• Bröllopstokiig

Playa del Carmen, Mexico

Hei!
    Har noen av dere vært på bryllupsreise til Playa del Carmen, Mexico, og benyttet f. eks. Riu Tequila all inclusive hotellet? I så fall: Hva synes dere, og hvilke turoperatør benyttet dere?

Vi har planer om å dra dit på bryllupsreise i juli 2002, men nå har både Ving og Apollo tatt Mexico av sitt sommerprogram, og vi vet ikke hvilke andre norske turoperatører vi kan bruke. Bor i nærheten av Sverige, derfor spør jeg dere!

• Svar på tråden Playa del Carmen, Mexico
  • Bröllopstokiig

Vi var på bröllopsresa i Playa del Carmen i augusti. Det var en helt underbar resa med vacker natur, härliga bad, spännande historia m.m. m.m. Rekommenderar start att ni åker dit. Vi bodde på ett hotell som heter Porto Real. Vi åkte med Ving, men har Ving i Norge ställt in så har troligen det blivit samma här eftersom det var samma flyg. Vi mellanlandade i Oslo och tog upp folk innan vi flög vidare till Mexico.

Har du fler frågor om Playa del Carmen så får du gärna maila mig på. lakris@bredband.net

Ha det så bra!

• Bröllopstokiig

Var där på semester två veckor i sommras! Önskar nästan att vi inte hade gjort det, förrän iår. Vi undrar vart vi skall åka för att kunna slå vår Mexico resa!! Det var jättebra. Både sol, bad, kultur, och annorlunda miljö. Perfekt som bröllopsresemål!

• Bröllopstokiig

Vi bodde två veckor på Riu Tequila i september förra året och vi trivdes jättebra. Vårt rum hade dock bara utsikt mot ett staket men man är kanske inte på rummet så mkt. Annars var rummet bra med breeeda sängar, tv, fläkt, air condition, *fri* minibar som fylldes på varje dag- allt mkt fräscht och alla som jobbar där är vänliga. Hotellet ligger en bit från stranden- att gå tar kanske 10 minuter, med minitåget tar det några minuter. Man kan utnyttja restaurangen i det Riu hotell som ligger närmast stranden tex. för lunchen. Alla Riuhotell har enorma buffeer både till frukost, lunch och middag- det är gott och mycket (jag gick upp 5 kg!) Vill man ha äkta mexikansk mat kan man med fördel äta nere i byn några gånger. Byn ligger 5 minuters taxiresa från Riuhotellen, men taxtbilarna stod alltid och väntade vid hotellet och de var billiga. Fördelen med att hotellet ligger lite utanför är att det bara är Riugäster på stranden. Nackdelen med All Inclusive-hotell är att man måste gå omkring med ett plastband runt handleden i två veckor!! Lite komiskt, plus att det innebär att försäljare är på en inne i byn; de är dock inte otrevliga utan respekterar ett *nej*.
    Riu Tequila är fint och lyxigt men lite ledigare än ett närliggande Riuhotell där man verkligen klädde upp sig vid middagarna och där det kändes mer stelt än bekvämt att bo. På Riu Tequila finns också bra uppträdanden varje kväll.
    Jag tror vi åkte med Apollo. Ett tips är att inte köpa alla utflykter som *turoperatören* anordnar eftersom man kan få det mkt billigare om man köper utflykten nere i stan.
    Jag skulle gärna välja Playa del Carmen som bröllopsresa men nu har vi ju redan varit där, så för oss blir det förmodligen Thailand.

