• spindeln

Så frågar man väl inte! Blev väldigt knepig sits

Jag har en bilddagbok, där jag lagt upp en bild på ett brudar (så de folk som läser den fattade att vi ska gifta oss).

En tjejkompis som jag gick i gymnasiet ihop med, men knappt aldrig träffar nuförtiden (vi har nog träffats ca 10 gånger sen studenten, och det är snart 4 år sedan) skrev till mig på bilddagboken "GRATTIS! Får man fråga om man är inbjuden, eller det ska bli närmsta släkten bara?"

Jag svarade som det är, att vi fortfarande håller på med gästlistan, och att jag inte alls vet var jag ska dra gränsen ännu.

Då skrev hon "ok, men det kan ju vara bra att veta så att man kan fixa presenter!"

Nu känns det genast mycket svårt!
    Jag har funderat en del på just denna tjejen, och nog kommit fram till att om jag bjuder henne så är det mest för att hon inte ska ta illa upp, och inte mest för att JAG VILL bjuda henne.
    Och det känns som fel anledning att bjuda någon.

Hur lägger man upp detta fint nu då?
    Jag kan inte säga att det bara är närmst släkten, för 2 andra kompisar som också gick i min klass på gymnasiet ska bli inbjudna...

• Svar på tråden Så frågar man väl inte! Blev väldigt knepig sits
  • w2b 09

tycker heller inte att man frågar så.

Jag hade sagt att "vi kommer bara att bjuda de som vi umgås mest med"
    Blir hon sur/arg/ledsen så är det hennes problem

• chokladflingan

Som om det var självklart att man bjuder antingen ALLA, eller bara närmaste släkten. Usch vad jobbigt!

Men vet du vad, hon får skylla sig själv. Om du inte ska bjuda henne, så skickar du helt enkelt inte någon inbjudan, du behöver väl inte förklara dig för någon du knappt träffar.

Det som skulle kunna bli konstigt är om du bjuder alla i ett tjejgäng som ni umgås i, utom henne. Men annars spelar der ingen roll, det är hon som gjort bort sig. Så frågar man faktiskt inte!

• Tooticki

Lämna det därhän, frågar hon igen tycker jag att du ska säga att ni bjuder de som ni umgås med.

• passionsblomman

Instämmer!

Tooticki skrev 2009-02-18 12:31:11 följande:
    Lämna det därhän, frågar hon igen tycker jag att du ska säga att ni bjuder de som ni umgås med.
  • TinkieWinkie

Nej man frågar inte så. Bara det skulle kunna få mig att inte bjuda.. Nä kanske lät dumt, förstår att det blir jobbigt för dig. Försök att resonera som om hon inte skulle kontaktat dig.

Bjuda mest för att hon inte ska ta illa upp, inte för att du eg vill. Låter som hon kanske inte kommer vara viktig för dig längre fram i livet heller? Isf gör det kanske inte så mkt om hon tar illa upp? Är hon däremot någon som du vill ska ha en plats i ditt liv framöver kanske det känns bättre att bjuda med henne, om du tror det kan påverka er relation i framtiden?

Åh vad svårt (har samma med en kusin tex men jag bjuder in just för att vi kommer ha en relation i framtiden med)

• Taha

En tjej jag knapp pratat med på tre år frågade samma sak.
    Vår vänskap tog väl sig en liten törn för tre år sen men jag har haft henne kvar på listan över folk som vi eventuellt skulle bjuda.
    I allafall, springer på henne på en fest varpå hon säger;
    "Grattis, hörde att ni gifter er. Jag är väl bjuden?".

Den kvällen gick vi hem och strök henne från listan.
    Jag är trött på folk som tvingar in sig jämt. Antingen har de vett nog att inte göra det eller så får de helt enkelt ta illa upp.

• Jemima

Du får väl säga att det blir närmsta släkten och närmsta vänkretsen. Om ni inte har setts eller hörts på fyra år så kan hon knappast bli förvånad att inte räknas till närmsta vännerna :)

• Corona

Oj så ofint! Har hört samma fråga i samband med ett dop, som om man inte skulle kunna ge en present ändå f ö. Det är ju för att gratulera man ger bort något, inte för att "tacka för maten" eller liknande.

• feministbrud

Jag fick samma fråga från en tjej som absolut inte var påtänkt. Hon rinde mig och snackade gammla minnen efter typ tre år av tysnad. Jag är lite feg av mig ibland och vågade inte säga rent ut att nej, du kommer inte att bli bjuden. Men jag struntade i det och det kom aldrig någon mer fråga. Hon har inte kommenterat det trots att hon på facebook sett att vi gift oss utan henne.

Svar på tråden Så frågar man väl inte! Blev väldigt knepig sits