• discoprinsessan

20-talsstil - hjälp!

Hej alla! Är helt ny här på torget och behöver lite hjälp!
    Vi ska gifta oss i maj, och jag hade eg tänkt att min outfit skulle gå helt i 50-talsstil. Men så hittade jag en helt fantastisk vintage klänning i 20-talsstil som jag bara inte kunde låta bli att köpa! Den måste sys om lite i överdelen dock, men i övrigt passade den perfekt. Nu är jag lite brydd över resten - dvs vad har man till (vi ska giftas utomhus så något ytterplagg blir kanske ett måste!), hur har man håret? make-up? skor? har surfat runt efter inspiration men inte lyckats hitta någon bra site. Någon som känner till stilen och kan tipsa mig?

ska lägga upp en bild på klänningen så fort den är klar så blir de såklart lättare att ge råd. Kort beskrivning: Antikvitt rynkat långt och smalt liv som går ner till halva låren ungefär med två volanger därefter, ett spetsliv (som börjar ovan brösten) med långa ärmar och liten krage.

TAck för hjälpen!!!!

• Svar på tråden 20-talsstil - hjälp!
  • Im yours

Vad härligt......... 20- talet, fantastiska kläder etc.

Det gick en serie på tv för några år sedan. Huset Elliot, jag bara älskade den. Handlar om två kvinnor som driver ett modehus, under 20- talet. Där kan du hitta massor av inspiration.

Coco Chanel, levde, o verkade oxå under denna tid. Så mitt råd är att googla på dessa två "namn". Du får säkerligen även tips om sajter här på BT

Ett stort lycka till!

• Im yours

Det finns även bloggar med detta tema

• Aleta

Du har fått jättebra tips redan.

Googla "House of Elliot" och bilder så får du en uppfattning om hur det var, den handlar ju som sagt om mode. Nu blev jag sugen på att köpa serien på DVD...

Googla även på "flapper" och bilder så får du massor av inspiration. De coola 20-talstjejerna kallades nämligen för flappers.

Här kan du läsa lite om modet
    www.fashion-era.com/flapper_fashion_1920s.htm

På youtube kan du också få inspiration.

Det är bara att klicka vidare på länkarna till höger sedan, massor med filmklipp från den tiden.

Googla lite på "Art deco", det är formgivningsstilen från den tiden.

Enligt den här artikeln så är det en het trend för 2009 mep flapper-brudklänningar.
    ezinearticles.com/&id=1840798

• discoprinsessan

Åh! Tack för tipsen!
    Kollade in både artikeln och youtube, där det också fanns massa andra filmer med modevisningar från 20-talet, skitkul!
    Verkar vara lagda lockar, bob och ett pannband som gäller för hår, tax-klack på skorna och cigarrill i mungipan! Sistnämnda hoppar jag nog dock.... ;)

Gick till 2 stycken olika skrädderier idag för att höra om de kunde hjälpa mig sy om överdelen på klänningen - och ingen av dem hade några idéer! Blev så förvånad! Fick bara hummande och tveksamma svar, så jag funderar faktiskt på att göra ändringarna själv! Men jag vill ju att det ska se proffsigt ut, det är ju min bröllopsklänning!
    Trist med så oinspirerande skräddare!
    Någon som känner till någon bra skräddare i malmö-området?

• 4ever2

Jag tucker du ska kolla efter 20-tals inspirerade underkläder och fixa en sån där cigarillgrej, du behöver inte röka den men du kanske kan sätta ihop en liten show till bröllopsnatten...

• 4ever2

...hade man inte fjäderplym i pannband också? Skulle kunna bli rätt coolt.

• MrsWindh

Om cu vill ha något på dig utomhus så hade jag valt en sjal, om det r kallare en vintage kappa med päls på kragen och längst ner vid armarna.

• Cltsp

Vad roligt med 20-tals tema!

Dekorerade pannband, påfågelfjädrar, klockhattar, pälsboa eller krage och cigarettmunstycke.

jazz med charlestondans är ju ett måste på bröllopsfesten :D

Har du sett filmen Changeling som går på bio nu? Kanske kan vara ett tips för inspiration?

• Oneesan

Korta frisyrer var ju på modet då, men om du har lite längre hår så kan du ju antingen dra tillbaka det och göra en boll i nacken. Eller sätta upp det på huvudet och ha lockar som faller ner, typ lite betty boop stil. Ungefär: images.buycostumes.com/mgen/merchandiser/27397.jpg

• Saltakatten
    discoprinsessan skrev 2009-02-04 16:59:00 följande:
    Gick till 2 stycken olika skrädderier idag för att höra om de kunde hjälpa mig sy om överdelen på klänningen - och ingen av dem hade några idéer! Blev så förvånad! Fick bara hummande och tveksamma svar, så jag funderar faktiskt på att göra ändringarna själv! Men jag vill ju att det ska se proffsigt ut, det är ju min bröllopsklänning! Trist med så oinspirerande skräddare! Någon som känner till någon bra skräddare i malmö-området?
    Skickade ett tips på skräddare till din Inbox.

Tycker också att det är ett kul tema! Var det inte vanligt med röda läppar? Eller kom det senare?

Angående underkläder så har jag för mig att Twilfit har hämtat inspiration från 20-30-talet till en del av sitt sortiment.
  • stinch

Hej!

Fick precis senaste nr av Damernas Värld i brevlådan, däri har dom en liten 20-talsspecial med både klänningar, fisyrer, smycken, handskar osv på några sidor. Kan kanske vara värt att kolla upp!
    Tror den kommer finnas i butik from imorgon!

• Im yours
    Oki, den ska jag köpa. Tack för tipset
  • discoprinsessan

ja - fjäderplym och pannband och röda läppar låter fint! Jag har halvlång i nacken och bred kort lugg idag, så hoppas min frisör kan lägga lite snygga vågade lockar som man kan sätta pannbandet över. Var hittar man sånt förresten? kanske man kan ta ett vanligt svart sidenband. Såg att Glitter har bandanas i 20-talsstil också, kanske kan vara något och med en tygblomma på sidan el nåt.
    Fick också damernas värld i brevlådan idag - ska genast dyka ner i den!

tack för alla tips! vad kul att det verkar vara en trend nu med 20-tal! och jag som helt ovetande bara sprang på min klänning, tihi.

Svar på tråden 20-talsstil - hjälp!