• Micaela

    Förlåt för att jag tjatar om min svamp...

    men den har kommit igen och ni är så snälla på BT och hjälper
    En gång i höstas. En gång över julen. När det hade fått bort det i januari och väntat några veckor så hade jag oskyddat sex och så fick jag det igen. Den gången trodde jag att det var killens tvål som man i stundens hetta inte tänkte på. Detta var för kanske 4 veckor sedan. Så hade jag sexupphåll i 2 veckor kanske och så kom mensen. Igår så tänkte jag att nu måste jag ju kunna ha sex igen. Sex hade jag, oskyddat var det också. Idag har den där j*vla svampen kommit tillbaka.

    Nu funderar jag om jag smittat honom nån gång? Jag vet att vi inte haft sex när jag haft svamp men det kanske kan smitta dagen innan det syns också? Eller är det bara så att jag är såååå känslig för svamp att jag inte ens kan ha sex? Han kom inte i mig, så det är inte att sperman är basisk som gör det.

    Vad tror ni? Skulle vara jättesnällt om nån ville svara. Jag har funderar och funderat. Inte för att det har nåt med saken att göra kanske men jag började ha sex med honom i hösta, dock före jag fick svamp. Snälla svara!!

  • Svar på tråden Förlåt för att jag tjatar om min svamp...
  • sindri

    jag hade de lika dant men de har gått över jag skutade att äta socker och sedan så fick han behandla sig med sånt svamp medel som man köper på apoteket när jag hade svamp annars så smittar man varandra då de kan ligga latent och på killar behöver de inte ge någon symtom.

  • Micaela
    sindri skrev 2009-02-19 18:26:26 följande:
    jag hade de lika dant men de har gått över jag skutade att äta socker och sedan så fick han behandla sig med sånt svamp medel som man köper på apoteket när jag hade svamp annars så smittar man varandra då de kan ligga latent och på killar behöver de inte ge någon symtom.
    Tack för ditt svar! Socker äter jag sällan så det är inte problemet. Ja, jag funderar på om det fasen inte är han som smittat mig. Men på samma gång så har vi ju undvikit sex när jag haft svamp?!
  • tonårsmorsa

    Socker är alla former av kolhydrater (sockerarter och stärkelse) så nog tror jag du äter det. Hur känslig man är är väldigt olika. För mig kommer svamp framför allt när jag äter godis, men andra snabba kolhydrater (som t.ex. vitt bröd) kan även påverka svamptillväxten. Gå till gyn med dina problem och be också om att få kolla ditt blodsocker. Om det inte visar något kan du ändå försöka tänka på att äta regelbundet, välja fullkornsprodukter och inte äta för mycket frukt.

  • Micaela
    tonårsmorsa skrev 2009-02-19 18:39:34 följande:
    Socker är alla former av kolhydrater (sockerarter och stärkelse) så nog tror jag du äter det. Hur känslig man är är väldigt olika. För mig kommer svamp framför allt när jag äter godis, men andra snabba kolhydrater (som t.ex. vitt bröd) kan även påverka svamptillväxten. Gå till gyn med dina problem och be också om att få kolla ditt blodsocker. Om det inte visar något kan du ändå försöka tänka på att äta regelbundet, välja fullkornsprodukter och inte äta för mycket frukt.
    Det där med hälsan håller jag reda på, studerar till dietist
    Det jag undrar är om jag är känslig eller om killen har fått det...
  • Hawaiiii

    Troligtvis är det du själv som har svamp i kroppen, på killar brukar det läka ut efter ca en vecka, även utan behandling..men det är klart att dom också kan ha det latent i kroppen.

    Mina råd, som fungerar:

    Skaffa en bra gynekolog, som sätter in medicin om det behövs.
    Undvik medlen på apoteket, kan förvärra i längden
    Raka inte bort allt hår
    Undvik stringtrosor så ofta du kan
    Tvätta med olja, inget tvål, inget vatten

    Socker och vitt mjöl i kosten har inte påverkat mig det minsta, bomull eller lycra i trosorna har heller inte spelat roll.

    Lycka till!

  • Micaela
    Hawaiiii skrev 2009-02-19 19:03:11 följande:
    Troligtvis är det du själv som har svamp i kroppen, på killar brukar det läka ut efter ca en vecka, även utan behandling..men det är klart att dom också kan ha det latent i kroppen.Mina råd, som fungerar:Skaffa en bra gynekolog, som sätter in medicin om det behövs.Undvik medlen på apoteket, kan förvärra i längdenRaka inte bort allt hårUndvik stringtrosor så ofta du kanTvätta med olja, inget tvål, inget vattenSocker och vitt mjöl i kosten har inte påverkat mig det minsta, bomull eller lycra i trosorna har heller inte spelat roll.Lycka till!
    Jag följer alla dom råden Jag är jätteförsiktig efter att jag fått det första gången.
    Är det dumt att han använder salva bara utifall att?? Det verkar komma bara när jag har sex och jag behöver bara ha sex EN gång för att det ska komma. Därför jag funderar på om det kan vara han som har det och smittar mig?!
  • Hawaiiii

    Lamisil eller canesten fungerar bäst på killar. Lamisil är egentligen för fotsvamp men fungerar även på andra ställen :)

    Be honom köra en kur en vecka eller vad det nu står på paketet

  • Micaela
    Luucie skrev 2009-02-19 19:07:11 följande:
    Är du säker på att det är svamp..?
    Jepp, det är testat för det.
  • Micaela
    Hawaiiii skrev 2009-02-19 19:08:06 följande:
    Lamisil eller canesten fungerar bäst på killar. Lamisil är egentligen för fotsvamp men fungerar även på andra ställen :)Be honom köra en kur en vecka eller vad det nu står på paketet
    men det är helt ofarligt även om han inte har det då? Eller måste han ha symtom för att ha det?
Svar på tråden Förlåt för att jag tjatar om min svamp...