• Boobi

Strandvigsel..vad heter..?

Vi ska ha ett strandbröllop på Öland i maj & jag håller på för fullt att planera inför det..
    Jag har sett i tidningar bl a att en del som gifter sig på stranden står vid en slags båge av blommor eller tyg.. Är det någon som vet vad en sån båge kallas? Kan man köpa färdiga eller knåpar man ihop själv?

• Svar på tråden Strandvigsel..vad heter..?
  • passionsblomman

Brudbåge?

Det går att göra själv om du är lite händig, men det tar en stund. Du behöver en rejäl stomme till att börja med.
    Det luriga är ju att få till en konstruktion som står ordentligt, så den inte blåser omkull mitt i alltihop.

• Boobi
    passionsblomman skrev 2009-02-09 08:06:14 följande:
    Brudbåge?Det går att göra själv om du är lite händig, men det tar en stund. Du behöver en rejäl stomme till att börja med.Det luriga är ju att få till en konstruktion som står ordentligt, så den inte blåser omkull mitt i alltihop.
    Tack, ja det heter det
    Vad använder du för material?
  • passionsblomman

Utomhus har jag faktiskt aldrig gjort ngn själv, de man har inne är en metallställning som man bara klär sedan.

Jag skulle nog göra "fötter" som kryss, eller ngn variant där man kör ner ändarna i marken typ som med torkvindor...

Det går ju att gjuta fötter i betong osv också. Själva bågens överdelblir nog snyggst om du får hjälp att böja till en bit armeringsjärn tex.

Allt material du ska klä med, löv blommor etc, måste ovillkorligen ha dragit ordentligt med vatten minst ett dygn, annars kommer de att sloka och se sorgliga ut inom ett par timmar.

Du tar små knippen och lindar omlott runt ställningen, med ett snöre som inte töjer sig, eller sk spoltråd, som du köper hos floristen.

Boobi skrev 2009-02-09 08:11:13 följande:
    Tack, ja det heter det Vad använder du för material?
Svar på tråden Strandvigsel..vad heter..?