• LindaochMagnus

Hjälp!! Borgelig vigsel med fest!!

Behöver lite tips på hur man kan skriva då man som vi ska gifta oss med endast familjen närvarande och sedan ha en rejäl fest för alla vännerna på eftermiddagen/kvällen?? Detta är i mitten av sommaren så det är dags att komma på text nu och jag har IDÈTORKA!!
    Snälla hjälp =)

• Svar på tråden Hjälp!! Borgelig vigsel med fest!!
  • stinch

Ska du skicka ut samma inbjudningskort till alla, eller ska de som får komma på vigsel + fest få ett och de som ska komma på bara fest få ett annat?

• didis

NN & nn

Välkomna på bröllopsfest!
    Lokal, tid, datum, övrig info
    etc etc

Vigseln sker i familjens närvaro tidigare under dagen.

• Lovecats
    didis skrev 2009-02-20 17:50:54 följande:
    NN & nnVälkomna på bröllopsfest!Lokal, tid, datum, övrig info etc etcVigseln sker i familjens närvaro tidigare under dagen.
    Så gjorde f.ö. vänner när de skulle döpa sitt barn. Tyckte det funkade jättefint, men satan så nyfiken man var på vad det var för fuffens de haft för sig innan
  • konstigabaralillajag

Vi ska som ni gifta oss enskilt, borgligt med endast familjen närvarande men ha en större fest på kvällen. Festen är inte speciellt formell därav en inte så formell inbjudan...

Har letat som en galning efter texter till just detta och jag spånar fortfarande på våran inbjudan men den kommer se ut ungefär såhär:

Vi gifter oss!

Lördagen den 29 augusti gifter vi oss och efter det vill vi fira med fest i (lokalens namn).

Så kom skåla med oss kl.17.30. Vi bjuder på lättare mat och dryck och fest natten lång.

Vigseln sker tidigare under dagen i närvaro endast av våra föräldrar.

Eftersom vi har turen att känna så många underbara vänner bjuder vi bara våra vuxna vänner. Skulle det vara omöjligt för er att få barnvakt ser vi dock hellre att ni kommer än att ni inte kommer alls!

namn & namn (våra)

O.S.A: Senast 29 juni till xxxx 0732-xxx xxx eller xxx 0732-000 000
    E-mail: xxxxxx@telia.com

Klädsel: Klädsel fri, men obligatorisk!

• LindaochMagnus
    stinch skrev 2009-02-20 17:39:26 följande:
    Ska du skicka ut samma inbjudningskort till alla, eller ska de som får komma på vigsel + fest få ett och de som ska komma på bara fest få ett annat?
    Samma inbjudningkort till alla, men den närmsta familjen ska få en liten info-lapp löst i sitt kort där det står var cermonin äger rum osv.
    Så 1 kort för alla.. =)
  • LindaochMagnus
    konstigabaralillajag skrev 2009-02-20 18:37:34 följande:
    Vi ska som ni gifta oss enskilt, borgligt med endast familjen närvarande men ha en större fest på kvällen. Festen är inte speciellt formell därav en inte så formell inbjudan...Har letat som en galning efter texter till just detta och jag spånar fortfarande på våran inbjudan men den kommer se ut ungefär såhär:Vi gifter oss! Lördagen den 29 augusti gifter vi oss och efter det vill vi fira med fest i (lokalens namn).Så kom skåla med oss kl.17.30. Vi bjuder på lättare mat och dryck och fest natten lång.Vigseln sker tidigare under dagen i närvaro endast av våra föräldrar. Eftersom vi har turen att känna så många underbara vänner bjuder vi bara våra vuxna vänner. Skulle det vara omöjligt för er att få barnvakt ser vi dock hellre att ni kommer än att ni inte kommer alls!namn & namn (våra) O.S.A: Senast 29 juni till xxxx 0732-xxx xxx eller xxx 0732-000 000 E-mail: xxxxxx@telia.com Klädsel: Klädsel fri, men obligatorisk!
    Har tänkt lite såhär:

Magnus XX & Linda XX
    blir XX den x/x-09

Detta sker i det fria med familjen närvarande!

Välkommen på fest på xx-vägen 13 kl 17:30
    där det blir middag och årets fest..

Eller ngt liknande.. fastnar så många gånger..!!

Kanske ska man rimma?!

