• ElMac

Ang gästlistan..

Den här gästlistan ger mig ångest :S

Dels är jag inget för stora tillställningar och sen ska vi ha det på en strand så de kommer inte rymmas hur mycket folk heller (tält ca 60). Sen undrar jag om folk ens kommer höra vad vigselförrättaren säger om man är typ 80 stycken?

Vår tanke var först att ha vigselcememonin med den närmsta familjen, föräldrar, syskon och sen bjuda vänner och övriga till festen. Dock tycker våra mammor att det vore konstigt att bara bli bjuden till festen. Hur skulle ni känna? Vad är det viktiga för er? vara med på ceremonin eller vara med och fira?

Mina mostrar och kusiner drar bara de typ 20 pers vilka jag utan problem kan stryka från gästlistan, men de känns på nå sätt konstigt om ja stryker mina kusiner om sambon bjuder sina. Visserligen delar av dem.. men om ja bjuder en så måste jag bjuda alla.. Suck massa bekymmer.

Någon som fattar något av de ja skriver? :)

Huvudfrågorna är väl typ
    * kan ja skippa mina mostrar å kusiner om sambon bjuder delar av sina?
    * kommer 80 pers att höra vad vigselförrättaren säger eller ska man bara bjuda de närmsta dit och sen för resten komma på festen? hade ni tyckt det var konstigt att bara bli bjuden på festen?

• Svar på tråden Ang gästlistan..
  • Allimac

Vi bjuder bara dom vi umgås med... sambons ena kusin, hans faster.. etc... bara dom vi med hjärtat vill fira & dela vår bröllopsdag med... & dom som firar oss & vi firar vi födelsedagar!
    Det är er dag och ni ska bestämma helt själva hur ni vill göra! Gå på magkänslan!!

• MimmiMama

Vi hade ett liknande problem och löste det genom att börja med de närmaste som föräldrar syskon och våra nästan vuxna barn. Sen bjöd vi våra äldre som mormor morfar. Efter det blev det de närmaste vännerna. När vi kommit så långt var vi rätt många men då en av mina mostrar är som en syster för mig så ville jag verkligen bjuda henne och då följde min morbror och min andra moster med på köpet liksom. De hör liksom till också.
    Men vi valde bort bådas kusiner där blev gränsen som var lätt att hänvisa till om någon undrade hur vi tänkt.
    Men vi drog gränsen så pass att vi både kände att vi fått med de viktigaste vi ville ha med.
    Det går ju inte att bjuda hur många som helst!
    Det är viktigt att ni känner efter i magen vilka som betyder mycket för er och vilka ni vill ha där. Det är det ni ska gå efter i första hand.

• Timba

Ang att stryka delar av släkten medans din blivandes dito är bjudna.

Jag tycker att det är helt ok att göra så! Ni ska väl bjuda dem ni antingen umgås med eller vill och önskar att umgås med. Bjud inte någon faster eller kusin bara "för att"! Tycker inte att man kan jämföra sidor heller; din faster kan vara en titel för dig medans din blivandes är en jätteviktig person i hans eller erat liv!

Det kan ju också vara så att en part bjuder fler kompisar och den andra väljer att bjuda fler av sina släktingar. Jag tror på att bjuda de man vill. Blod är INTE tjockare än vatten i det här läget.

• MimmiMama

håller med Timba men för oss hade det blivit konstigt att bara bjuda en av kusinerna och alternativet att bjuda alla kusiner var inte möjligt så då hamnade vår gräns där för de umgås vi inte med på samma sätt som alla övriga.

• DanKat

Vi skulle aldrig göra så att vi bara bjöd den enas kusiner. Tycker det skulle kännas konstigt.

• Bettertogether

Det blir lite knepigt för oss också angående kusiner. När jag och mina kusiner var små umgicks vi hela tiden, speciellt på somrarna när vi var vid sommarstugan... Men sedan vi kommit in i tonåren känner vi knappt varandra. På ett vis är det självklart för mej att jag skulle bjuda dem, medan det på samma gång känns onödigt eftersom vi inte "känner" varandra längre.

