• MammaMiaa

Vad finns det för blommor att välja på i augusti

Jag är jätte dålig på det här med blommor. Vad för underbara blommor finns det i augusti som inte luktar allt för mycket. Rosor ska jag ha men mer.

• Svar på tråden Vad finns det för blommor att välja på i augusti
  • passionsblomman

Utbudet på blommor i Augusti är stort. Du får tag i det mesta. Om du vet rosor, och lite vad för känsla du vill att buketten ska ha, så tycker jag du ska låta en duktig florist komma med idéer och lämna förslag. Det blir ofta både vackrare än du kunnat tänka ut det själv och dessutom mer ekonomiskt, än om varje blomma är petnoga utvald och bestämd innan.

I mitt galleri kan du kika på lite olika blomsorter. De flesta finns i flera färger och namnen ser du om du pekar på dem. Är det något särskilt du undrar, så fråga gärna.

• SMarie

jag undrar jag med, precis lika dålig... Jag skulle vilja ha pioner..

• passionsblomman

Pioner är egentligen försent på säsongen, MEN vill man till varje pris ha det, kan det gå, men de kommer då att kosta bra mycket mer än på våren när de har högsäsong. Dahlior är vackra och fungerar som ett alternativ. De finns i en uppsjö av färger och utseenden. Inte dyra heller. Hortensia är en annan fin blomma på sensommaren.

SMarie skrev 2009-01-30 01:04:34 följande:
    jag undrar jag med, precis lika dålig... Jag skulle vilja ha pioner..
  • MammaMiaa

Jag gillar Kalla men jag vet inte om den finns i augusti och om det är en blomma man har i brudbukett. Helst ska min brudbukett vara droppformad.

• passionsblomman

Du kan vara alldeles lugn! Den finns året runt och i alla möjliga färger, längder och storlekar. Den är mäkta populär i brudbinderier, och passar bra i både rundbundna buketter och droppformade, liksonm famnbuketter för den delen Lycka till!

MammaMiaa skrev 2009-01-30 20:05:43 följande:
    Jag gillar Kalla men jag vet inte om den finns i augusti och om det är en blomma man har i brudbukett. Helst ska min brudbukett vara droppformad.
  • Solros 2009

Jag är helt insnöad på pioner till min brudbukett - en liten rund bukett med maffiga rosacerisa pioner med lite hängande murgröna har varit min tanke men har fått veta att det blir svårt att få tag på pioner i augusti. Passionsblomman: Hur stor skillnad i pris tror du att det är på att beställa i augusti mot under säsong?

• passionsblomman

Det kommer att vara ganska stor skillnad tyvärr. Exakt hur stor är omöjligt att svara på. De kan mycket väl kosta dubbelt upp eller ännu mer. Det blir helt odlarens marknad om man säger så, och de kommer att komma från långtbortistan så det kan mycket väl handla om 120 spänn /stjälken eller ännu mer.
    Men jag vet att man jobbar hårt på att förlänga säsongen för Pioner, så det händer en del på området, så ta min prisuppgift med en stor nypa salt. Kolla upp med din florist vad hon säger, och gör ihop med henne en plan B ifall det inte går att få fram Dahlior är ett alternativ.

Solros 2009 skrev 2009-01-31 11:59:25 följande:

Jag är helt insnöad på pioner till min brudbukett - en liten rund bukett med maffiga rosacerisa pioner med lite hängande murgröna har varit min tanke men har fått veta att det blir svårt att få tag på pioner i augusti. Passionsblomman: Hur stor skillnad i pris tror du att det är på att beställa i augusti mot under säsong?
Svar på tråden Vad finns det för blommor att välja på i augusti