• Lyckli­gBrud2­010
    Äldre 6 Feb 01:06
    2778 visningar
    3 svar
    3
    2778

    Behöver tips och råd

    Försöker komma på stämningsfulla ideér för bröllop och bröllopsfest. Av enklare anda då vi inte tycker det är värt att lägga 50 000 kr på en dag.

    Funderar eventuellt på att kombinera med dop, men blir det inte kombinerat i år så kör vi enskilt bröllop 2010 istället, blir bara konstigt att ha 2 högtider samma sommar.

    Bara älskar själevads kyrka MEN då vi vill ha enklare vigsel med eventuell med finare vanlig klänning så känns det för kungligt med så lång ingång innan man kommer fram till altaret. Finns det ingen mindre kyrka med omnejd som ändå är mysig och romantisk/stämingsfull.

    Har sökt efter bilder på kapell och kyrkor inom radien av max 2-3 mil från cetrum men verkar vara svårt, ingen som har egna bilder att dela med sig? Har hört att Dekarsjön har en fin kyrka men vart finns bilder att se, både utanpå och inomhus? Har inte möjligheten att ta mig dit.

    Har hittat en del på öviks turismsida.. men de är snåla med bilder där och tror inte alla finns med där heller. De få bilder jag lyckats hitta på kapell så känns de oftast för små, sen är de rätt slitna... ser mer ut de faller omkull när som helst, känns inte romantiskt direkt. Men kanske finns andra finare?

    Funderar även på bröllopsfesten efteråt, någon som vet av någon hyggligt fräsch lokal med max 2-3 mil från centrum som inte kostar skjortan, där man gärna kan förtära alkohol, så då brukar inte kyrkliga lokaler eller bygdegårdar vara något alternativ:/

    Vi kommer ha dop i juli/aug så är inte så mycket tid att spela på, men vet många här på BT som planerat jättefina bröllop på kortare tid och vi är inte ute efter att glänsa utan hitta en personlig och stämningsfull vigsel + fest som avviker från alla andra traditionella.

    Alla tips är värdefulla, så jag hoppas någon själ tar sig tid...

  • Svar på tråden Behöver tips och råd
  • Lyckli­gBrud2­010
    Äldre 6 Feb 11:58
    #1

    puffar upp tråden lite... ingen som varit runt och kikat nåt?

  • agnes7­2
    Äldre 8 Feb 01:10
    #2

    Hej LyckligBrud!
    Innan vi bestämde oss för Själevads kyrka var vi ut på Dekarsögården och tittade. Det är en helt fantastisk plats för ett bröllop, särskilt om man vill ha en lite enklare stil. Kyrkan är ju en logkyrka, rätt liten(men rymmer ändå fler än man tror, nära 200 om jag inte minns fel), intim och mysig. Sen har du ju en festlokal mittemot kyrkan, vi tyckte lokalen för middagen var lite smal och avlång, men på alla vis ändamålsenlig och med ett rätt stort kök. Att servera alkohol där var inga problem, vi frågade! Sen har du nära till vattnet med möjligheter till grillning antingen där eller utanför festlokalen.
    Gå in på deras hemsida, de har mycket bilder!(www.dekarsogarden.se/) Jag tror utifrån det du beskriver att det vore perfekt för er, det är inte särskilt dyrt heller! Om ni har gäster från annan ort finns övernattningsmöjligheter, eller för er själva! Lycka till!

  • Lolail­ola
    Äldre 16 Feb 15:56
    #3

    Det är helt underbart mysigt ute på Derarsön! Vi döpte vår äldsta dotter där, men nu när det är dags för bröllop är vi för många för att få plats där.
    Men har man ett litet mindre bröllop är det ju perfekt, plus att man kan ha festen där ute också.

Svar på tråden Behöver tips och råd