• Bröllopstokiig

Vi var i Mexiko på vår bröllopsresa, Vi åkte med Ving och första veckan åkte vi runt på deras Mayatur. Det var verkligen en upplevelse eftersom vi då fick se mer av landet och smaka den inhemska maten. Andra veckan bodde vi på Riu Palace (ligger bland de andra Riu-hotellen). Jag antar att det var just Riu Palace Lemona hänvisade till när hon beskrev hotellet som stelt. Det var nämligen krav på "middagsklädsel", dvs männen var tvugna att ha långa byxor på sig (inte så hårda krav alltså).Jag såg visserligen ingen nackdel i det, om man nu blir uppassad och fjäskad för behöver man kanske inte komma i badbyxor. Som gäst på Riu Palace hade vi möjlighet att gå in på alla Riu-hotellen och servicen var bäst på vårt hotell men Riu Tequila hade nog mysigast poolområde.
    Vi hade en fantastisk vecka och jag rekommenderar verkligen en vistelse på något av Riu-hotellen. Stranden där är dessutom bättre än inne i Playa del Carmen.
    Den stora nackdelen är att hela Playa del Carmen är väldigt turistinriktat och som turist där får man egentligen inte se något av Mexiko. Vi var därför särskilt nöjda med kombinationen rundresa / sol och bad.
    Med på rundresan var ett antal norska par (det var faktiskt bara vi från Sverige) varav ett åkte med ett annat resebolag, Solreiser tror jag att det var men jag är inte säker.
    Att Ving Norge har tagit bort Mexiko behöver inte innebära att Ving Sverige har gjort det. De har nämligen ganska olika utbud fick vi erfara när vi beställde vår resa.
    Till sist, om ni kommer till Playa del Carmen ska ni gå och äta på Buenos Aires en kväll (om ni inte är vegetarianer vill säga). De serverar argentinskt nötkött (=bland det bästa köttet i världen). Det var verkligen supergott!

• Bröllopstokiig

Hej Sunflower!
    Vi ska också till Mexico på bröllopsresa. Vi åker med Apollo från Göteborg, Landvetter. Det fanns med Ving och Spies också.

• Bröllopstokiig

Kan verkligen rekommendera Playa del Carmen, det finns så mycket att se och göra däromkring, både kultur och sol-och bad.
    De flesta charterarrangörer har tyvärr nu tagit bort sina resor med destinationer västerut. Jag tror att de eventuellt upptar detta när resebranschne kommer igång igen, så om du väntar några månader kan du ringa och höra med dem. Annars så kan du ju boka flyg och hotell själv.

• Bröllopstokiig

Hej på er!
    Kan verkligen rekommendera Playa del Carmen. Jag var där för 1 år sedan, inte på bröllopsresa, och det var helt underbart! Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka dit igen. Trevligt miljö, jättegod mat och en fantastisk kultur. Om man åker dit måste man bara åka och titta på de gamla Maya-lämningarna, helt fantastiska!
    Vi åkte inte med en charter-arrangör utan på en reguljär biljett. Kommer tyvärr inte ihåg vad hotellet vi bodde på heter.

• Bröllopstokiig

Kul att höra att det är så bra i PLC - vi åker dit på bröllopsresa den 5 - 19 januari 2002 och det är nästan det roligaste med hela giftermålet !

• Bröllopstokiig

Hei, alle sammen!
    Tusen takk for bra tilbakemelding og tips vedr. Playa del Carmen. Dette ga oss ikke mindre lyst på å reise dit på bryllupsreise!! Betryggende å høre at stedet og hotellet falt i smak! Vi får undersøke om vi kan bestille fly og hotell på egenhånd, uten at det blir for dyrt, for vi har virkelig lyst på å reise dit...

• Bröllopstokiig

Om ni åker till Playa del Carmen rekommenderar jag att ni även tar färjan över till Cozumel (45 min). En ö utanför som vi bodde på och jag tyckte faktiskt att det var trevligare där än i PdC (underbar dykning och snorkling). Men oavsett vad ni gör så är det verkligen jätte fint i det området, kan även rekommendera en utflykt till Chichen Itza, en inka, aztec (?) lämning med pyramider, mycket intressant!

• Bröllopstokiig

Jag måste bara hålla med tidigare inlägg. Buenos Aires är en mycket god restaurang. i övrigt är PDC en mysig stad, med mycket trevliga utflyktsmål!

Svar på tråden Playa del Carmen, Mexico