• TinkieWinkie

Sy egen slöja

Måste väl gå? Tänker mest på vad det kan kosta att köpa tyget, nån som vet?

• Svar på tråden Sy egen slöja
  • purjopillan

det är klart att det går men bara så att du vet... det är inte lätt. Tyget är väldigt svårt att sy i ...

• TinkieWinkie

aha för att det är styvt då menar du?

• purjopillan

det drar sig lätt i symaskinen om du använder en sådan, och sitta och handsy en slöja det är enligt mej likamed straffarbete. Tyget är egentligen inte så jättestyvt, det är bara det att det är ju inte jättetight mellan trådarna i tyget och det gör att det lätt drar sig i sidled.

• purjopillan

och då kan det bli snettochvint och det vill man ju inte.

hade du tänkt dig någon särskild modell? Längd?

• DanKat

Jag har sytt min egen slöja, det gick alldeles utmärkt! Jag köpte en spetsgardin på IKEA, det blev superbilligt och ser nästan exakt ut som de tyger jag såg på slöjorna jag kollade på en bröllopsaffär! 35kr för två gardiner (vilket skulle räcka till fyra slöjor i den storlek jag gjorde min, drygt 1m lång tror jag den blev, den går till rumpan typ).
    Sen köpte jag ett band på en tygaffär för 9kr/m (köpte 3-4 meter har jag för mig) och sydde fast med symaskin runtom (ser exakt ut som de kantband jag såg på vissa av slöjorna i butiken), det var inga problem överhuvudtaget med det! MEN då har jag en symaskin som matar tyget även ovanifrån, vet inte om det kanske kan bli lite problem om man inte har det..? Har ju inte testat själv utan så jag vet inte. Köpte även små swarowskikristaller som jag har sytt på, det var nog det dyraste

Slutpriset blev ändå otroligt mycket billigare jämfört med att köpa en, den var inte jobbig att göra och det är dessutom roligare att ha en egen Så jag rekommenderar det starkt!

• Melis

Vad är anledningen till att du vill sy en egen, för dyrt eller?

• first lady

i sy och tyg butiken jag var i kostade tyget till slöjan 69kr metern. Funderar oxå att göra en själv.

• TinkieWinkie

Åh tack för era svar! verkar som det skulle gå då:)

Ja jag tycker att bland alla kostnader som tillkommer så känns 800 för en slöja som en av de tråkigaste, så ja jag tycker det är för dyrt!

• Vill nu

Jag sydde min slöja till gesällprovet själv, och det var inga som helst problem... Man behöver nog inte ha speciellt stora förkunskaper i att sy, skulle jag tro...

Det som tog tid var att sy på kantbandet, då jag inte hade någon symaskin, men allt som allt tror jag det tog 3 timmar att få till den...

• TinkieWinkie

Åh! Det lät bra! Nu är du säkert duktigare än mig som har tummen mitt i handen men om jag räknar med 6 timmar så..

Svar på tråden Sy egen slöja