• margareta a

förlovning nödvändigt?

Behöver man två ringar för att signalera att man är gift och inte bara förlovad? Eller räcker det med att skaffa en vigselring (som jag förstår är lite annorlunda utformade än förlovningsringar)?

• Svar på tråden förlovning nödvändigt?
  • aikidoaasa

Man behöver inte ha ringar för att markera att man är förlovad. De används mest för att visa andra att man är upptagen., just för att det är en sådan tydlig symbol för att man är förlovad.(fast för oss tjejer är det också något fint att titta på på vårat finger)
    Men som sagt inget nödvändigt.

• Brudgummarna

Om man gifter sig borgeligt så behöver man ingen vigselring heller. Så ringar är inget måste.

Vad det signalerar beror på vem som ska tolka signalerna. Behövs det synas utanpå? Ofta pratar man ju med de man umgås med så det märks att man är gift.

• Comfortably numb

vi skippade förlovningsbiten och kommer "bara" ha en ring vardera... ev. lägger jag till en på 1-årsdagen om frågan om man är förlovad kommer allför ofta

• margareta a

Vi ska gifta oss kyrkligt i sommar, och att bära en vigselring känns som en viktig symbol för mig. Förlovning tycker jag då mest vore en onödig och dyr transportsträcka, men jag vill inte att min vigselring ska bli misstagen för en förlovningsring när man väl gått igenom ett bröllop... Så om två ringar är det som gäller så föredrar jag det.

Att köpa till en ring i efterhand kommer inte att vara ett alternativ i vårt fall, den blivande brudgummen är mer pragmatisk än romantisk...

Svar på tråden förlovning nödvändigt?