• T0612

Betala prästen...

Jag fick höra igår att man brukar ge prästen ca 500 kr som tack han han viger paret. har aldrig hört talas om detta? vad vet ni om det?

Har inget emot att göra det men tyckte att det lät lite konstigt då kyrkan ska vara "gratis" vid vigsel och han gör ju sitt jobb och får lön för det? eller har jag fattat allt fel?

• Svar på tråden Betala prästen...
  • MrsWindh

Tycker att det verkar konstigt..
    Någon som vet?

En präst kanske?

• Ore

Så har jag fattat det också, prästen gör sitt jobb, som han/hon får lön för, och man behöver inte betala prästen - såvida man inte har en "egen" präst.

• Tooticki

Det är svarta pengar som prästen inte ska ta emot. Prästen får betalt för sitt jobb.

• T0612

enligt min källa är detta en tradition och att man gör det utav respekt för prästen/kyrkan..

• Cantaton

Liksom tidigare nämnt får prästen lön för sitt jobb och jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon tradition som den du nämner, och jag känner rätt många präster...

• bongen80

Låter lite bryskt kanske, men det skulle aldrig falla mig in att betala prästen själv....det är ju som att ge läkaren pengar bara för att han var snäll o kolla halsmandlarna. Om man nu tvunget ska ge något, varför inte blommor, hembakat bröd eller nåt?

• paulaner

Präster skall inte ta emot pengar för en vigsel! (I alal fall inte i den vanliga Svensak Kyrkan). Jag vet dessutom att vissa präster under INGA omständigheter VILL ta emot några pengar heller.

Ställ frågan Till "Kjell Präst" i tråden Fråga prästerna! Han kan säkert ge besked!

• FhjärtaH

Du ska inte ge prästen några pengar. Han eller hon får inte ta emot dem, eftersom det då blir svarta pengar.

• 4Barnsmamman

Betala för vad lixom?? han gör sitt jobb och får lön för det. Och själv så betalar man kyrkskatt. Räcker inte det?

• marsros

Varför inte lägga slanten i kollektbössan?

• Fjosok

Kan svara på det direkt. En präst får inte ta betalt alls.

Kjell får rätta mig om jag har fel.

/ Fjosok

• T0612

Jag har skrivit frågan i hans tråd och fått svar..

• Lövings

Tycker man betalar tillräckligt genom att betala kyrkskatten..

• RhjärtaJ

om man skaffar en egen präst är det ju bra om man betalar (om man inte kommer överrens om att inte gör det) för då får ju han/hon ingen lön för det annars. Men tillhör den kyrkan så får den ju lön och får inte ta emot mer pengar vad jag förstår.

• FhjärtaH

Även om du skaffar en egen präst får han eller hon inte ta emot svarta pengar...

• Kjell Präst
    Fjosok skrev 2009-02-10 20:09:55 följande:
    Kan svara på det direkt. En präst får inte ta betalt alls.Kjell får rätta mig om jag har fel./ Fjosok
    Det vore mig fjärran att rätta dig, Fjosok!

Än en gång: Det finns en gammal tradition att ge prästen en slant. denna tradition är unken och otidsenlig. Prästen har lön och ska inte ha några pengar utöver det, vare sig svarta eller vita. Om en präst accepterar att viga ett par utanför tjänsten så innebär det (eller bör innebära) att prästen också accepterar att jobba gratis - för en präst får aldrig ta betalt för kyrkliga handlingar (dop, begravning, vigsel). En del präster vill ändå ha betalt men dessa präster gör F-E-L!
    Rör det sig om en lång resa för en präst som viger i annan församling än sin egen (för att vara snäll mot brudparet till exempel) så kan man betala en viss reseersättning, men inga pengar för vigseln!
Svar på tråden Betala prästen...