• Kanilj

Ska alla kusiner få komma?

Jag och min blivande man har lite funderingar kring vilka som ska komma på vårt bröllop...

Jag har ganska stor släkt och hans är väldigt liten. Ett tag tänkte vi att vi bjuder lika många från varje sida. Det skulle innebära att hans kusiner (3 st med 4 barn under 10 år) kommer, men inga av mina kusiner (11 st till antalet. Hans kusiner bor långt ifrån där vi kommer ha bröllopet så det är okej att de har sina barn med. Min systers två barn (4 och 6 år) kommer också vara med.

Kruxet är att jag har två kusiner som är 25+ som jag vuxit upp med och som jag väldigt gärna vill ska komma. Men jag har även sex stycken kusiner som är 11-17 år. Det skulle kännas dumt att bjuda vissa kusiner men inte andra. Kan man skriva i inbjudan att man har 18 årsgräns..?! Jag tror att några tjejkusiner kanske skulle bli besvikna medan det kanske kvittar för killarna. Åh, hur jag än vrider och vänder på det så känns det dumt på något vis.

Helst vill jag och min fästman ha en barnfri fest på kvällen och helst utan någon under 18 år då det kommer vara alkohol i omlopp. ;) Vi kommer hyra ett vandrarhem (i angränsande byggnad till) där festen hålls så att de som har barn kan lägga dem (och ha någon som passar).

Någon som har några kloka råd och tankar om hur vi kan lösa det.
    Kan vi bjuda några kusiner? Kan vi ha åldersgräns?

• Svar på tråden Ska alla kusiner få komma?
  • Majas mamma

Vi har lite samma problem, jag har stor släkt och blivande maken har liten. Vi har löst det som så att vi bjuder hela släkterna, men med 18-årsgräns. Då försvinner automatiskt ett gäng småkusiner, plus alla våra kompisars barn.

Att dela på vår släkt hade varit omöjligt, så alternativet hade varit att inte bjuda någon.

• troddealdrig

Vi har dragit gränsen vid mina och hans föräldrar med respektive samt en kompis med familj var. Men helst så hade vi gift oss i hemlighet, men med respekt för vad våra föräldrar skulle säga så beslutade vi oss för detta. Sedan får alla andra bli besviken om de vill....

• 27juni2009

vi har valt att bjuda de kusiner på min m2b sida som vi umgås med utanför ev släktmiddagar. De frå ta med sin familj( vi skall ha barn med). Jga har enbart 3 kusiner varav en singel, en m man o en m man & 2 barn. bjuder jag inte dem blir de ramaskri o de vill jag undvika....Men visst kan ni ha 18 års gräns så slipper ni det problemet....

• ario

Jag tycker absolut du ska bjuda dina kusiner, det är ju din släkt! och närmare så kan man inte vara om man inte är syskon. jag kommer ha minst 10 barn under 18 år, och skulle absolut aldrig änns tänka tanken om att inte bjuda dem. Men om du är rädd för alkohol, så är det väl upp till deras föräldrar att hålla koll på dem!

• allehanda

En liten fråga hur definierar man "barn"?
    en 11-åring-ja men en 17-åring-nej jag har själv tonåringar här hemma och här kallas man ungdom/tonåring när man fyllt 13.

• Augusti2010

Man måste absolut inte bjuda folk bara för att man råkar vara släkt. Jag har kusiner som jag varken träffat eller pratat med sen vi var små, och jag bjöd dem på vår dotters dop för att visa välvilja, men de hörde inte ens av sig. Inte sjutton kommer vi bjuda dem på vårt bröllop bara för att de tillhör min släkt. Kusiner som vi har kontakt med bjuder vi.

Vad gäller åldersgräns för barn väljer ni väl själva vad som passar er och gästerna. Vill man ha barnfritt måste man ju dra gränsen nånstans.

• Äntligen09

Jag skulle inte heller inte kunna bjuda mina kusiner! Det är ju släkt, familj.. Jag har visseligen jätte många kusiner, men jag drar hellre ner kostnaden någon annanstans än att inte bjuda dom.. och som sagts tidigare om det är alkoholen så är det ju föräldrarnas ansvar inte erat.. vi kommer ha alltifrån gamla till nyfödda på vårat bröllop..jag kan inte dra den gränsen.. Men samtidigt det är ju upp till var&en.. om ni anser att det är så ni vill ha det så är det ju det.. och det är eran dag och ni som bestämmer! Lycka till!

• Kanilj

Tack för gensvaren.
    Ja det är då sannerligen inte alltid lätt att veta hur man ska göra för att det ska bli "bäst". Särskilt inte när allt ska rymmas inom en budgets gränser.
    Vi kommer förmodligen fundera, vrida och vända på det här ett tag till innan det är dags att skicka inbjudningarna skulle jag tro.

• Eran

Jag har 28 kusin i åldrarna 17 till 38. Han har 6 kusiner, alla är mycket mindre än honom. Vi bjöd alla hans kusiner men bara mina som jag umgås med. Hoppas ni kommer på någon bra lösning. Lycka till.

• MrsWindh

Vi bjuder dom som vi vill ska komma, dom som vi har kontakt med. Detta innebär att vi i vissa fall inte bjuder alla i en familj, men så får det bli. Säkert kommer det vara någon som protesterar, men det bryr jag mig inte om. Det är en kostnadsfråga, men kan inte bjuda alla på ett bröllop om man har en mindre budget.

• LirreMagic

Trots att vi har en stor budget har vi inte möjlighet att bjuda alla kusiner, jag har 12 och han har 22 i stort sett alla har respektive. Sen kan vi lägga på 7 mostrar/fastrar + respektive på min sida och 11 mostrar/fastrar + respektive på hans sida. Så nej vi bjuder bara de släktingar som står oss riktigt riktigt nära och det innebär att det bara är vissa mostrar, vissa kusiner etc som blir bjudna. Vi fokuserar på att bjuda våra vänner som i många fall står oss mycket närmare än släktingar. Annars hade gästlistan slutat bortåt 200 personer...
    Mitt råd till dig/er: bjud de ni vill ska vara där och fira er dag tillsammans med er och försök strunta i folks reaktioner för det kommer ni säkert få oavsett hur ni väljer

• MammaMiaa

Jag hade bjudit alla kusiner. Det är upp till föräldrarna att ta ansvar för sina barn. Jag kommer själv ha ett bröllop med 10 st barn. Men visst det är svårt. Allting kostar. Men jag tror ni hade ångrat er sen omni inte bjuder med dem.

• sasso

Jag har bara bjudit kusinerna på min fars sida eftersom den delen av släkten är liten. De andra kusinerna är inte bjudna.

Svar på tråden Ska alla kusiner få komma?