Tips på roligt tal
Hej
Jag undrar om det är någon som har något tips på hur man kan hålla ett roligt och inte allt för långt tal. Har funderat länge nu men min lilla hjärna knyter sig helt.
Tacksam för alla svar!
Hej
Jag undrar om det är någon som har något tips på hur man kan hålla ett roligt och inte allt för långt tal. Har funderat länge nu men min lilla hjärna knyter sig helt.
Tacksam för alla svar!
Ett säkert kort /oavsett vem du talar till/ är att samla ihop 3-4 anekdoter om personen i fråga (överdrifter är bara roliga) och försök hitta en röd tråd i dessa, typ 'Anna din spellevink du har alltid varit så snål, minns redan i första klass..." (kanske inte, men ngt annat karaktärsdrag).
Eftersom folk är lite tipsy och inställda på roligheter kommer de att bli en underbar publik nästan oavsett vad du säger.
En annan grej är att mitt i talet 'spela upp' en scen i personens liv, kanske en anekdot då personen gjort/sagt ngt kul, att då förställa sig och imitera personen /på ett kärleksfullt gulligt sätt naturligtvis/. Folk vrider sig av skratt.
Och övar du in talet några gånger framför spegeln kommer du att vara mindre nervös. Lycka till!
Min mans bestman höll ett väldigt roligt tal på vårt bröllop. Den idén kan man ju spela på. Han sa att han hade bett min man att skriva ett brev om lite saker angående talet. Så stod han och "läste" ur detta brev (som min man självklart aldrig skrivit). Typ "Du får gärna smickra hennes föräldrar och bre på ordentligt om hur mycket gott jag alltid säger om dem, men berätta för i hel-ete inte om den gången då jag...." Det var ett mycket uppskattat tal, även om det kanske var en aning för många anekdoter om gamla flickvänner.... =)
Hoppas det kan hjälpa dig med ditt tal på nåt sätt.
/Elin
Nar min storebror gifte sig holl toastmastern ett kort tal om brudparet och bruden i synnerhet och deras ex. Avslutade sedan med att be hennes gamla pojkvanner lamna tillbaka nyckeln till hennes hus, varpa halften av alla grabbar reste sig upp och gav henne en nyckel. Sedan bad toastmastern brorsans ex att lamna tillbaka nycklarna, varpa bara den manlige prasten reste sig upp och gav honom en nyckel. Kort men valdigt komiskt.