Ska man skriva ngt om presenter?
    Eftersom folk inte får komma på vigseln kanske det inte ses som en bröllopsfest? Klurigt!!

Tacksam för alla svar ;)
  • syllan

Menar du att du är rädd för att inte få presenter?
    Skriver du något om det tycker jag att det är som att tigga... presenter ska man ge för att man vill det inte för att man måste!!

• LindaochMagnus
    syllan skrev 2009-02-20 23:40:44 följande:
    Menar du att du är rädd för att inte få presenter?Skriver du något om det tycker jag att det är som att tigga... presenter ska man ge för att man vill det inte för att man måste!!
    Jag skrev nog det på ett missuppfattande sätt.
    Vi vill inte ha några presenter, men det kanske blir dumt om vi skriver ut det för då verkar det kanske som om vi vill få presenter..
  • konstigabaralillajag

Det har jag också funderat på. Känns som att ordet bröllopsfest är ganska laddat och ger förväntningar... Det är jättesvårt.

Vi kommer inte att skriva ngt om presenter. Vill de ge så blir vi jätteglada men vill de inte så blir vi inte ledsna för det.
    Det viktiga för ss är att det blir en lyckad dag och en lyckad fest och att många vill fira oss, det är present nog för oss!

syllan skrev 2009-02-20 23:40:44 följande:
    Menar du att du är rädd för att inte få presenter?Skriver du något om det tycker jag att det är som att tigga... presenter ska man ge för att man vill det inte för att man måste!!
  • syllan

ska man anmäla sig till någon? i så fall kan man be dom att informera om detta, annars hade jag nog inte skrivit något om det, de som vill ge presenter gör oftast det ändå, även om man säger att man inte vill ha något.

• konstigabaralillajag

Blev fel, det var detta jag svarade på :)

LindaochMagnus skrev 2009-02-20 23:26:43 följande:
    Ska man skriva ngt om presenter?Eftersom folk inte får komma på vigseln kanske det inte ses som en bröllopsfest? Klurigt!!Tacksam för alla svar ;)
  • LindaochMagnus
    konstigabaralillajag skrev 2009-02-20 23:50:17 följande:
    Det har jag också funderat på. Känns som att ordet bröllopsfest är ganska laddat och ger förväntningar... Det är jättesvårt.Vi kommer inte att skriva ngt om presenter. Vill de ge så blir vi jätteglada men vill de inte så blir vi inte ledsna för det. Det viktiga för ss är att det blir en lyckad dag och en lyckad fest och att många vill fira oss, det är present nog för oss!
    Precis, men man kanske inte ska nämna ngt.
    Som sagt, vi vill att alla kommer!! Sen om det är ngn som vill ge ngt (typ farmor osv) så är det givetvis uppskattat. Men vi vill ha en fest med vår familj och våra vänner för att fira tillsammans med dem =)
  • konstigabaralillajag

Exakt som vi då... Känns skönt att man inte är helt ensam om detta :)

LindaochMagnus skrev 2009-02-20 23:52:16 följande:
    Precis, men man kanske inte ska nämna ngt. Som sagt, vi vill att alla kommer!! Sen om det är ngn som vill ge ngt (typ farmor osv) så är det givetvis uppskattat. Men vi vill ha en fest med vår familj och våra vänner för att fira tillsammans med dem =)
  • LindaochMagnus
    syllan skrev 2009-02-20 23:51:12 följande:
    ska man anmäla sig till någon? i så fall kan man be dom att informera om detta, annars hade jag nog inte skrivit något om det, de som vill ge presenter gör oftast det ändå, även om man säger att man inte vill ha något.
    Eftersom vi ska ha det ganska "otraditionellt" så ska vi hålla i allt sånt själva.
    Men vi skriver nog inget..

Men jag vill fortfarande ha tips på hur man kan skriva ;)
    Hela inbjudan alltså!!
  • LindaochMagnus
    konstigabaralillajag skrev 2009-02-20 23:53:31 följande:
    Exakt som vi då... Känns skönt att man inte är helt ensam om detta :)
    Absolut, verkar som om vi vill ha det på någorlunda samma sätt ;)
  • konstigabaralillajag

Japp, vi följer inte traditionerna :)

LindaochMagnus skrev 2009-02-20 23:58:06 följande:
    Absolut, verkar som om vi vill ha det på någorlunda samma sätt ;)
Svar på tråden Hjälp!! Borgelig vigsel med fest!!