• neamano

Är detta ett ok pris?

Har preliminärt bokat en fotograf nu, hon tar 4300 kr för fotografering och ett album på 12 bilder. Är det ett ok pris tycker ni? Dessutom får vi rättigheterna till dessa bilder så att vi själva kan framkalla tackkort, förstoringar och dyl.

Har kollat med en annan men han tog 2000 för enbart fotograferingen men där fick vi inte några digitalbilder så att vi kan framkalla själva. En 13x18 förstoring kostade 300kr. En tavla med 3 foton (ca 15x15cm) inkl ram kostade 2500 kr! Tyckte att det va lite dyrt...

• Svar på tråden Är detta ett ok pris?
  • MajaM

Det är ett bra pris, jättebilligt.

Tänk på att det är inte själva pappret som bilden printas på som du betalar för utan att fotografen ska sitta och jobba med bilden, skicka till print, hämta bilden, skriva faktura, skicka bilden till dig. Så i de där 300:- ligger mycket jobb. Om du tänker vad som blir över på 300:- efter 20% moms (240:- över), 30% skatt (168:- över) - kostnaden för printen så är det inte alls särskilt mycket som hamnar i fotografens hand.

Många tänker att det är bara att ta lite kort och bränna på skiva men det är inte riktigt så enkelt! Vi vill gärna överleva också. Vill man ha kvalité så kostar det.

• bongen80

tycker ni har hittat en toppenfotograf.

en väninna som gifte sig i somras anlitade lokala fotografen hon fick betala 12000:- för foto+album (som dessutom blev fel) och hon fick inga rättigheter till några bilder heller.

det gäller att verkligen höra sig för vad som ingår å inte och framförallt vad det kostar (det gjorde inte hon, de bara körde på), hon höll på att smälla av när de skulle lösa ut albumet.

• Igia

Det låter väl som ett bra pris. Vi kommer betala 5400:-. Visserligen kommer vi att fota även vid lokalen och gästerna och TTD bilder två dgr efter. Vi får oxå ett album och rättigheterna och alla bilder på högupplösta på DVD.

Känns det bra med fotografen är det bara att slå till!

• neamano

Jo såklart, kvalité kostar. Är du fotograf själv eftersom du skriver "vi"?

MajaM skrev 2009-02-09 10:16:43 följande:
    Det är ett bra pris, jättebilligt. Tänk på att det är inte själva pappret som bilden printas på som du betalar för utan att fotografen ska sitta och jobba med bilden, skicka till print, hämta bilden, skriva faktura, skicka bilden till dig. Så i de där 300:- ligger mycket jobb. Om du tänker vad som blir över på 300:- efter 20% moms (240:- över), 30% skatt (168:- över) - kostnaden för printen så är det inte alls särskilt mycket som hamnar i fotografens hand.Många tänker att det är bara att ta lite kort och bränna på skiva men det är inte riktigt så enkelt! Vi vill gärna överleva också. Vill man ha kvalité så kostar det.
  • MajaM

japp, jag är fotograf. för många som inte är egen-företagare själva kan vissa priser kännas i överkant och det är svårt att veta vad en proffsfotograf som betalar skatt ska kosta. mitt tips är att kolla pyo's hemsida (porträttfotografernas förbund) www.pyo.se som har lite riktlinjer för vad det kan kosta för bröllopsfoto!

• neamano

Tack för tipset!

MajaM skrev 2009-02-09 17:30:42 följande:
    japp, jag är fotograf. för många som inte är egen-företagare själva kan vissa priser kännas i överkant och det är svårt att veta vad en proffsfotograf som betalar skatt ska kosta. mitt tips är att kolla pyo's hemsida (porträttfotografernas förbund) www.pyo.se som har lite riktlinjer för vad det kan kosta för bröllopsfoto!
  • anapanasiti

Jag pratade precis med en fotograf och vi skulle få betala 2300:- för en timmes fotografering och då får vi 21 bilder i ett album. Tror inte att vi får rättigheterna då.

• Stardusty

Men helt ärligt - tycker ni att det är konstigt att ni inte får rättigheterna till någon annans arbete? Då bör ni isåfall ta en vanlig digitalkamera och fota...

Jag är inte fotograf men kan ändå förstå att om man lagt ner tid och jobb med bilder vill man ju inte bara ge bort jobbet gratis till nån annan. Det är ju trots allt fotografen som står som "skapare" och vill väl ha koll på var hans/hennes bilder tar vägen.

För övrigt tycker jag det var ett bra pris, men hur lång fototid får ni då?

• anapanasiti

Jag tar inte för givet att man får rättigheterna. Anledingen till att jag skrev nåt om dem var för att de får antagligen betala lite mera för att få rättigheterna. Jag betalar 2300:- för 21 bilder... hon betalar 4300 för 12 bilder... förmodligen betalar hon mer för att hon får rättigheterna.

• JoPe2009

TS: Om det pris ni fått är billigt eller dyrt beror väl mest av allt på om bilderna är fina och speciella eller inte. Är det skräpkvalitébilder med tvivelaktig skärpa utan bearbetning eller med massbearbetning av alla bilder på en gång i ett billigt 100-kronorsalbum är det relativt sett dyrt och är det supermegaproffsspeciella bilder med bra service, information och engagemang från fotografen och ett snyggt och lyxigt album så är det tokbilligt (och så finns det väl alla varianter däremellan). Rent generellt låter det dock som att det är ett riktigt lågt pris om ni får rätten att göra egna kopior.

Svar på tråden Är detta ett ok pris?