• Henk1313

Förlovning

Hej! Jag undrar om man kan förlova sig fast inte gifta sig direkt. Alltså vara förlovade några år innan giftermål? Tjejen jag är tillsammans med älskar jag jättemycket & hon älskar mig. Vi har bara varit tillsammans i 8 månader, är det bra att förlova sig så fort?

• Svar på tråden Förlovning
  • J D

Det är klart att man kan, det är väl t o m det vanligaste. Personligen föredrar jag en förlovning som innebär giftermål inom ett år men det är ju olika så det viktigaste är ju vad du och din tjej tycker .

Jag och min fästman förlovade oss efter 5 månader så det klart att man kan förlova sig fort.

(Om det skulle ta slut så kommer det ju vara jobbigt av så många skäl att en förlovning inte gör så mkt från eller till tycker jag,)

• Shortvalleywoman

Det finns många olika åsikter ifrågan.

Självklart kan man vara förlovad i många år innan man gifter sig, det finns det ju massor med par som är.

Själv har jag varit förlovade i lite mer än 3 år nu. Och vi planerar att gifta oss strax innan vi varit förlovade i 5 år.

Men jag tror att det är klokt att fiska lite efter vad din tjej tycker i frågan. Det finns en hel del som tycker att man inte ska förlova sig om man inte planerar att gifta sig inom 1-2 år.

Det jag tror är viktigast är att du frågar dig varför du vill förlova dig. Slösa inte bort det på att det bara ska va så...

För mig och min sambo, betydde förlovningen att vi lovade varandra att om vi ska gifta oss så är det med varandra. Vi hade bott ihop i mer än ett år, när vi förlovade oss och kände att det här är rätt. Oavsett om vi kommer till altaret eller inte, (vi har redan skjutit på bröllopet en gång, på grund av yttre omständigheter) så känns det som att vi kommer leva ihop resten av livet...

• didis

Visst kan ni förlova er utan att genast planera brölloop!

För oss var själva förlovningen det viktiga - att vi lovade varandra att leva tillsammans, äktenskapet är mest juridik.

Så kom igen när du klår oss - vi var varit förlovade i 19 år när vi gifter oss i mars!!

• Henk1313

Ett problem till är att vi inte bor ihop än. Vi har pratat om att flytta ihop i sommar.

• Lovely Stardust

Det är jättevanligt att man förlovar sig först och gifter sig sen. Varför skulle det vara ett problem att ni inte bor ihop? Man kan förlova sig ändå och ni ska ju flytta ihop snart i alla fall.

• wiii

Det är bara att göra som man själv känner passar tycker jag :)
    I början av vårt förhållande sa min sambo att han tyckte att det var väldigt viktigt att gifta sig inom ett år efter förlovning. men ja, så kommer det nog inte att bli, och det är inte längre viktigt för honom.
    Men, det som däremot var viktigt för just oss var att vi med förlovningen lovade att vi SKA gifta oss, om än inte inom ett år, men att det är det som är tanken bakom.
    Men som jag sa, gör det som passar just er bäst!

• Luucie

För mig betyder förlovning giftermål.
    Han friade till mig och nu är vi "för lovade" att gifta oss med varandra.
    Och jag vill inte hålla på att lova hur länge som helst och det hade vi pratat om innan så det visste han och höll han med om.

Vi berättade inte ens för folk att vi förlovat oss innan vi satt ett datum för bröllopet.

Men man får göra som man vill såklart. Känner massor med folk som varit förlovade i evigheter...

• Henk1313

Livet är kort & man lever bara en gång så varför inte

• Umbraz

För oss var förlovningen den viktigaste delen, där lovade vi varandra trohet. Vi hade då varit ihop i tre år och kände att vi verkligen funnit vår själsfrände i varandra.
    Sen har vi skaffat hus och två underbara tjejer så bröllop har liksom hamnat i skymundan. När vi nu till sommaren bestämt oss för att äntligen göra slag i saken har vi varit tillsammans i 10 år. Om ni verkligen älskar varandra och det känns rätt så tycker jag inte att det finns någon gräns för hur länge man måste ha varit ihop innan förlovning. Inte heller hur länge det dröjer mellan förlovning och giftermål. Till syven och sist så handlar ju bröllop mycket om ekonomi och timing.

• Henk1313

Vi har ju varit tillsammans i 8 månader snart och vi är fortfarande nykära =D. Vi älskar varandra mer & mer för varje dag som går. Jag är ju bara så nervös, hon kanske inte vill förlova sig just nu. Då kommer det ju att bli jobbigt för mig om hon säger nej men det är väl en risk man får ta kan jag tänka mig.

Svar på tråden Förlovning