En annan grej är väl att min fästmans kusiner är vuxna och har familj (det vill säga blir de genast många fler), medans mina kusiner är yngre än mej och därmed inte har familj ännu.

Problematiskt detta med släktingar. :)

• Gina83
    Bettertogether skrev 2009-02-12 18:07:31 följande:
    Det blir lite knepigt för oss också angående kusiner. När jag och mina kusiner var små umgicks vi hela tiden, speciellt på somrarna när vi var vid sommarstugan... Men sedan vi kommit in i tonåren känner vi knappt varandra. På ett vis är det självklart för mej att jag skulle bjuda dem, medan det på samma gång känns onödigt eftersom vi inte "känner" varandra längre.En annan grej är väl att min fästmans kusiner är vuxna och har familj (det vill säga blir de genast många fler), medans mina kusiner är yngre än mej och därmed inte har familj ännu.Problematiskt detta med släktingar. :)
    Precis! Så är det för oss med! Mina kusiner är yngre och har inte egen familj eller haft egna bröllop än = jag vill bjuda dem. Men min sambos kusiner är äldre, har familj och de flesta är gifta och de bjöd inte honom på sina bröllop och därför känner han inget större behov att bjuda dem.

Det här är jättesvårt!

Det vi kom framtill är att vi kan hålla vår budget på 60 000 kr även om vi bjuder alla med ev. respektive (max 105 gäster)om vi drar ner på vissa småsaker. Bröllopsfesten blir barnfri.

Vi kommer att skicka ut inbjudningarna lite sent (mitten av april, osa 1 juni) i förhoppning om att flera av släktingarna inte kan komma på bröllopet mitt i sommaren då(1 augusti). Så vi hoppas att gästantalet blir runt 80 istället. Men detta är en vild chansning, som sagt har vi budgeterat för 105 gäster.

Flera av sambons kusiner bor långt borta och de har aldrig kommit till släktträffar, 50-årsfester etc innan så de lär ju inte komma på vårt bröllop heller (chansning igen...). En del av dem har jag inte ens träffat, fast vi har varit tillsamamns i 6,5 år.

Hoppas, hoppas att det blir 80 gäster istället för 105!
  • annafogel

BJUD DEM NI VILL BJUDA! Skulle du tycka att det var konstigt om inte du blev bjuden på tex en kusins bröllop som man inte träffat på 5 år? förmodligen inte =) lite så har jag tänkt, jag har bara bjudit en av mina kusiner 8en som jag träffar regelbundet) medan min blivande man har bjudut alla sina. så det beror ju helt på! men inga måsten det är ERAN dag, ingen annans!
    lycka till!

• ängsblomma

Jag förstår precis din ångest! Har exakt samma situation...
    Att det ska vara så svårt...
    Ang att bara bjuda de närmaste till vigseln - tycker jag är helt okej! Jag har varit på ett bröllop där de gjorde så och där de skrev något liknande : den och den datumet kommer A och B gifta sig någonstans ute i havsbandet med närmaste familj. Ni är hjärtligt välkomna på bröllopsfest då och då där och där.

Jag tyckte det blev fint, för det var vad dem ville.

Jag var inne på att bjuda bara dem vi umgås med, men det är inte så lätt när man väl sitter där. Men gör precis som ni känner för är mitt tips. Vi kommer bjuda kusiner på bägges sidor (alla kusiner), men tror inte alla kommer, ffa inte dem som bor långt bort.
    Jag hade tyckt det kändes litet konstigt att inte bjuda den ena sidan mostrar/kusiner, men det beror ju på hur mycket man umgås...

Vi ville haft ett bröllop med ungefär 60 personer, men nu ligger gästlistan på 80 - känns rätt okej ändå, får inte ihop det till 60...

• ängsblomma

Tror att det blir väldigt svårt för 80 pers att höra på en strand (eller en utomhusvigsel generellt...) Jag var på ett utomhusbröllop där det var ca 95 gäster - jag hörde inte vad de sade, det blåste och var ett par meter för långt bort

Svar på tråden Ang gästlistan..