur många ark/ hur stora var de?
  • Scalibregma

Jag köpte mullberrypapper hos panduro hobby som skulle klara av inc jet skrivare.. jättesnyggt men ack så tunt papper.. Provade och det första skrivaren gör är att tugga i sig pappret.. totalt... så jag gissar att det inte är en inc jet vi har..

• Kirsto

Scalibregma: Prova att tejpa fast (eller limma fast i kanten) det tunna pappret på ett vanligt A4 skrivarpapper och printa ut. Var bara noga med att lägga pappret åt rätt håll så att ni får texten på det tunna pappret!

För er som vill använda vellumpapper - kolla dels att det funkar i skrivare innan ni handlar och dels om det är till laserskrivare eller bläckstråleskrivare så ni köper rätt sort!

• Emmas syster

jag har printat med bläckstråle och laser

vissa skrynklar sig i laserskrivare OCH krånglar med bläckstråle - de är lite jobbiga.
    Har löst det genom att köra med bläckstråle och torka med hårtork

i nio fall av tio när pappret är tunnt och mjukt får man fästa det på vanligt kontorspapper (tex om man använder silkepapper - ja vanligt sånt billigt - blir urläckert! )

• skuttis77

Köpte tre olika tunna A4 ark som vi testade. Det som vi sedan bestämde oss för delade vi i fyra dela efter att vi skrivit ut så totalt blev det inte så många papper. Fäste det med små dubbelhäftande "kuddar" blev jätte fint.

• laris

Vi köpte grömt genomskinligt glansigt papper och tryckte ut på vanlig skrivare. Det enda som var lite jobbigt var att det tog ca ett dygn för texten att torka men jag vet inte riktigt om det hade med skrivaren att göra. Du kan kika bland mina bilder för att se hur resultatet blev.

• Scalibregma

laris, era inbjudningskort påminner lite om våra.. vilket bara kan betyda att vi har gjort jikligt snygga..

• laris

Haha vad kul!! Vill hemskt gärna se bild på era.
    Är helt säker på att de är riktigt läckra.

Scalibregma skrev 2009-02-23 06:54:41 följande:
    laris, era inbjudningskort påminner lite om våra.. vilket bara kan betyda att vi har gjort jikligt snygga..
  • Scalibregma

:-O då måste jag försöka komma på hur man får in bilder hit dååd.. Har ni embosserat själva på framsidan? Jag gjorde våra en kväll i veckan.. tog 3 timmar att embossera vårt monogram på framsidan.. Har ivorypapper med grönguldigt snöre.. På insidan så kommer vi ha glänsande papper i matt guld..

• laris

Vi embossade på framsidan också och det tog inte så farligt lång tid. Däremot tog det en hel tid att fixera texten i mitten och skära alla gröna blad samt knyta snören.

Scalibregma skrev 2009-02-24 06:36:49 följande:
    :-O då måste jag försöka komma på hur man får in bilder hit dååd.. Har ni embosserat själva på framsidan? Jag gjorde våra en kväll i veckan.. tog 3 timmar att embossera vårt monogram på framsidan.. Har ivorypapper med grönguldigt snöre.. På insidan så kommer vi ha glänsande papper i matt guld..
  • Scalibregma

Vadskulle ni ha gröna blad till? Ser dem inte i inbjudan.. Eera ser faktiskt ut osm om de är köpta! Vi skulle oxå limma på textbladet, men jag kom fram till att det nog kunde bli snett o vingt, så jag tog dubbelsidigt som blir som två sidor.. bara att limma fast ryggen..

• laris

Det var smart tänkt med dubbesidigt! Syns inte bilden med kortet öppet och ett grönt blad inuti? Mysko...
    Har du fått igång din bildgalleri så man ser era kort? *nyfiken*

• Scalibregma

nä tyvärr inget bildgalleri.. datorn e så full med saker så jag kan inte tömma kameran för att ta en bild och kan inte heller lägga in bilder.. ett elakt round about problem..

Svar på tråden Trycka på tunnt genomskinligt papper, hur?