Tips på dryck till ostkaka?
Hej!!
Vi funderar på att servera Hälsinge ostkaka med hjortronsylt som dessert på vårt bröllop. Är det någon som har tips på vad man kan servera för dryck till?
Hej!!
Vi funderar på att servera Hälsinge ostkaka med hjortronsylt som dessert på vårt bröllop. Är det någon som har tips på vad man kan servera för dryck till?
Alltså, nu är jag både ostkakeälskare (är ju smålänning!) och portvinsälskare så jag säger portvin! Och te i mitt fall eller kaffe för andra (jo jag tycker det är godast att dricka teet till desserten, inte efter).
Men jag kan ju dricka portvin till de flesta desserter och om jag skall vara ärlig även utan dessert...
te eller kaffe tycker jag.
Portvin låter mums! (och håller med, det kan man ju även dricka utan dessert :))
Te eller kaffe blir det också, men lite senare till bröllopstårtan. Detta tillsammans med avec...
Åhh portvin, allra helst tillsammans med en chokladdessert, mmmm *går och letar i skåpet*
Nu går ju inte riktigt småländsk ostkaka och hälsingeostkaka att jämföra då det är helt olika smaker...
Portvin låter dock jättegott till tycker jag (uppvuxen i hälsingland). Ta inte för mörkt och kraftigt bara eftersom ostkakan inte har så stark smak.
Jag tror också på portvin eller ett dessertvin som inte är så himla sött. Hjortonen är ju en ganska sofistikerad vuxen smak.
Men fråga på ert närmaste systembolag om tips som funkar, de brukar vara bra på det!
på vårt bröllop hade vi ett hjortron VIN (ej likör) till ost-brickan (Som vi hade till dessert) det var helt super!
vet inte om det blir kaka på kaka till hjortronsylten, men jag tycker det bör funka (är gift med en hälsinge, så ostkakan har jag ätit mååååååånga gånger)