• mr Jones and me

Ingen brudnäbb, tärnor eller bestman...??

Vi ska ha ett litet bröllop med endast våra familjer närvarande. Vi har inte styrt upp med några brudnäbbar, tärnor eller bestman. Våra barn ska vara med men sitta bland de andra. Fick plötsligt en känsla av att det kanske kändes dumt för dem... men så ville vi ha det så avskalat som möjligt. Fler som inte haft nåt sånt??

• Svar på tråden Ingen brudnäbb, tärnor eller bestman...??
  • 2009FruD

Nej vi ska inte ha några alls i brudföljet dvs inget brudfölje. Vi gifter oss i Juli och har levt ihop så länge så vi tycker inte det behövs på något sätt. Jag kan inte riktig förklara känner jag. Men ni är inte ensamma och jag tycker ni ska göra bröllopet som ni vill ha det.

• källerudd

Vi har inte heller några planer på att ha något brudfölje...dels för att vi inte ska gå fram till något altare utan komma med båt och gifta oss vid sjökanten..Sen känner inte jag att jag vet vem som isf skulle stå där framme med mig och min sambo känner samma sak. Så då känns det bättre utan!

• Sesamy

Nu har ju inte vi några egna barn eller så. Men vi ska inte ha något "följe" alls. Känns onödigt liksom för vår del. Vi är inte så överdådiga av oss så det är bättre så här...
    Gör precis som ni tycker och vill själva. =)

• En till präst

Det är lika vanligt att gifta sig utan brudfölje som med.
    Näbbar och tärnor och sånt är ett frivilligt tillval. En del tycker det är trevligt. Andra ser inte vitsen med det.

Frågan är hur det är för er?

• Hemlig2009

Vi har "engagerat" en brudnäbb som inte ens kommer vara 2 år. Vi har inga illusioner om att hon kommer gå in i kyrkan med oss.

Men när hon får prova sin klänning så säger hon "fin" och klappar på den.

• mr Jones and me

Tack för era svar. Nu kan jag sova lugnt... Nej för mig är det inte viktigt. Men ni vet, man kan bli lite påverkad när man läser om hur andra ska ha det. Men det kommer bli jättebra det här.

• annakristina

Det låter som om vi ska ha ett liknande bröllop som ert: dvs endast våra familjer närvarande. Har också funderat på om det skulle vara smidigt att ha någon som kan hjälpa till tex med att hämta blommor, se till att maten serveras vid de lämplig tidpunkt osv. Samtidigt så tror jag att det kommer att gå galant även utan följe. Gissar, hoppas och tror att svärmor och mor gärna vill hjälpa till om det behövs. Äter middag på en restaurang så förhoppningsvis är servicen bra där.

• En till präst
    annakristina skrev 2009-01-28 22:44:49 följande:
    Det låter som om vi ska ha ett liknande bröllop som ert: dvs endast våra familjer närvarande. Har också funderat på om det skulle vara smidigt att ha någon som kan hjälpa till tex med att hämta blommor, se till att maten serveras vid de lämplig tidpunkt osv. Samtidigt så tror jag att det kommer att gå galant även utan följe. Gissar, hoppas och tror att svärmor och mor gärna vill hjälpa till om det behövs. Äter middag på en restaurang så förhoppningsvis är servicen bra där.
    Alltså - det är ju inte så att tärnor, näbbar osv BEHÖVS på något sätt. Det går utmärkt utan. Då kan man antingen ge buketten till någon som har uppgiften att gå och hämta den när den ska bort, eller också lägger man den helt enkelt på altarringen.

Om man däremot av ett eller annat skäl VILL ha ett brudfölje så SKAPAR man uppgifter för dem - då är det marskalken som har hand om ringarna, istället för att brudgummen helt enkelt har dem i fickan, tex. Näbbarna har ingen funktion alls, men den som har barn vill såklart ofta att barnen ska vara näbbar för att de ska bli involverade i det som händer.
  • mr Jones and me

Prällen tar min bukett då jag ska trä på ring

Svar på tråden Ingen brudnäbb, tärnor eller bestman...??